Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Erfarenheter Canon Powershot A 70?

Produkter
(logga in för att koppla)

Yanile

Aktiv medlem
Hej!

Jag står i begrepp att skaffa mig en digitalkamera. Den kamera som fångat mitt intresse är Powershot A70. Den ligger i rätt prisklass och har ungefär de egenskaper/möjligheter jag är ute efter. Jag har dock inte haft möjlighet att klämma på någon ännnu, därför har jag några frågor om den:

1. Vad är kamerans hölje gjort av? Plast eller aluminium?

2. Hur är LCD-skärmen? tydlig eller otydlig?

3. Drar den slut på batterierna snabbt?

4. Har den några andra uppenbara fördelar respektive nackdelar i jämförelse med andra digitalkameror i ungefär samma pris/prestanda område?

5. Helhetsintrycket i övrigt, är det något att satsa på, eller skall jag välja något annat?


Vänliga Hälsningar


Johan
 
Äger en A40 (föregångaren), och har klämt en del på en polares A60 nyligen:

1. ? Tror det är plast.

2. Skärmen är tydlig och bra, funkar iofs sådär när det är ljust ute. Inte så ljusstark. Skulle kunna vara större, men fyller funktionen.

3. Nej. Batteritiden beskrivs av ägaren som "sjukt bra". Redan A40 kan sägas ha mycket bra batteritid. Det är helt enkelt inget du behöver tänka på. Jag kör med 1100mAh Biltema R6 och det kan gå flera veckor mellan laddningarna, trots en hel del fotande. Det verkar inte påverka så mycket huruvida man kör med LCD på eller ej heller.

4. Ja, faktiskt. Möjligheten till helt manuella inställningar tex. Nyhet på A60/70 är att man också har manuell focus. Möjligheten till add-on-linser, dvs vidvinkel, tele och filter. Dessa faktorer är det svårt att hitta på andra kameror i prisklassen.
 
Jag har en A60 och kan bara bekräfta batteritiden. Den är _synnerligen_ bra. Jag har just (efter 2 mån) gått över till laddbart efter att kört slut på de akaline som följde med.

Fronten är i borstad aluminium och resten är i plast. Men kameran ger ett mycket stabilt intryck trots plasten till 50 % - och den är UNDERBAR att hålla i pga det rejäla handtag som finns på den. Inte så vanligt bland kompakter - analoga eller digitala... :)

Skärmen kunde synas bättre, det är sant, men den är inte inte helt osynlig i dagsljus som den lär vara på Kodak och HP...

Det riktigt negativa är den spegelblanka ram som omger LCD-skärmen. Snyggt, men opraktiskt...
 
a70

Har precis köpt en sådan rackare. Anledningen att jag köpte den var rätt pris, manuella inställningar, filmsnuttar med ljud (rolig bonus)och vanliga AA batterier.

Det var dock lite snålt att man inte fick med en Ac-adapter. En sådan kostar ~800 kr att köpa till. För det priset får man istället två uppsättningar uppladdningsbara batterier.


Då jag är nybörjare har jag svårt att bedömma bildkvaliten men jag är nöjd.

Det finns lite recensioner på www.pricerunner.se, kika på dem.

/Anders
 
Tackar så mycket!

Är numera också lycklig ägare till en A 70. Jag är mycket nöjd med mitt köp. Mycket för pengarna tycker jag. Har hitintills inte upptäckt några större brister, skulle i så fall vara LCD-skärmen i solljus, lite svårt att se. Men detta är ju inte ett problem som är specifikt för A 70.

Tackar så mycket för svaren!

Johan
 
Tackar så mycket!

Är numera också lycklig ägare till en A 70. Jag är mycket nöjd med mitt köp. Mycket för pengarna tycker jag. Har hitintills inte upptäckt några större brister, skulle i så fall vara LCD-skärmen i solljus, lite svårt att se. Men detta är ju inte ett problem som är specifikt för A 70.

Tackar så mycket för svaren!

Johan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.