Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Erfarenheter av Minolta Dimâge Scan Dual IV filmscanner?

Produkter
(logga in för att koppla)

Picture

Aktiv medlem
Har för avsikt att köpa en Minolta Dimâge Scan Dual IV filmscanner. Någon som har några erfarenheter av den? Både positivt och negativt. Går det t ex att köra alla typer av diaramar i den? Jag frågar detta eftersom jag bl a kommer att scanna runt 1000 bilder med gamla GePe-ramar från 60-talet och jag har ingen lust att plocka isär varje ram först.

Cyberphoto skriver mycket positivt om scannern men det är alltid roligt att höra andra synpunkter än säljarens...
 
Kollade på Elmia-mässan när de scannade med den. Det jag direkt störde mig på var att dammborttagningen inte verkade vara så effektiv.
 
Har använt Minolta Dimâge Scan Dual III ngt år med bra resultat.
De allra tunnaste glaslösa ramarna fungerar att montera direkt i skannerns hållare. Ramar med glas fungerar inte!
Det medlevererade Minolta-programmet fungerar inte speciellt bra. JAg har använt Vuescan från www.hamrick.com med bra resultat men det arbetar ngt långsammare. Räkna med att du får bearbeta bilderna i PS.
Det tar tid att skanna!! Glöm det där med stora antal om du inte vill tillbringa hela semestern framför datorn.
 
Tittar man på bilderna ser det ut som samma diahållare som till SD 2 och SD 3. Om det stämmer så är inte 3 mm-ramar att rekommendera. De går att trycka i med våld, men det våldet tar nästan lika lång tid som att rama om till 2 mm-ramar.

Hoppas att det är samma hållare till fyran som till tvåan och trean förresten. Remshållaren till fyran såg klart lockande ut om den passar till min trea.
 
Jag har skannat många gamla bilder från 60-talet, allt i glasramar. Och det första jag gjort är ju att montera om dem till glaslösa ramar. Merparten av fläckar etc som finns satt på glasen så det var mycket mera effektivt att montera om.

Till min SD3 funkar det inte alls med 3 mm ramar, jag har inte ens lyckats få in dem med våld.
 
Tack för alla snabba svar!

Tack allihop för era snabba svar! Det var bra information jag fick av er... synd att den inte tar 3 mm glasramar, men det är ju faktiskt en poäng i att byta till glaslösa eftersom man då får bort en del skräp som hamnat på glasen under alla år.

Verkar som om det får bli ett långtidsprojekt det här...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.