Annons

erfarenheter från att fota i Afrika söks

Produkter
(logga in för att koppla)

Pott

Aktiv medlem
Jag skall ev. ner en sväng till södra och sydöstra afrika och skulle behöva lite tips från er som haft kameran framme där tidigare.

Jag har varit nere flera gånger tidigare för några år sedan, men aldrig fotograferat så seriöst som jag har för avsikt att göra denna gång.

At fota i nationalparkerna är aldrig några problem, hur är det i stan?

- kultur, hur reagerar folk på att man tar porträttbilder utan att fråga? Någon som har fotat gatubarn/arbetare/militär/polis? streetfoto?

- Stöld, vågar man röra sig ensam med en kamera runt halsen? Kommer förhoppningsvis ha tillgång till en hund men jag är lite osäker.

Något annat jag borde tänka på? kom gärna med tips om fotograferingen där nere. Jag kommer antagligen hålla mig i mocambique, swaziland & sydafrika.

Jag avundas dig som skall resa till Mocambique!

God resa!

titta gärna i mitt album från just det landet.

hilsen Peter

Jag vill också åka till Afrika och fotografera. Tyvärr har jag inga råd att ge, bara att tala om hur avundsjuk jag är. Jag har som ett av mina delmål i livet att åka på en viltsafari i Afrika.
Åh vad kul. Ta var på tillfället. Plåta på diafilm.

Pott skrev:
Jag skall ev. ner en sväng till södra och sydöstra afrika och skulle behöva lite tips från er som haft kameran framme där tidigare.

Jag har varit nere flera gånger tidigare för några år sedan, men aldrig fotograferat så seriöst som jag har för avsikt att göra denna gång.
At fota i nationalparkerna är aldrig några problem, hur är det i stan?
- kultur, hur reagerar folk på att man tar porträttbilder utan att fråga? Någon som har fotat gatubarn/arbetare/militär/polis? streetfoto?
- Stöld, vågar man röra sig ensam med en kamera runt halsen? Kommer förhoppningsvis ha tillgång till en hund men jag är lite osäker.
Något annat jag borde tänka på? kom gärna med tips om fotograferingen där nere. Jag kommer antagligen hålla mig i mocambique, swaziland & sydafrika.

Skulle gärna veta vad du menar med seriös fotografering, vet inte själv om jag platsar i den kategorin efter en treveckors resa till Kenya och Tanzania 1993.
När det gäller den kulturella biten så upplevde jag att människor där oftare än här hemma inte ville vara med på bild. Det var lättare när de visste vem man var, svårare när jag bara lyfte kameran på gatan för att ta en bild.
Stöld? Ja, det första ord jag lärde mig på swahili var mwisi=tjuv. Inte för att jag råkade ut för något, men risken för rån är rätt överhängande. Vi uppmanades i Nairobi att inte gå långre bort från hotellentrén än 20 meter, det var så långt hotellets vakter kunde skydda den som stod ensam utanför.
Man kan ju åka till de fattigare länderna som utblottat socialfall, och ändå ha en årsinkomst som är långt bättre än en välbetald professor. Så hur lite man gärna vill dra uppmärksamheten till sig så gör man det i alla fall, speciellt från pojkar som undrar vem man år och varifrån man kommer. Det vill säga gatubarn, eller barn på gatan.
Just rädslan att bli rånad, gör ju att det känns svårt att koncentrera sig på fotograferandet. Som sagt, jag råkade inte ut för något, men de som rånar ställer sig inte alltid framför och ber snällt...
Något annat du kan tänka på? Det finns vissa saker som är lättare sagt än gjort, speciellt i Sydafrika. Men lära sig landet språk (jodå, jag är medveten om att Sydafrika har bortåt elva officella språk) gör väl att man lättare smälter in, och på det sättet kommer närmare dem man vill fotografera?

Lycka till!
Kijana
(ung pojke på swahili)

Glöm genast bort tankarna på att fotografera poliser och andra uniformerade tjänstemän som tex gränspersonal. De kan härskna till rejält och tvinga av dig filmen och krångla till dagen för dig med byråkrati. Offentliga byggnader är likadant.

Att smygfotografera på gator är inte heller att rekommendera, be hellre folk om lov. Om du inte kan språket gör du det lätt med ögonkontakt och pekar på din kamera samtidigt som du ser frågande ut. Får du OK kan du säkert på samma sätt be folk fortsätta med vad-dom-nu-gjorde om det är det du ville ha på bild.
Var beredd att ge nån liten slant för besväret. Om det är barn funkar en kola lika bra, men se upp för det är lätt att skapa kaos när det plötsligt hoppar fram trettiosju ungar till som också vill ha...

