raderad12
Aktiv medlem
Maxe skrev:
Hej FS!
Efter lite micklande (Seagate diskkontroll-program) så lyckades jag äventrolla bort D-partitionen.
Så den eventuella räddningen av decemberbilder har ev försvunnit, om inte någon på FS känner till något bra program som kan reversera formateringen? Detta hade man ju på den goda tiden i Win 3.11.
Du tänker kanske på "undelete" i DOS i "3.11"-stycket.
Nåja, är inte disken mekaniskt korrupt, så kan du få ut informationen oskadd. Känner du nån Linux/Unix nörd? Gå då till denne, batala en slant om så behövs, med *nix kan man komma åt informationen på många sätt. Be denne först ta en "dd" backup av enheten (jo det går att ta backup av en trasig, men icke-mekaniskt trasig disk), sedan kan man jobba på att antingen försöka återställa partitionen, eller helt somika plocka ut filer från den stooora fil man fått genom backup, genom att loop-montera den, ungefär som en "virtuell" disk.
Å vad gäller diskussionen som följt gällande långtidslagring, lösningen vi alla väntar på ligger nog inom distribuerad lagring. Vi lagrar ju sas. våra pengar på banken på det viset... å det funkar ju. Alltså databank på nätet dit man laddar upp sin data, bilder, dokument osv., man betalar en slant och får professionell lagring, med professionell backup, med garantier osv.. precis som med pengarna på banken eller grejjor i bankfack. Oservera jag talar inte om webbhosting här.
Det kommer tids nog, jag är då beredd att betala en slant för lagring av stora mängder data, inte bara foton då.