Annons

Error 99 - hjälp!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
morfius skrev:
Det enda du kan göra är att lämna in kameran på reparation. :eek:(

Jobbar du på en verkstad?

Det du kan göra innan det går så långt är:
1. Stäng av kameran och ta ur batteriet.
2. Stoppa i batteriet och sätt på kameran.
OM det fortfarande inte fungerar så kan du prova rengöra kontakterna på kameran och bakom objektivet med ett suddgummi. Prova också att hålla in objektivknappen samtidigt som du vrider obejktivet fram och tillbaka några gånger.
3. Är kameran kall så kan du värma upp den.
4. Sista utvägen innan det bär till verkstaden är att lite lätt dunka kameran i tex en bok med kamerans underdel. Ibland hänger sig slutaren eller någon länkarm och det kan ske underverk.Nu är det dags för olyckskorparna att säga att det KAN gå dåligt. Till er säger jag: håll er inne och ta ur batterierna.
 
Det är ju rätt uppenbart vad som hänt. Kameran har åkt i backen och nånting har gått sönder i den. Det är iallafall min gissning.

Jag tillhör dom som vägrar lämna ifrån mig kameran, just för att undvika sådana saker.

Gå tillbaka och prata med dom, och se vad dom säger.

Bauhaus har också fotoförbund, upptäckte jag i helgen. Men jag behöll kameran, "den är avstängd" :)
 
hornavan skrev:
Jobbar du på en verkstad?

Nix.. Men har en viss teknisk bakgrund och en och annan erfarenheter av error 99. ;o)

Men självklart så ska man ju ta och försöka lösa problemet genom att testa olika saker. Men uppenbarligen har ingen av dem löst problemet... Så min rekommendation kvarstår. :eek:(
 
"omstart"

Har råkat ut för ERR99 i samband med Sigmaobjektiv. Pröva att ta ur batteriet en längre stund. t.ex. medan du laddar det. Därefter fungerade det i mitt fall. Men som sagts tidigare, det är ett felmeddelande för övriga fel så inget är säkert.
lycka till
Janne
 
Jag använder INTE SIGMA-OBJEKTIV.
Men tack hur som helst alla som försökt hjälpa mig. Tyvärr har inget av tipsen hjälp. (Undantaget verkstad som jag inte hunnit/vågat prova ännu..)
 
Läser detta alltför sent, men sensor rengöringen startar med att man väljer funktionen och därefter trycker på avtryckaren. Det är då som spegeln förflyttar sig.

Jag hade Error99 tillsammans med 70-200 2,8 IS och det visade sig att bildstabilisatorn hade gått sönder på objektivet.
 
Usch då..
Men nu är det inte objektiviet det är jag helt övertygad om efter att ha testat olika objektiv.

Hörde att man kan byta ut slutaren själv om man vägar pilla lite. Är det någon som har gjort detta? Vet hur man ser inuti kameran vad som är fel? Finns det någon guide på nätet?

tacksam för fler svar!
 
Hej,
jag har nu ägt min 350D i 7 månader, varav 3½ månader har den varit inlämnad på reparation (2 tillfällen) för just det felet.
En gång bytte de hus åt mig, den andra kom de fram till att det var bländaren som var trasig.

Tummen ner för Canons service.
 
Har samma problem med min 300D och mitt Sigma 70-210 UC Macro... Det funkar alltid när jag kör på största bländaren... bländar jag ner ett eller flera steg så får jag err99.. Skummt.. Är det någon som vet om detta går att fixa?

/Johan
 
Ablo skrev:
Har samma problem med min 300D och mitt Sigma 70-210 UC Macro... Det funkar alltid när jag kör på största bländaren... bländar jag ner ett eller flera steg så får jag err99.. Skummt.. Är det någon som vet om detta går att fixa?

/Johan

Förmodligen så har du en lite äldre lins som inte fungerar så bra tillsamans med din digitalkamera.

Ta kontakt med Tura Scandinavia och chippa om linsen så är problemet löst.

http://www.tura.se/foto/

M.v.h

Leif
 
Photosession skrev:
Förmodligen så har du en lite äldre lins som inte fungerar så bra tillsamans med din digitalkamera.

Ta kontakt med Tura Scandinavia och chippa om linsen så är problemet löst.

http://www.tura.se/foto/

M.v.h

Leif

Pratade med tura ang. mitt problem... Objektivet är för gammalt, går inte att chippa..

Man får väl kolla sig om efter något liknande objektiv.
 
lingultblad skrev:
Usch då..
Men nu är det inte objektiviet det är jag helt övertygad om efter att ha testat olika objektiv.

Hörde att man kan byta ut slutaren själv om man vägar pilla lite. Är det någon som har gjort detta? Vet hur man ser inuti kameran vad som är fel? Finns det någon guide på nätet?

tacksam för fler svar!

Jag har bytt slutare själv på min EOS D30(inte att förväxlas med nya 30D). Det innebär en hel del lödande och mycket småpill. Inget som rekomenderas om man inte vet vad man gör(kan tillägga att jag hade ingen aning vad jag pysslade med).

Såhär ser en EOS 10D ut innuti:
http://www.pbase.com/domotang/canon_10d_disassembly_project
 
vad har nu hänt min kamera??

Hejsan!

Hoppas någon kan berätta för mig!

Jag fotade med studioblixtar idag med min canon 20d. och med två nya objektiv (tamron 28-75 och tokina 12-24 för canon). Efter ca 160 exponeringar blir kameran galen och börjar serieexponera, visar error 99. Tar ut batteriet, sätter in det igen, funkar typ 3 exponeringar, sedan händer det igen. Tar ut batteriet och in med det igen. Kameran är avstängd, ändå serieexponerar kameran. Vad har hänt. Jag har inte tappat kameran i marken. Om det var objektiven som knölade, borde det väl ha hänt efter bara ett fåtal exponeringar - dessutom är dessa objektiv rekomenderade av cyberphoto för min kamera - ska inte gå fel. Kameran har gått ca 16000 exponeringar, är det slutaren som ör knasig redan?

Går sådant här på garantin??

Vad fotar man med när kameran är på lagning? Har ett jätteuppdrag nästa helg som jag verkligen behöver pengarna för. o de blir nog ganska ledsna om de blir utan fotograf, såhär 5 daga innan det drar igång!

HJÄLP MIG SNÄLLA!

//MAri
 
JUst det, kan det baro på att jag lånade ett kort från en nikon (som jag självklart formaterade innan jag började avnända det??)

//Mari
 
prova med ett annat objektiv, då vet du i alla fall om det har med gluggarna att göra. ERR 99 brukar betyda dålig kontakt mellan kamera och objektiv. Gnugga alla kontakter med ett suddgummi, kan hjälpa.
Ibland räcker det med att sätta på och ta av objektivet så det ”får nöta till sig”.
 
spelar ingen roll vilket objektiv jag har på, eller ens om jag har ett på (blir samma utan omjektiv på - serieexponerar) Har provat byta minneskort. har provat allt. Antar att lilla kameran är helt körd! Skulle bara vilja veta vad som hännt, om det var mitt fel på nåt sätt. Ska fota till helgen, o vill inte förstöra kameran jag måste låna genom att sätta på dåliga objektiv?

//Mari
 
Väldigt väldigt basic, men har du slagit om till enkelbildstagning istället för seriebildstagning?

Annars låter det som ett klockrent garanti- eller reklamationsärende. Det är ju inte normalt beteende för en kamera.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.