Annons

Error 5 blixten vill inte upp eos 400d

Produkter
(logga in för att koppla)

excubitor

Ny medlem
Helt plötsligt vill inte blixten på min Canon eos400d fungera. Får felmeddelandet err 5, stäng av och sätt på kameran igen... Om man hjälper till lite och är snabb med det så åker den upp, men på egen hand vill den inte. Har inte stött i kameran eller liknande, utan felet förefaller ha uppstått av sig själv. Väldigt irriterande. Om man nu måste skicka iväg kameran för reperation - hur länge kan man då räkna med att detta tar? Någon som har erfarenhet av Canons service?
 
Jag har haft samma problem med min Canon EOS 350 D. Det höll på nån månad men sen gick det över av sig självt.
 
blixt på 400D

jag tror att det sitter en liten mikrobrytare på den högra eller vänstra sidan i blixtskon(under de små metallblecken)ibland kommer det in damm som gör att brytaren stannar nere,då tror kameran att det sitter en blixt i skon o stoppar auto-uppfällningen av den inbyggda blixten.kan gå att blåsa rent eller pilla upp brytaren med en nål eller nåt.har råkat ut för samma på EOS-5.D-60. O 20-D. lycka till
 
Jag fick precis samma fel med min 350D och skickade den till SCS via Cyberphoto och det tog en månad innan jag fick tillbaka den för dom var tvungen att beställa en ny toppkåpa.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.