Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Erfarenheter av Sony Vaio datorer

Produkter
(logga in för att koppla)

Bloggerskan

Avslutat medlemskap
Jag är väldigt nyfiken på Sony Vaio datorerna och tänkte därför passa på att fråga vad ni tycker om dem. De flesta kanske inte har något att jämföra med men ni som har, vilka är fördelarna och nackdelarna (om det finns)?

Hur står sig Sony Vaio gentemot Apple iMac och MacBook Pro (om ni bortser från deras OS)?

Hittade denna YouTube-video som jämför Sony Vaio J och Apple iMac. Vet inte hur aktuell den är idag. Sony Vaio har ju en nyare modell i varje fall.

Vad är det för skillnader mellan Sony Vaio-serierna (F, E, S, Y, Z, M)? J-serien har förstått är den stationära serien.

Det finns redan en likadan tråd om detta från förra veckan, läs igenom denna och ställ dina frågor i den tråden så slipper vi nya trådar varje gång om samma frågor.

Jag har en Vaio som är en 3 år gammal eller nått. Positivt är bra monitor, trevligt tangentbord och dräglig design samt OK hårdvara i övrigt. Dessutom är det lätta att komma åt att byta hårddisk (installerade SSD) och uppgradera minnet (BÅDA socklarna kommer man åt under burken och inte den ena under och den andra under tangentbordet som många envisas med).

Det som INTE är bra var att ca 1 år efter att modellen slutade säljas så behövde jag ett nytt batteri. Sony sålde då inga längre utan hänvisade till EET Nordic som hade ett piratbatteri - detta kostade drygt 2000:- (!) vilket enligt min erfarenhet är ca dubbelt så mycket som brukligt. Detta funkar ypperligt och har bättre kapacitet än originalbatteriet men det följde med en skiva med ett hack för att BIOS skulle acceptera piratbatteriet och det var man enligt instruktionen TVUNGEN att göra innan man satte i det nya batteriet - kändes lite halvläskigt...

Jag har också en Vaio som är 3 år gammal. Batteriet slutade ta laddning efter ett par månader, nu fungerar den endast med sladden inkopplad. Annars har den fungerat mycket bra.

Just nu gör Sony och HP dom bästa laptoparna, det är jämt skägg mellan dom.

Batterier som överlever 3 år är sällsynta, men dom finns. När det gäller gamla reservdelar så är nog HP snäppet vassare.

/Karl

Jag har också en Sony Vaio, funkar riktigt bra!
Är ju ingen direkt skärm för foto eftersom den inte klarar AdobeRGB iaf inte min.
Men den duger iaf för att titta på bilder och att skriva ut :)

Batteritiden har aldrig varit bra på nån av mina bärbara datorer.. så som netbooks.. osv.
har oftast alltid legat på typ 40min :)

Har en Vaio VPCZ1. Det är en grym laptop på många vis. Lätt, underbar skärm för att vara en laptop. Superbra prestanda.
Mitt enda minus hamnar på dockan som jag köpte till eftersom jag använder den på jobbet. Hur kan man ha en dator som har HDMI utgång, men inte ha det på dockan? Och dessutom saknas audioutgång på dockan, så högtalarna får jag ändå ansluta till datorn. Dåligt! Annars är det väl en av få PC som folk faktiskt tittar lite efter designmässigt

Vi har en VGN-NS11Z
Mycket kompetent!! En fin sak med sony är att de tänker på busshastigheter. Typ inga flaskhalsar. En annan sak är att grafikkorten håller faktiskt oftast måtten. Sen blueray-splerare i de flesta. mest ett plus i kanten, men iaf!

Just nu gör Sony och HP dom bästa laptoparna, det är jämt skägg mellan dom.

Batterier som överlever 3 år är sällsynta, men dom finns. När det gäller gamla reservdelar så är nog HP snäppet vassare.

/Karl

Haft två HP laptop, båda har pajjat!! Sen har de massa buggigt för sig under huven! Slöa minnen dåliga hårddiskar. Så det du säger om reservdelar är väl iaf relevant ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar