Annons

Err 99 på Canon 10D

Produkter
(logga in för att koppla)

daz

Aktiv medlem
Nu har jag fått min 10D och är nöjd med den.. sånär på lite problem..

Jag får Err 99 ofta när jag fotar.. Nu ikväll har jag nog kommit på anledningen.. men tycker den är väldigt skum..
När jag tar foto utomhus där det är ljust eller inne där det är väldigt ljust så kommer det felet, inte annars.


Firmware i kameran är 1.0.1. Objektiven jag har är:

Sigma 28-135mm 1:3.8-5.6 Marco
Sigma 100-300mm 1:4.5-6.7 UC

Det första är nytt, det andra är 7-8 år gammalt.

Nån som har tips eller en lösning på problemet? eller måste jag skicka iväg kameran och/eller objektiven för att fixa dom?
 
Canon kan knappast beskyllas för att Sigmas produkter inte fungerar på deras kameror. Sigma påstår på sin nätplats att objektiv tillverkade efter 2000 ska fungera med Canons digitala systemkameror och att uppdateringar kan behöva göras på vissa objektiv. Kontakta Sigmas representant i Sverige, vilket borde vara Expert och hör med dem hur de ska lösa problemet. Ditt nyinköpta objektiv borde det inte vara några som helt problem att få att fungera kostnadsfritt, då det bör ingå i funktionsåtagandet och därmed fel i godset vid leverans.
 
Har du möjlighet att testa en originalglugg från canon? För att härleda om felet beror på huset eller, som Roland antar, objektiven.

Det är f.ö. Expert som är agent för Sigma i Sverige. Den tekniska supporten sköts av Zieger AB.

mvh Janne
 
Har du möjlighet att testa en originalglugg från canon? För att härleda om felet beror på huset eller, som Roland antar, objektiven.

Det är f.ö. Expert som är agent för Sigma i Sverige. Den tekniska supporten sköts av Zieger AB.

mvh Janne
 
De erfarenheter jag har av Err 99 med sigmagluggar är att man får det när objektivet försöker blända ned. Med full bländaröppning så fungerar det OK.
Detta verkar stämma med din iakttagelse att du får problemet i bra ljus (ej full bländaröppning), men ej i dåligt ljus (bländaren fullt öppen).
Testa att ställa in kameran på tidsautomatik och välj största bländaren och se om felet försvinner.
 
todo skrev:
Sigma uppgraderar gratis objektiven för att passa 10D. Se annan tråd i forumet ang detta eller kontakta http://www.zieger.se/

Men en del objektiv är för gamla för att kunna uppgraderas och jag tror att 100-300:an är det.
Jag har ett sådant till låns och det krånglar med min D30: bländaren fastnar ibland i nedbländat läge (fast det kan iofs vara ett mekaniskt problem även om jag inte tror det).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.