Jag har aldrig blivit bestulen på vare sig kamera eller plånbok, inte ens ficktjuvad.
Brukar ha kameran i en halvsunkig ryggsäck. Väskor är iochförsig alltid stöldbegärliga, men en del väskor ser ju verkligen ut som en KAMERAVÄSKA på kilometers håll och det kan man försöka undvika.
(Har hört en del som i en rånsituation varit så kalla att de först plockat ur filmen innan de lämnar ifrån sig kameran.)

Lycka till!

I Sydafrika är det engelska som gäller med ett par plus om du lär dig ett par fraser på Zulu speciellt i Swaziland. www.travlang.com kan ge dig tips på fraser.

Antiråntips: att inte se ut som en turist, använd normala kläder från hemma när du är i "stan".
Fixa en plastkasse från lokala shoppingcentrat att bära dina grejjor i eller för killar något mer macho, att hänga kameran runt halsen skriker turist kom och ta mej, med eller utan hund.
Dra inte upp en karta utan behöver du få reda på vägen smit in på ett hotell el dyl annars memorera vägen i förväg.
Sist men inte minst - uppför dig som du inte är en främling, kolla hur människorna beter sig, anpassa dig till tempot runt omkring dvs stressa ner och bli medveten om vad som händer.

Uppmärksamhet, vänlighet och avslappnad attityd (trots man är totalt vilse) kommer du långt på.

Jag ska själv tillbaka ner ett par månader i vinter men har bara preliminärt lagt rutten då det politiska läget i försthandsvalet får avgöra. Orkar inte med beskjutningar och militäreskorter utan vill ta det lugnt.

Senast ändrad:
Hej!
Jag har rest i Sydafrika och Zimbabwe. Man får vara försiktig vad det gäller rån och ficktjuvar. Jag har iof klarat mig men jag har pratat med flera personer som inte gjort det. Låt inte detta avskräcka dig dock, folk är för det mesta väldigt trevliga och jag har nog inte träffat så trevliga människor på någon resa som i Soweto, Johannesburg.

Själva fotograferingen är inte svårare än någon annan stans. I nationalparkerna kommer du nära djuren, ett 300 mm tele kan dock helt plötsligt kännas kort ändå. För staden så kan kan jag rekomendera att köpa en begagnad Minox 35GT + blixt eller liknande.Det är inte hela världen om du blir av med en sådan. I övrigt är det bara att iakta normala fotograferingsregler, precis som Eva Lundh påpekade.

Glöm bara inte att ta massor med dig massor med diafilmer och som sagt, ett tele på åtminstonde 300mm.

Tjillevipp
Daniel Nordenskjöld

Hejsan Erik.
Jag befinner mig i Afrika just nu, i Uganda for att vara exakt. Har rest fran Sydafrika och ar pa vag till Etiopien.

Jag har lyckats rikta kameran helt FEL. I Tanzania bodde vi i en stad med ett vackert berg bakom huset och storblommiga trad framfor, folk i rorelse. Jag stod en bit ned pa gatan och letade runt efter en fin bild i sokaren. Da ser jag en gronkladd herre i vaxa fram med mord i blicken. Han var otroligt forbannad, svor som en borstbindare och hytte med en kapp milimeter fran mitt ansikte. Jag ursaktade mig allt jag kunde och sa att jag inte tagit nagon bild( sant!). Efter att ha bonat och bett en stund gick jag skakis darifran. Det visade sig nar jag kom narmare att dessa manniskor i rorelse var fangar som beskar de blommiga traden.Sa mitt tips ar KOLLA runt ordentligt innan du fotar och fraga forst.

Precis som namndes tidigare ar det en valdigt bra ide att ha en enkel kompaktkamera lattillganglig for bilder pa stan. Rekomenderar ocksa dia.

Hoppas du far en kanontid, jag har haft det underbart och klarat mig bra fran farligheter.

Lycka till
Peter Isaksson

Tack!

Tack för alla tips och råd! Man får väl ta det lite försiktigt, jag har aldrig råkat ut för några banditer tidigare när jag varit nere och det borde väl inte vara värre nu...
Har iofs blivit tagen av polisen ett par tre gånger där nere men om det kan betraktas som rån eller inte låter jag vara osagt, jämfört med att bli av med kameran kan man ju muta sig fri ganska billigt. Kommer inte riktigt ihåg priserna tyvärr, jag har följande på mitt samvete.
- olovlig körning
- U-sväng i korsning
- "Tull"-avgift för en bastmatta när vi skulle över gränsen från Swaziland

Var i Etiopien for 2.5 ar sedan, sa jag ska dela med mig ett par tips.
Folk i allmanhet ar trevliga, det ar oftast bara att fraga. Man ska dock vara ytterst forsiktig nar man ar i en stad, holl i grejerna ORDENTLIGT.
Det finns massor med ficktjuvar!
i ovrigt, glom inte solkramen...

Ha en trevlig resa

Per-Olof Nordin

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar