** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Erfarenhet med D4s eller D5

Produkter
(logga in för att koppla)

esbtse

Aktiv medlem
Funderar på en backup kamera som skall användas för fotografering av landskap i svagt ljus.
Kommer använda en D850 med vertikalgrepp som huvud kamera. Har en D300 med vertikalgrepp som ev. kan användas som backup men är ej tillräckligt ljuskänslig och har AA filter vilket är irriterande.

Eventuellt Z6s kan användas som backup men är tveksam på grund av bandning och att mekanisk styrda AF optik inte fungerar på kameran ihop med en adapter till F optik. Kommer inte köpa Z-optik utan fortsätter med de F optik jag har. Det finns också några F optik på önskelistan som kan köpas in såsmåning, såsom beg. Zeiss 15mm/F2.8, Zeiss 135mm/F2.0 och beg. Nikkor AF-s 400mm/F2.8.

Har läst att D5 har AA filter vilket gör kameran mindre lämplig för landskap. Funderar därför på en begagnad D4s eller en ny D500, Ser inte att D500 ger bättre prestanda i svagt ljus än D850 dock.

Vad är era erfarenheter med D4s, D5 eller D500?

Jag skulle börja med att jämföra bilder tagna med de aktuella kamerorna där jag har skalat ner filerna ifrån D850 till 16 resp 20MP (motsvarande D4S/D5). Vid en sådan jämförelse tror jag skillnaderna kommer visa sig väldigt små.
Jag gjorde en liknande övning med Sony A7R III jämfört med A9 (som DXOMark anser är lite bättre på höga iso). Vid samma förstoringsgrad så var skillnaderna försumbara.

Tack. Ett alternativ som backup är en begagnad D810. Tror inte den är så ljusstark. Några synpunkter på detta jämfört med en D500?

D500 är en actionkamera med AF som en D5. Den är egentligen inte avsedd för landskap. Jag har en D500 för action och en D750 för landskap, men det går såklart med en D800e eller D810 också

D500 är en actionkamera med AF som en D5. Den är egentligen inte avsedd för landskap. Jag har en D500 för action och en D750 för landskap, men det går såklart med en D800e eller D810 också
Jo, jag vet det. Jag har en D300 sedan 12 år och en D500 är en bra uppgradering av denna. Troligtvis köper jag en D850 men kostnaden avskräcker då man även får lägga till 10000 för vertikalgrepp. Om jag kunnat återanvända mitt vertikalgrepp till D300 på D500 så har jag köpt denna kamera direkt och använt denna tills jag fått ihop till D850. Nu blir det svårare. Alternativ är att köpa en beg. D810 och sedan spara ihop till D850. Vet dock ej vilket vertikalgrepp som passar D810 och hur dyr den är. Det verkar som jag får hoppas att D300 håller några år till.

Jag tror du hittar vertikalgrepp billigt på andrahandsmarknaden (vad du tänkt ha det till) :)
Jag fick ett med till min D810 men har aldrig använt det. Möjlig användning är för att ha två batterier samtidigt om man behöver göra något som ett av de klena en-el15-batterierna inte klarar i ett svep. Grejen med de mindre kamerahusen är annars att de är lättare att bära.

Funderar på en backup kamera som skall användas för fotografering av landskap i svagt ljus.
Kommer använda en D850 med vertikalgrepp som huvud kamera. Har en D300 med vertikalgrepp som ev. kan användas som backup men är ej tillräckligt ljuskänslig och har AA filter vilket är irriterande.

Eventuellt Z6s kan användas som backup men är tveksam på grund av bandning och att mekanisk styrda AF optik inte fungerar på kameran ihop med en adapter till F optik. Kommer inte köpa Z-optik utan fortsätter med de F optik jag har. Det finns också några F optik på önskelistan som kan köpas in såsmåning, såsom beg. Zeiss 15mm/F2.8, Zeiss 135mm/F2.0 och beg. Nikkor AF-s 400mm/F2.8.

Har läst att D5 har AA filter vilket gör kameran mindre lämplig för landskap. Funderar därför på en begagnad D4s eller en ny D500, Ser inte att D500 ger bättre prestanda i svagt ljus än D850 dock.

Vad är era erfarenheter med D4s, D5 eller D500?
Behövs det verkligen en särslild kamera för att fotografera landskap, nu för tiden

Om du har en huvudkamera med 45 Pixel eller vad nu D850 har så borde väl grundkravet vara att andrakameran har någorlunda samma antal Pixel med tanke på att det är landskap du ska fotografera och att avsaknad av AA filter är viktigt så du verkar ju prioritera upplösning som jag förstår det.

