Annons

erfarenheter Tamron vs. Sigma

Produkter
(logga in för att koppla)

Max Gennel

Aktiv medlem
Kanske varit uppe förut men jag har sökt och hittade inget...

Funderar på ett objektiv med ca: 28-75/2,8.

Tamron 28-75/2,8DI LD
eller
Sigma 24-70/2,8DG ex ASP

Jag känner att jag behöver ett mellan objektiv med BRA kvalite (bildkvalite) produkt/reseoptik!

Vad skulle ni valt kära fotosidan surfare...

Hjälp mig...

Mvh
MaxG
 
Jag ägde ett Tamron 28-75, men var aldrig nöjd med det. Tycker färgerna vara kass och skärpan riktigt soft på f:2.8. Men de flesta lovordar ju den, såväl konsumenter som återförsäljare så kanske var det något fel på den. Jah har nu ett tamron 17-50/2.8 och det är betydligt bättre.

När det gäller 24 eller 28 mm, så tycker jag det är stor skillnad på de få mm. Kanske är det för att jag gillar och gärna använder 24mm (36mm på min Nikon). Om jag fotade digitalt så skulle jag inte kunna tänka mig 28-75 som ett reseoptik. 24-70 ?? Njaaa i nödfall.
 
Jag har också ägt ett Tamron 28-75, och jag var väldigt nöjd med det. Jag tycker bildkvaliten var suverän, även på f/2.8. Jag bytte ut det till ett Tamron 17-50/2,8 eftersom jag ville ha mer vidvinkel. Jag bedömer de objektiven som likvärdiga.

Sigmat har jag inte provat, men enligt de tester jag läst ska Tamron ge bättre bildkvalitet.

Jag hade alltså valt (valde) Tamron:et.

// Kjelle
 
Jag valde Sigma 24-70/2.8 EX Macro just pga de bättre omfånget på "vidvinkelsidan".. tror man har mer nytta av de 4mm än på de 5mm på telesidan som det är i skillnad.
 
Jag valde Tamron 28-75/2.8, först var jag inne på 24-70/2.8 med, men den är mycket större och tyngre, har 82mm filter (= DYRT!! Tycker 67mm filtren till Tamronen är dyra, vill inte ens tänka på 82mm).
Dessutom läste jag alla tester och forumtrådar jag hittade och de flesta verkade tycka att Tamronen var bättre och skarpare.

Prisexempel på filter: Hoya Super HMC Polfilter, 67mm kostar på Cyberphoto 644kr, 82mm kostar 2411kr.
Polfiltret till 24-70:an kostar alltså bara 1000kr mindre än gluggen själv, det var iofs Hoyas bästa, det vanliga HMC-filtret kostar 1030kr, men då kostar samma för 67mm 521kr
 
Senast ändrad:
Jag är oxå glad....

..i min Tamron 28-75 (med världens längsta namn)
Enda lilla minuset är nog motljusegenskaperna. Den tycker inte om solnedgångar....men det är det i.o.f.s. många som är trött på :)
Du kann tryggt köpa den, om br.v. umfänget passar dej.
mvh Erik J
 
Halloj...

Kanon alla ni är ju grymma på att svara, och vilka svar... man blir ju rörd av alla erfarenheter...

Sigma objektivet är tydligen helt nytt på marknaden. Så man vet ju aldrig hur det är. Det ska tydligen ha flera asfäriska linser om man läser på TURAS hemsida... och främre lins hållaren roterar ej vid montering av filter.

Båda finns ju hemma hos leverantör.

Men den borde väl funka som Produktfoto objektiv samtidig som man lätt kan ta med den på resa???

eller ska man satsa på en 17-50/2,8 istället..???

Mvh
MaxG
 
Det är ditt valg Max.

Brännvidd kann bara du bedömma.
Båda värkar vara likvärdiga optisk; själv om jag inte kann seja nåt om "den lilla"
28-75 :an kann du nog möjligen hitta begagnad; och det är ju inte fel......
 
det känns som...

Jepp det 28-75 känns som ett bra alt objektiv mellan 17-35 och 70-200...

Men vi ska se vad jag best på månd...

Men vore skoj med någon erfarenhet från SIGMA anv.!!!

Mvh
MaxG
 
börjar fundera...

Kanske ska ta en titt på modellerna
17-50/2,8tamron och Sigmas 18-50/2,8EX DC

Kan ju vara ett alternativ...
Kanske kan passa mera som ett allround objktv.

