Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Err 99 slutaren har hängt sig

Produkter
(logga in för att koppla)

pecci

Medlem
jag ar pa Haiti och min kamera har fatt spel

helt plotsligt borjade den ta bilder av sig sjalv! olika hastighetet. ibland star det err 99 i lilla skarmen ibald star det inget.

jag har testat allt, tagit ut batteri, tagit av objektiv, rengjort
kotakter pa bade objektiv o i kamerahuset, provat med olika objektiv, tagit ut kortet o formaterat det i datan, tagit ut lilla batteriet, latit kameran sta ett dygn utan batteri mm mm
men sa fort jag stoppar i ett batteri sa borjar den igen att knappa
bilder, inget syns i skarmen o i lilla skarmen blinkar ibland err 99 iband inget o ibalnd blinkar bara batterisymbolen med tomt batteri. sjalvklart har jag testat med fulladdat batteri.

det jag kan tanka mig ar nagon sorts kortslutning i slutaren?? vad gora?
ar det overhuvudtaget lont att oppna upp kameran??
 
Hej!

Pröva att uppdatera till senaste firmware. Jag har ingen aning om det kan hjälpa men det är en enkel sak att pröva!

Lycka till!
 
Typfel på 20D, slutaren går sönder på ett sådant sätt att den konstant öppnar och stängs. Bara att byta.
 
Hej.
Fick samma fel i aug och det räckte med att jag bytte objektiv för att det skulle börja fungera igen. Men jag kan lova att jag var nervös då jag fick det, då jag skulle fota ett 60-års kalas. Trodde först att det hade med minneskortet att göra men när det inte hjälpte så byte jag objektivet och vips så fungerade det. Har hört att det är fler som har fått det på icke orginal objektiv. När jag sedan kom hem och sökte på felet så hittade jag fler som hade fått samma fel. Tydligen har något med kontakterna på objektivet att göra. Har provat att fota med samma objektiv igen utan problem efter det....

Så prova byta objektiv. Håller tummarna för dig att det fungerar.
 
Har samma problem på mitt 17-85mm Canon objektiv.
Verkar vara kontakterna som inte helt vill vara med efter ett tag, tråkigt men då får jag en anledning att tænka på att investera i nytt iallafall! ;)

Hittade flera forum på nætet dær det verkar vara ganska vanligt med canons kameror att få error 99 och glappkontakt efter ett tags bruk.. :/
 
Så det ja med... Tänkte inte så mycke just då därav jag skrev ett inlägg till och skickade med länken.
Nåja det är inte varje dag man lyckas dumförklara sig själv med hjälp av bara en mening.:)
 
Typfel på 20D, slutaren går sönder på ett sådant sätt att den konstant öppnar och stängs. Bara att byta.

ok, jag misstankte det. Trist att jag ar utan kamera med 2 manader kvar i Haiti...

Ar det komplicerat? Har en kompis som ska till Miami en vecka, tror ni det kan fixas sa fort??

Jag har med mig bara 2 objektiv, originalobjektiv o testat med bada. Rengjort kontakterna o allt.

Tack for alla svar!!!!
Mirko
 
Säkert billigare att köpa nytt (begagnat) hus än att reparera. Om du inte kan göra det själv och vet var du får tag på reservdelar.
 
Samma fel som jag fick på min 20D för någon månad sedan och som det finns en tråd om.

Jag lämnade in kameran i Mölndal, det är fel i spegel- och slutarmekaniken pga ålder/slitage. de vill ha 4500:- för att byta det. tyvärr har min 20D bara gått ca 60 000 exp mot de beräknade 100 000 så jag är lite sur och canon säger sig inte garantera något alls på den fronten.
 
Men 20d garanterade de väl aldrig 100k på? Var inte det först på 30d de garanterade det på?
 
canon garanterar tydligen inget alls på andra är proffshusen men jag har hittat officiell info (canonmuseum) som säger att 20D skulle hålla dubbelt som 10D och att 10D skulle hålla för 50k exp. Men jag såg en siffra för 30D som också var på ca 100k och att det skulle vara "betydligt mer än 20D".

hursomhelst, det som gäller är garantin på 2 år, inget annat. den jag pratade med nämnde något om 3 års funktionsgranti eller nåt men jag vet inte riktigt vad det innebär (om jag ens hörde rätt).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.