Det gör väl att alternativen är D850, D810 samt Z7 eller?

Om du har en huvudkamera med 45 Pixel eller vad nu D850 har så borde väl grundkravet vara att andrakameran har någorlunda samma antal Pixel med tanke på att det är landskap du ska fotografera och att avsaknad av AA filter är viktigt så du verkar ju prioritera upplösning som jag förstår det.

Det gör väl att alternativen är D850, D810 samt Z7 eller?
Begagnad D810, ca 10 12 tkr, funderar jag på som reservkamera men krutet lägger jag på D850. Z7 är inte mogen ännu. Det kommer nu ut en Z7s som borde ha kommit ut från början då Z7 är halfärdig. Väntar tills nästa generation spegellösa kameror då bör Nikon ha åtgärdat de flesta grodorna. Problemet med Z är att jag inte kan använda mina D optik i AF viket kan vara bra att göra i svagt ljus..

Jag har D4a nu och hade tidigare D810 och tycker D810 lämpade sig väldigt bra för landskap. D4an är bra på allt, men D810 tyckte jag hade en detaljrikedom som passar bättre för landskap, även färgerna och tonerna tyckte jag kändes mer naturliga för det.
Så jag skulle nog valt en sådan för det ändamålet.

Jag har D4a nu och hade tidigare D810 och tycker D810 lämpade sig väldigt bra för landskap. D4an är bra på allt, men D810 tyckte jag hade en detaljrikedom som passar bättre för landskap, även färgerna och tonerna tyckte jag kändes mer naturliga för det.
Så jag skulle nog valt en sådan för det ändamålet.
Tack. Mest oroad hur D810 är i svagt ljus. D850 verkar klara svagt ljus bra.

Ja, där antar jag att D4an är vassare, men att D810an har bättre dynamiskt omfång etc. Jag gillade inte D810 alls för porträtt då detaljrikedomen vart för framträdande i ansikten etc i min mening. Men för landskap gav den en extra dimension med färgerna och alla detaljer som blev synligare. Sedan tycker jag möjligheten att kunna klippa i bilden med mer pixlar är mer en fördel i landskap än i porträtt och annat.

Men du är inte oroad över att i åratal köra med D300 som är sämre än varenda FX-kamera som Nikon tillverkat? Köp en kamera du har råd med i närtid istället för att oja dig över mindre skillnader. En fräsch begaganad D810 är mycket billigare. Ja, D850 är lite bättre än D810 i dåligt ljus om man pressar upp ISO ordentligt, men eftersom du uppenbarligen inte har råd så får du ju fortsatta sitta med din gamla kamera som är långt mycket sämre än D810, än vad D850 är bättre än just den.

Men du är inte oroad över att i åratal köra med D300 som är sämre än varenda FX-kamera som Nikon tillverkat? Köp en kamera du har råd med i närtid istället för att oja dig över mindre skillnader. En fräsch begaganad D810 är mycket billigare. Ja, D850 är lite bättre än D810 i dåligt ljus om man pressar upp ISO ordentligt, men eftersom du uppenbarligen inte har råd så får du ju fortsatta sitta med din gamla kamera som är långt mycket sämre än D810, än vad D850 är bättre än just den.
Upp till mig att fatta beslut på vad jag skall köpa in. Jag tillhör inte de som låter andra bestämma vad jag skall köpa..

Jag har haft inköpsförbud på kamera utrustning sedan 2013 och istället läst konsteori. Börjar gradera upp utrustning igen vilket medför kommande köp av Zeiss 135mm F2.0 i år och D850 troligen under nästa år. Problemet är en backupkamera som klara svagt ljus.

Ja, där antar jag att D4an är vassare, men att D810an har bättre dynamiskt omfång etc. Jag gillade inte D810 alls för porträtt då detaljrikedomen vart för framträdande i ansikten etc i min mening. Men för landskap gav den en extra dimension med färgerna och alla detaljer som blev synligare. Sedan tycker jag möjligheten att kunna klippa i bilden med mer pixlar är mer en fördel i landskap än i porträtt och annat.

D810 kan även spara RAW i 9MP om man vill ha färre pixlar. Också valfritt med automatisk DX-beskärning, vilket förstås även kan göras i efterbehandlingen. TIF och JPG kan sparas i 9, 20 och 36 MP. Så man måste inte använda maximal upplösning till allt. Jag antar att D850 har motsvarande.
Visst blir det brus i högre ISO. Jag går inte gärna över 6400.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar