Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Erfarenheter av Minolta x-700

Produkter
(logga in för att koppla)

Nils-Erik Larson

Aktiv medlem
Hittade en Minolta x-700 för gratis pengar. Sitter nu och pillar på den trevliga apparaten som ser helt oanvänd ut. Var tydligen en populär kamera på sin tid. Tänkar försöka få igång den för test. Kameran lär fungera klanderfritt. Det sitter en normalzoom 35-70 som kanske inte är någon höjdare. Finns det något bra fast ljusstark 50 mm förresten? Undrar om det är nån därute som har lite praktiska råd att komma med! Kan den passa för gatufoto och köra svartvit Tri-X månne?

Senast ändrad:
Hittade en Minolta x-700 för gratis pengar.
Grattis! Det är den definitivt värd.
Finns det något bra fast ljusstark 50 mm förresten?
Det finns ett flertal, allt med MD-bajonett passar.
Undrar om det är nån därute som har lite praktiska råd att komma med! Kan den passa för gatufoto och köra svartvit Tri-X månne?
Absolut.

Jag förstår inte riktigt vad det är för praktiska råd du är ute efter. Min sambo har en X-700 och jag har kört ett par rullar genom den. Inga konstigheter.

Ville få kamerans kvalitet bekräftad. Eller få reda på om det fanns några egenheter liksom. Den känns väldigt rejäl och är fint utformad. Det finns ett telezoom - Vivitar 80-200 mm - att leka med också. Allt förvaras i en trevlig liten väska. Men tydligen är det objektiv med MD-fattning som gäller om man vill leta vidare efter objektiv. Tackar för informationen. Nu känns det som man tryggt kan gå och handla en filmrulle.

Grattis till en trevlig kamera.

Har haft en sådan för många år sedan,den ända anmärkningen jag kommer ihåg var att ,ifall man var ute
under vinter halvåret och fotade så tog batterierna slut rätt fort. ( läs minus grader )
Har för mig att det sitter 2 eller 3 st små knappcells batterier som sköter om slutare / ljusmätning etc.
Det man fick göra var att när kameran la av , att ta ur batterierna stoppa dessa i fickan/värma upp dom.
sedan efter en stund in i kameran igen och fortsätta fota.
Det jag gillade med kameran var ett skönt grepp att hålla i och mycket lätt jobbad.

MVH Per Hillbom

Det där verkar mer vara ett allmänt batteriproblem än kameraproblem. Fint att höra att kameran fungerade till belåtenhet i alla fall. Huset ger intryck av att vara lättarbetad och genomtänkt i utformningen. Kommer du ihåg vilka objektiv du använde??

Hittade en Minolta x-700 för gratis pengar. Sitter nu och pillar på den trevliga apparaten som ser helt oanvänd ut. Var tydligen en populär kamera på sin tid. Tänkar försöka få igång den för test. Kameran lär fungera klanderfritt. Det sitter en normalzoom 35-70 som kanske inte är någon höjdare. Finns det något bra fast ljusstark 50 mm förresten? Undrar om det är nån därute som har lite praktiska råd att komma med! Kan den passa för gatufoto och köra svartvit Tri-X månne?

Är det Minoltas egen 35-70/3,5 så är den RIKTIGT bra. Fasta objektiv: 45/2 (lätt och kompakt), 50/1,7 och 50/1,4 är alla bra. 50/2 är inte lika omtyckt, men helt OK. Minoltas originalobjektiv är rent allmänt av bra kvalitet. Det är samma fattning på alla manuellt fokuserade Minoltor från 1958 och framåt.

Det var ju väldigt värdefullt få att veta. Jo, normalzoomen är Minoltas egen 35-70. Ska hålla utkik efter dom där fasta normalerna du nämner. En kompakt som 45/2 verkar vara perfekt för mina ändamål. Kanske objektiven går att förvärva för en lagom slant.

