Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Erfarenheter från Sony A100

Produkter
(logga in för att koppla)

JOLidman

Aktiv medlem
Har tittat på övriga trådar som handlar om Sony A100 och tyckte ingen direkt behandlar erfarernheter från denna kamera.

Det vore också snyggt om vi kunde hålla denna tråd ren från vs-diskussioner som det brukar bli, visa att vi nytänkare är ......

Min första fråga får handla om papplådan som kameran kom i vägandes 3.2 kg!!! När jag har plockat ur kamera, objektiv, laddar, batteri, manual osv väger den bara 1.5 kg. Har alltså fått 1.7 kg saker (A100 m. kit-obj).

Frågan - Är det någon som har lyckats lägga tillbaka allt i rätt ordning, som det levererades? Jag har i alla fall lyckats stänga lådan utan att klippa sönder inredningen men det ligger inte så som det låg vid leverans.

Tänk sedan vad miljövänligt det är att frakta 0.8 kg papper (det som ligger kvar i lådan när jag tagit vad jag behöver) över halva jorden! Undrar om Sony hört talas om PDF och "print on demand".

Nog om detta - frågan var alltså "Är det någon som har lyckats lägga tillbaka allt i rätt ordning, som det levererades?"

CP har bytt ut Snickers mot Bounty vilket betyder att min sambo tyckte sig vara rättmätig ägare till godiset - du har ju fått ditt godis / Jan-Olof

Baltic Beasts knäckte Norrköping

Mitt första "fotouppdrag" var att fota då Nyköpings Baltic Beasts spelade mot Norrköping i lördags (24/8).

265 bilder på 2 timmar men sedan måste man ju sitta i "det digitala mörkrummet" några timmar.

Bifogar en bild från detta tillfälle, fotad i RAW och framkallad i Silkypix rakt upp och ner.

/ Jan-Olof

Bilagor

• 086.jpg
    086.jpg
    89 KB · Visningar: 619
Hur upplever du bildkvaliten jämfört med KM7D/5D?

Snygg bild förresten!

(Blev rätt sugen på din 7D som du säljer förresten...får se om jag hugger till.:)

Skrev ner mina erfarenheter av kameran i en recension:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=12783

Tror det blir svårt och inte särskilt meningsfullt att undvika VS-jämförelser i en sån här tråd, det är trots allt svårt att säga om kameran är bra eller dålig på något om man inte har något att jämföra med.

Snygg bild förresten! Mina erfarenheter från kameran kommer främst från att ha plåtat privata fest- och släktbilder, samt även ett uppdragsfoto (lagfoto för amerikanska fotbollslaget som jag brukar plåta), inget som passar att posta publikt... kommer nog posta en del resefoton i september dock.

Senast ändrad:
Fabian Fogelberg skrev:
Hur upplever du bildkvaliten jämfört med KM7D/5D?

Snygg bild förresten!

(Blev rätt sugen på din 7D som du säljer förresten...får se om jag hugger till.:)

Skillnaden mellan 6 och 10 MP syns men du märker det inte på ett vanligt 10 x 15 utan du måste antagligen dra upp bilden i A3-format. Går att se om du förstorar till 100% och sticker näsan in i skärmen.

Vad som märks är att A100 brusar mer på hög känslighet. Vi måste dock tänka på att här drar vi upp känsligheten till sådana höjder att vi inte ens skullet ha tänkt tanken med film.

När jag fotade film var min gräns 400ASA och nu drar vi gladerligen upp känsligheten till 1600ASA.

Upp till 400ASA är det inga problem, 800 ser du bruset vid förstoring och 1600ASA, bra att det finns för att dokumentera men inget du hänger på väggen.

Efter knappt 400 bilder / Jan-Olof

Hur stora bli raw-filerna med A:100?

Ajdå, här kommer jag med två vs-frågor till. Hur är autofokusen jämfört med KM7D/5D? Och hur är raw-bufferten vid seriebildtagning? (Min 5D tröttnar efter ca tre bilder. :p)

Fabian Fogelberg skrev:
Hur stora bli raw-filerna med A:100?

Ajdå, här kommer jag med två vs-frågor till. Hur är autofokusen jämfört med KM7D/5D? Och hur är raw-bufferten vid seriebildtagning? (Min 5D tröttnar efter ca tre bilder. :p)

RAW-filerna, typiska värden 8-13MB

Autofokusen, kan bara jämföra med 7D och då är den likvärdig eller kanske till och med något snabbare.

RAW-bufferten, är i klass med 7D, det vill säga 8-10 bilder innan den börjar tugga långsamt när jag använder SanDisk Extreme III 4GB.

Hoppas svaren gjorde dig något klokare / Jan-Olof

Jag vill inte köra med något VS prat, men hur tycker ni att exponeringen fungerar inomhus i blandljus.

Jag har testat kameran i ett par butiker, och jag kommer inte alls överrens med exponeringen. Kan du posta en bild "från verkliga livet"?

Adam

ISO1600 1/4sek F3.5 f 18mm

Bild från kräftskiva 21:20 och då är det mörkt!

Bilden tagen med SSS aktivt.

Först originalbilden som är fysiskt minskad från originalbildens 3872 x 2592 till 400 x 267 pixlar.

Bilagor

• 321.jpg
    321.jpg
    30.4 KB · Visningar: 495
100%

och så ett utsnitt ur originalbilden som den ser ut vid 100%

Om det brusar får ni avgöra själva.

Bilden är inte brusreduserad, kommer direkt från Silkypix och endast beskuren.

Bilagor

• 321-1 kopiera.jpg
    321-1 kopiera.jpg
    45.8 KB · Visningar: 489
Dé trodde jag inte ...

Damm i kameran! och damm på sensorn. Får väl köra "dust remover" några gånger så får vi se om jag lyckas flytta runt skiten.

Dock - bilden är tagen med bländare (F)40 brännvidd 300 mm ISO400.

Undrar om någon fabrik kan leverera en helt ren kamera? / Jan-Olof

Som ska sluta att detaljstudera och i stället gå ut och fotografera.

Bilagor

• 003.jpg
    003.jpg
    84.3 KB · Visningar: 377
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar