Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Erfarenheter av RF 70-200 2.8

Produkter
(logga in för att koppla)

Magmo1

Ny medlem
Hej, jag fotar uteslutande sport och då Basket men min Canon R6 Mark II, tidigare har jag använt EF 70-200 2.8 Mark II vilket har funkat bra under åren. NU har jag uppgraderat till RF 70-200 2.8 och vill höra liknande erfarenheter, det omedelbara skillnaden om man ska nämna negativt är att zoom ringen är trögare och kräver 2 snurr för att gå från 70 till 200, och kanske att zoom ringen kan varit placerat lite längre in. Å andra sidan är det ett lättare, skarpare objektiv som jag slipper använda adapter till. Hur känner ni andra, är det något man vänjer sig vid?
 
Jag tycker att vilkten och balansen är de stora förbättringarna. EF blev väldigt framtungt och ohanterligt. Men det går inte att zooma lika snabbt med RF. Skärpemässigt tycker jag de är ganska likvärdiga.
 
Många sportfotografer använder EF 70-200/2,8 för att det är snabbare att zooma och fungerar med telekonverter.

För mig som bär runt på min utrustning en hel del i jobbet är den minskade storleken och vikten en stor fördel.

Nu tycks det vara på gång ett RF 70-200/2,8L IS USM Z som är mycket likt RF 24-105/2,8L IS USM Z. Jag provade nyligen att plåta basket med den och det var en stor fördel att snabbt kunna zooma mellan 24 och 105 när jag satt under korgen. Förhoppningsvis passar den nya telezoomen med telekonvertrar.
 
Jag tycker bilderna rakt ut ur kameran har bättre stuns både kontrast och färgmässigt. Tror det beror mycket på behandlingen av frontlinsen (coating). Framförallt hur linsen hanterar motljus. EF 70-200 ver II är betydligt sämre (eller bättre om önskan är lite mjölkigare kontrast i motljus). EF version III tror jag är närmare RF zoomen eftersom den också har betydligt mer behandling på glasen men har inte testat den.
 
Med RF 70-200 F72-8 får du en större rörlighet som med lätthet kompenserar zoomningen, vilket jag inte ser som något problem. Skapare bilder får du också. Att fotografera sport är väl mer att sitta på rätt plats och ha tålamod för att få bilden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.