Jag har aldrig haft någon X-700 men däremot objektivet 35-70/3,5. Vad jag minns var det, efter den tidens standard åtminstone, ett mycket bra objektiv. Att jag sålde det berodde på att jag tyckte att det måttliga zoomområdet inte motiverade ett par stegs sämre ljusstyrka än ett normalobjektiv. Det hade dock bättre närgräns. MD-objektiv fanns från 7,5 mm fisheye till 1600 mm spegeltele.

I dag använder jag 28/3,5, 45/2,0, 70-210/4, 300/4,5 IF och Tokina makro 90/2,5. Av de objektiven tycker jag nog att makrot är det bästa och 300 mm det sämsta. Det sistnämnda kunde gärna ha haft mer kontrast.

Det stämmer inte att alla manuella Minolta har samma fattning. Innan MD fanns MC. Även de passar på din kamera men P-automatik lär inte fungera.

Olle

Edit: 45/2 var Minoltas budgetnormal. Det hade inte flerskikts antireflexbeläggning som övriga objektiv och 60 cm närgräns (övriga normaler hade 45 cm).

Senast ändrad:
Det här var en massa intressanta fakta om objektiv. Tydligen fanns det en uppsjö av fina objektiv för en sån här Minolta. Sånt som intresserar en nybliven Minoltaägare verkligen. Särskilt att normalzoomen håller god kvalitet liksom telezoomen.

Grattis

Det är nog den bästa i X-serien- verkligen en härlig kamera som kan kompletteras med motor. Jag har ropat in en på auktion men har inte använt den mycket. Jag har större erfarenhet av SRT 101 och XG-1. På senare tid har jag fått problem på XG-1 att fästa filmen vid start. Nu ser upptagn. rullen ut att vara tätare på X-700 så det borde inte vara nåt problem. SRT 101 har stabil rulle i metall. 2/45mm är nog mer användbar på gatan än de andra 2/50 och 1.7/55 jag har. X-700 har hot-shoe fäste så där borde man kunna använda massor av blixtar på marknaden. Det unika Minolta-fästet kom senare....

Det stämmer inte att alla manuella Minolta har samma fattning. Innan MD fanns MC. Även de passar på din kamera men P-automatik lär inte fungera.

Objektivfattningen är densamma i grunden. Sen finns det objektiv från 50-60-talen utan automatisk nedbländning, objektiv med nedbländning utan och med multicoating (MC), samt MD kopplade objektiv som även ger möjlighet till bländar- eller programautomatik på kamerahus som har detta. MD finns i olika varianter beroende på ålder. De tidigaste är tyngst, har ofta 55mm filtergänga, nästa variant är lite lättare och har vanligen 49mm filtergänga. De allra senaste kallas enbart Minolta MD (alla tidigare kallas Minolta Rokkor, med olika tillägg för objektivtyp). Kolla gärna in på www.rokkorfiles.com

Det här var grejer att fördjupa sig nu i vintermörkret. Härligt!!! Tacksam för alla fakta om objektivprylar. Kanske det med tiden också blir en motor och en blixt.

Länken till "rokkorfiles" är ju en guldgruva att ösa ur för den som vill lära sig mer om Minoltagrejer.

Man tackar verkligen.

Jag kan verkligen rekommendera X-700.

Jag hade först en Seagull som var en kopia på denna kamera. Ryktet säger att den tillverkades i samma fabrik. Efter 10 år lade Seagullen av (ringen som ställer bländaren till ljusmätaren harvade).

För en vecka sedan kom jag över en X-700 på blocket för en femhundring. Jag laddade den med en rulle Portra 160 och började knäppa. Den känns ännu bättre att hantera en min nästan likadana Seagull.

Min flickvän tog den här fina bilden i förra veckan http://slowsnaps.tumblr.com/post/54993613335/reading-room-university-library-gothenburg

Det enda objektiv jag äger är ett MD Rokkor 50mm/1.7-16. Det är fantastiskt bra. Skarpt som en kniv, ljusstarkt och ger fantastiska oktogoner i bokeh. (kanske är 7-hörningar eller 6-hörningar).