Man kanske inte behöver gå så långt upp som till
70-75mm i zoom...

Någon som har erfarenheter av dessa...

Sorry om det vart en konstig tråd eller inlägg...

Mvh
MaxG
 
Ja; det du....

...vem vet , inte jag, vem vet inte du (eller var det omvendt)...vi vet ingenting.....
Men; valgets kvaler, vet vi alt om.......

Dom är goda båda....mamman och dottern.....
 
Ska prova att röra till det för dig. ;)

Jag håller helt med Erik att du själv måste bestämma vilket brännviddsomfång som är viktigt för just dig.

Jag har själv Tamrons 28-75 och är grymt nöjd med bildkvalitén, du kan ju kolla här. Men jag har även ett 17-40 som jag kompletterar med. Sigmas normal/vidvinkelzoomar har jag ingen erfarenhet av men jag har svårt att tro att de är dåliga.

Om jag skulle välja att skippa en av mina gluggar, vilken skulle det bli? Troligen 28-75:an. Varför?

Jo, oftast kan man flytta sig en bit närmare objektet och på så sätt kompensera för den saknade "teleeffekten". Däremot är det inte alltid man kan gå längre ifrån, exempelvis vid inomhusfoto.

Att jag skulle skippa en glugg är dock hypotetiskt då jag trots allt känner ett starkt behov av båda. Vaddå tala mot mig själv??? :)

Lycka till i ditt val.
 
Just det Arne....

...det är enklare att stanna vid 8 rödvin, enn vid "bara" 3.....
Du har rätt; ennu en gång! 28-75 blir lite fågel/fisk på APS-C; men jag älskar den endå.
Lillasystern är ju säkert ett alternativ...men båda blir ant. familj-problem.
Tur at dom inte har IS :D
Fan; är inte jag i säng ennu???
 
Re: Just det Arne....

fujicanon skrev:
...det är enklare att stanna vid 8 rödvin, enn vid "bara" 3.....
Du har rätt; ennu en gång! 28-75 blir lite fågel/fisk på APS-C; men jag älskar den endå.
Lillasystern är ju säkert ett alternativ...men båda blir ant. familj-problem.
Tur at dom inte har IS :D
Fan; är inte jag i säng ennu???

Absolut, jag kommer inte att göra av med min.
Gå och lägg dig nu!! Du ska ju vara stabil när du testar skärpa imorgon...
 
*ler och ler* (skrattar på utenlandsk)

Arne S skrev:
Absolut, jag kommer inte att göra av med min.
Gå och lägg dig nu!! Du ska ju vara stabil när du testar skärpa imorgon...
Ditt bästa inlägg i dag, Arne! Men inte behöver jag vara stabil i morgon....jag skal ju testa IS......och den funkar ju bäst etter en röd eller 8:a
Skärpning i morn, grabbar.....
/Erik
 
tack för allt

kanon med många delade erfarenheter.

Nu har jag lite mera till veckan att fundera på.

best blir det i veckan och hoppas på lev till helgen som kommer.

tackar o bockar...

mvh
MaxG
 
Hehe!

Det blir en sövnlös vecka på dej Max........
Köp en papp med rödvin :)
Lycka till. Du kann bara välja mellan goda alternativ nu.
mvh Erik
 
Nu beställt...

Halloj o tack för att ni redde ut en i mina frågor...

Jag beställde ett 17-70/2,8-4 SIGMA.

Tror jag blir skitnöjd med det. Lovad lev på fredag...

sedan vart det en SLUNG-väska KATA T-212.

Mvh
MaxG
 
Re: börjar fundera...

Max Gennel skrev:
Kanske ska ta en titt på modellerna
17-50/2,8tamron och Sigmas 18-50/2,8EX DC

Kan ju vara ett alternativ...
Kanske kan passa mera som ett allround objktv.

Man kanske inte behöver gå så långt upp som till
70-75mm i zoom...

Någon som har erfarenheter av dessa...

Sorry om det vart en konstig tråd eller inlägg...

Mvh
MaxG
Har kört med sigman 18-50 2.8 sedan Juli och tycker det är en bra objektiv. Fotar mycket i båt och vill komma nära men ändå få med mycket och tycker vidvinkel passar till mina ändamål. Du skrev att du inhandlat ett med mer zoom och tror det också är ett bra objektiv.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.