Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Erfarenheter av spegelbyte, någon?
- Trådstartare Dimage7d
- Start datum
Dimage7d
Aktiv medlem
jimh skrev:
Varför skulle den ha det?
Gamla kameror har ofta en skumgummidämpare som vittrar sönder och behöver bytas efter 20-30 år. I övrigt är nog spegeln en av de mer långlivade sakerna i en kamera, så länge man inte håller på och gnuggar på den.
Tror jag såg det i ett forum. Någon jämförde D70 och 20D om jag inte minns alldeles fel.
Dimage7d
Aktiv medlem
stäck skrev:
Ingen av dem borde ha en särskilt kortlivad spegel. Däremot kan slutaren ta slut efter ett tag (kanske 100000 bilder eller nåt, varierar kraftigt med kameramodell och slump).
Precis, 100.000 exponeringar är ju ingen omöjlighet med digitalt. Har redan 55000 bilder på några år.
Daniel Ahlin
Aktiv medlem
Och här är tråden som behandlar ämnet. (förutsätter att det är slutaren du menar)
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=36388&highlight=byta+slutare
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=36388&highlight=byta+slutare
Graal
Avslutat medlemskap
Jag har bytt spegel en gång på ett av mina kamerahus. Det berodde inte på att den slitits ut utan på att spegeln spräckts vid transporten från en garantireparation (eller vid reparationen) av elektroniken i kameran. När jag fick tillbaka kamerahuset hade man satt dit den nya spegeln något lite för högt ut från hållaren/ alt satt dit en ngt för tjock spegel, så att avståndsinställningen inte stämde överens med det verkliga avståndet och huset fick skickas på justering en gång till. Det är alltså otroligt viktigt vid spegelbyte att den justeras in exakt rätt för avståndsinställningen.
Dimage7d
Aktiv medlem
stäck skrev:
Men FÖRLÅT då. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för dina besvär, men vi håller som bäst på och konstaterar att ingen har hört talas om att speglar slits ut, och undrar om du inte kan ha förväxlat det med slutaren.
Inte behöver du be om ursäkt. Detta är bara en av nackdelarna med forum; man försöker skriva mycket med få ord och då kan det missuppfattas.
Klart jag vill höra dina erfarenheter, men inte alla "jag har inte haft problem", för det finns antagligen rätt många som inte drabbats.
Det verkar inte vara spegeln utan snarare slutaren som slits. I tråden som refererats till skrevs:
Kim Wallung (sagan) skrev:
10D:s slutare ska hålla för (minst) 50 000 exponeringar, medans 20D:s slutare ska hålla för (minst) 100 000 exponeringar.
stäck
Aktiv medlem
Dimage7d skrev:
Detta är bara en av nackdelarna med forum; man försöker skriva mycket med få ord och då kan det missuppfattas.
Tycker inte alls det är nån nackdel. Man frågar om nånting och får ofta mer information än man själv "behövde". Det är ju bara bra, en tråd är ju inte bara till för den som skapade den, utan också för alla andra som läser den.
Dimage7d
Aktiv medlem
stäck skrev:
Tycker inte alls det är nån nackdel. Man frågar om nånting och får ofta mer information än man själv "behövde". Det är ju bara bra, en tråd är ju inte bara till för den som skapade den, utan också för alla andra som läser den.
Visst man får stå ut med nackdelarna för att få fördelarna.
Konstaterar ändå att spydigheter och missförstånd är klart frekventa i forum än i verkligheten.