Det enda jag saknar på X-700 är funkton för dubbel/multi-exponering. Annars har den allt man behöver, varken mer eller mindre. Har även en motor till, som jag nästan aldrig använder. Jag har inget emot att veva film med tummen. Dock ger motorn ett stabilare grepp, vilket kan vara bra ibland.

Det enda jag saknar på X-700 är funkton för dubbel/multi-exponering. Annars har den allt man behöver, varken mer eller mindre. Har även en motor till, som jag nästan aldrig använder. Jag har inget emot att veva film med tummen. Dock ger motorn ett stabilare grepp, vilket kan vara bra ibland.

Jag vill minnas att man kunde trycka in och hålla kvar knappen som frigör filmen i botten av kameran samtidigt som man "drog fram" filmen som vanligt för att komma runt detta. När man sen drar fram efter "andra" exponeringen hoppar knappen ut igen.

Jag vill minnas att man kunde trycka in och hålla kvar knappen som frigör filmen i botten av kameran samtidigt som man "drog fram" filmen som vanligt för att komma runt detta. När man sen drar fram efter "andra" exponeringen hoppar knappen ut igen.

Oj, det måste jag testa. Tack för tipset!

Jag har nyligen köpt denna kamera. Jag har kommit underfund med det mesta. Men eftersom det är min första analoga systemkamera undrar jag över batteri och kamerarulle. Något särskilt man behöver tänka på vid uttagning av kamerarulle? Något alls? Typ.. hur gör man? (haha).
Undrar även hur man byter batterier, vart man köper nya batterier och kanske även tips på vart man hittar billiga och bra kamerarullar : )

Oj, det måste jag testa. Tack för tipset!
Du bör tänka på att filmen ofta kan ligga lite löst i filmkassetten, vilket gör att när du aktiverar frammatningsarmen den andra gången så kan filmen åka fram en liten bit trots att du har tryckt in returspolningsspärren. För att undvika detta och få bättre precision kan du göra så här:

Ta den första exponeringen.
Veva försiktigt tillbaka filmreturspolningsveven så att filmen inte längre känns lös i kassetten (inte för hårt, veven skall INTE hållas spänd).
Tryck in returspolningsspärren (sitter i bottenplattan) medan du håller kvar veven i samma position.
"Dra fram" filmen som vanligt - men eftersom du har tryckt in spärren och håller fast filmen med veven, så dras förstås ingen film fram. Men slutaren spänns.
Ta din andra bild.
Släpp returspolningsveven och dra fram som vanligt.
Returspolningsspärren åker då ut automatiskt, och du kan sedan fortsätta att fota som vanligt.
.

Bruksanvisning för Minolta X-700

.
Jag har nyligen köpt denna kamera. Jag har kommit underfund med det mesta. Men eftersom det är min första analoga systemkamera undrar jag över batteri och kamerarulle. Något särskilt man behöver tänka på vid uttagning av kamerarulle? Något alls? Typ.. hur gör man? (haha).
Undrar även hur man byter batterier, vart man köper nya batterier och kanske även tips på vart man hittar billiga och bra kamerarullar : )
Hehe, innan du kan ta ut filmkassetten så måste du först trycka in returspolningsspärren (i kamerans bottenplatta) och sedan veva tillbaka filmen tills du känner att den lossnar från frammatningsrullen och åker in i kassetten.
Sedan drar du returspolningsveven rakt uppåt. Då öppnar sig kamerabakstycket, och du kan ta ut filmkassetten.

Kameran behöver 2 st 1,55 V silveroxidbatterier av SR44 storlek, som Eveready S-76, EPX-76 eller motsvarande.
Locket till batterikammaren sitter i botten bredvid stativgängan, och öppnas mha ett mynt av lämplig storlek.
Sådana batterier finns att köpa på många ställen, som Clas Ohlson, Kjell & Co, fotoaffärer eller elektroniklador.

Här är en länk till bruksanvisningen för X-700:
http://orlovac.eu/foto/x700manual.pdf
.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar