Annons

Error 99 Canon eos 400D, hjälp!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Min trotjänare 400D (som aldrig krånglat sedan jag köpte den 2007) började krångla idag. Sökarbilden blev mörk, kameran gjorde lite märkliga ljud och sedan låste den sig helt. Jag drog ur batteriet och satte tillbaka det, men när jag startade den igen ploppade "error 99" upp på displayen. Kan det vara slutaren som tänkt säga upp sig??

Det andra jag undrar över är om detta kan påverka objektivet som satt på när detta hände? Det var ett lånat objektiv så det känns inte alls kul ifall jag haft sönder det!!
 
Nej nej gluggen påverkas inte men det låter som om batteriet gjort sitt helst skulle du mäta spenningen i det eller helt enkelt prova ett nyt/annat.Det kan ju vara mjukvaran som strular också lycka till.
 
Nej nej gluggen påverkas inte men det låter som om batteriet gjort sitt helst skulle du mäta spenningen i det eller helt enkelt prova ett nyt/annat.Det kan ju vara mjukvaran som strular också lycka till.

Tack för svaret! Nu kan jag andas ut lite. Jag står sedan innan i funderingar på att byta upp mig till en 5D mk II så det kanske är tillfälle att investera nu när 400'an verkar ge upp. Den är så gammal så några nya delar till den är inte aktuellt.

Återigen tack för ditt svar!

/ Camilla
 
Jag står sedan innan i funderingar på att byta upp mig till en 5D mk II så det kanske är tillfälle att investera nu när 400'an verkar ge upp.
Det är precis vad jag gjorde för drygt två år sen och det ångrar jag inte en sekund. Det är en helt annan känsla och mycket roligare att fota med 5:an än med 400:an!
 
Nu har jag testat kameran igen med mitt gamla kitobjektiv och då fungerar den som den ska. När jag däremot satte på objektivet som satt på när kameran låste sig (tamron 28-75mm) så låser den sig direkt!

Jag har kikat på kontakterna mellan kameran och objektivet men ser inga repor eller något annat som inte ska vara där. Varför gick det bra att fota med tamronet i flera timmar innan kameran visade "error"??

Jag hoppas verkligen att jag inte haft sönder objektivet med min kamera..
 
Rent tekniskt sett så betyder Error 99 dessvärre "Det har uppstått ett fel som det inte finns någon felkod för".
Med andra ord, kameran vet bara att den inte funkar, men inte "varför":

Jag tror inte på batteriet, för det finns specifika felkoder för batterifel.
 
Jag hoppas verkligen att jag inte haft sönder objektivet med min kamera..

Du har nog inte haft sönder objektivet med kameran, men det verkar onekligen vara objektivet det är fel på. Jag vill minnas att jag hade liknande symtom när bländaren hade fastnat på ett gammalt objektiv för ett par år sen.

Edit: Har du problemet på samtliga bländaröppningar? Låser sig kameran först när du försöker ta en bild?
 
Du har nog inte haft sönder objektivet med kameran, men det verkar onekligen vara objektivet det är fel på. Jag vill minnas att jag hade liknande symtom när bländaren hade fastnat på ett gammalt objektiv för ett par år sen.

Edit: Har du problemet på samtliga bländaröppningar? Låser sig kameran först när du försöker ta en bild?

Kameran låser sig helt och jag får inte ens upp någonting på displayen längre (förut stod det bara error 99 osv..) Jag kan inte stänga av kameran på strömbrytaren heller, utan jag får slita ut batterigreppet för att kameran ska slås av.

Om bländaren hade låst sig bör jag väl kunna se det i objektivet?
 
Tops hjälpte inte märkvärt. Jag fick igång kameran och kunde ta en bild, men när jag skulle ta ännu en bild blev sökbilden mörk och kameran låste sig helt igen.

Det känns ganska omöjligt att ta reda på vad felet är själv, så jag antar att det får åka på reparation (såvida det inte är dyrare än att köpa ett nytt). Enormt pinsamt att lämna igen objektivet till sin ägare när det gått sönder.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.