Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Erfarenhet - Gör backup OFTA!

Produkter
(logga in för att koppla)

Maxe

Aktiv medlem
Hej FS!

Tänkte dela med mig av en nyfunnen erfarenhet som torde vara mardrömmen för de flesta digitalfotografer.

Min dator hickade till i början av denna vecka vilket fick till följd att C-partitionen försvann . Dock fanns "data"-partitionen kvar, där finns ju alla bilder. Jag tycker personligen att jag har god datorvana samt gör backup på två olika ställen (DVD-RW samt extern hårddisk). Efter lite micklande (Seagate diskkontroll-program) så lyckades jag äventrolla bort D-partitionen.

Men en backuprutin fungerar bara om man har en väl fungerande rutin. Detta får till följd att jag har tappat december månads bilder vilket inte var en allt för stor förlust, utan snarare en lärdom vilket man får ta med sig in i framtiden. Var även driftig i helgen genom att formatera CF-kortet i D70.

Så den eventuella räddningen av decemberbilder har ev försvunnit, om inte någon på FS känner till något bra program som kan reversera formateringen? Detta hade man ju på den goda tiden i Win 3.11.

Som sagt CF-kortet är formatterat - ej korrupt, någon som vet något program.

Gör backup efter varje tömning av kameran, det kommer jag göra i fortsättningen!

Mvh

Johan Maxe
En erfarenhet rikare

Hej

japp, jag har också precis råkat ut för en hdd krasch.. den 3:e nu på rel kort tid. Förvisso olika datorer men ändå.

Jag upptäckte till min förskräckelse att IBM hade monterat HDD i ett mycket trångt utrymme ovanpå cd-läsaren... varmt är bara förnanmet.

Jag installerade den nya disken fritt i lådan och kompletterade med en sep hdd-fläkt:
http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=0q1q3q848q6&ic=N&sw=15843

Kan också rekommendera 2 hdd i samma chassi och backup via Windows backup system. Att 2 diskar kraschar samtidigt är ju rel liten.

Mvh
Johan

PC Inspector

Hej!

Det finns ett gratisprogram som kan återställa raderade filer på CF-kort. Jag vet inte om det fungerar då man formaterat kortet men det kan vara värt ett försök.
Programmet heter PC Inspector och finns på följande adress:
www.pcinspector.de

Det finns en artikel om programmet i senaste numret av Mikrodatorn.

Hoppas att det löser sig för dig och tack för påminnelsen - backupen åkte igång direkt.

MVH
Lasse

Så länge du inte har skrivit ny data på cf-cortet bör det mesta gå att få tillbaka med ett bra rescue-program. Själv har jag haft bra lycka med Photo Rescue. Kostar några hundra men är värt besväret (http://www.datarescue.com/)

Det enda riktiga back-up som funkar är negativ eller att man framkallar de viktiga bilderna och sparar i album. Jag har inga illusioner längre om att de bilder jag tar digitalt idag, finns om några år. Dvs. om de bara finns på dataskivor (CD, DVD, HD etc.)

Re: PC Inspector

l@f skrev:
Hej!

Det finns ett gratisprogram som kan återställa raderade filer på CF-kort. Jag vet inte om det fungerar då man formaterat kortet men det kan vara värt ett försök.
Programmet heter PC Inspector och finns på följande adress:
www.pcinspector.de

Det finns en artikel om programmet i senaste numret av Mikrodatorn.

Hoppas att det löser sig för dig och tack för påminnelsen - backupen åkte igång direkt.

MVH
Lasse

Det verkar fungera med PC Inspector, det var ett freeware :) Tack för tipset!!!

// Johan

paco skrev:
Det enda riktiga back-up som funkar är negativ eller att man framkallar de viktiga bilderna och sparar i album. Jag har inga illusioner längre om att de bilder jag tar digitalt idag, finns om några år. Dvs. om de bara finns på dataskivor (CD, DVD, HD etc.)
ja, självklart är det så om du inte "tar hand om" dina skivor och ser till att förvara dom bra och uppdatera ofta och alltid ha dubbla skivor.
du förvarar dina neg mörkt, torrt, svalt och syrafritt hoppas jag?
isf är det väl inte så svårt att ta lika väl god hand om dina digitala filer?

160 gig

min hårdisk rasa för ett tage sedan också en hel katalog som jag hade gjort försvann + 160 gig bilder

livet var inte kul den dagen

Estethia skrev:
...du förvarar dina neg mörkt, torrt, svalt och syrafritt hoppas jag? ..

Knappast, men de finns där om 30 år. Negativen från mitt dop har inte bevarats särskilt omsorgsfullt, med de är OK.

CD-skivor vet jag av egen erfarenhet, förstörs bara de ligger i fodral. Det blir enorma psykiska påfrestningar och kostnader att hålla dom uppdaterade, som amatör eller familjefotograf.

Re: 160 gig

f.billqvist skrev:
min hårdisk rasa för ett tage sedan också en hel katalog som jag hade gjort försvann + 160 gig bilder

livet var inte kul den dagen
det förstår jag. min dator rasade oxå en vacker dag och jag hade glömt att göra backup på mina mejl.
det var jobbigt.

bilder ser jag alltid till att ha på minst tre separata ställen så dom var det aldrig nån fara med.

paco skrev:
Knappast, men de finns där om 30 år. Negativen från mitt dop har inte bevarats särskilt omsorgsfullt, med de är OK.

CD-skivor vet jag av egen erfarenhet, förstörs bara de ligger i fodral. Det blir enorma psykiska påfrestningar och kostnader att hålla dom uppdaterade, som amatör eller familjefotograf.
det här är ju egentligen ett personligt val.
vill jag plåta digitalt och sköta min förvaring eller vill jag plåta analogt och inte behöva bry mig lika mycket om förvaring?
att förkasta det ena eller det andra är bara dumt och visar på oförmåga att förstå andras val.
det är väl ändå bättre att informera dom digitalfotografer som missat förvaringsbiten, än att bara säga att dom lever på en illusion?

om digitala filer inte finns kvar om bara några år så har man gjort valet att inte bry sig om varken förvaring och uppdatering.
varför då kalla det en illusion att tro att dessa filer kan klara sig under många många år?
det är ju uppenbart att de klarar sig under riktigt lång tid så länge man tar hand om dem.
efter en tidigare diskussion om samma ämne så letade jag och hittade en fil jag sparat och uppdaterat under 17 år. inte en byte är förändrad.
och då var jag verkligen inte tidig med egen dator eftersom päronen då var av ålderdomlig åsikt att tjejer inte ska hålla på med datorer.

och förresten. om du faktiskt tog hand om dina neg så skulle dom hålla ännu längre.
du menar väl inte att du plåtar analogt bara för att kunna strunta i förvaring osv?

det där med psykiska påfrestningar och kostnader får du nog förklara för mig närmare.
jag har aldrig upplevt psykiska påfrestningar som amatörfotograf även fast jag plåtade enorma mängder digitala familjebilder.
jag mindes den analoga tidens mängd bilder och såg till att hålla ordning och reda redan från början. vad är det som är så psykiskt påfrestande?
och inte 17 kostar det mycket heller. jag ser det som en betydligt mindre summa än när jag la ut pengar på film, framkallning, kopiering och förvaring när jag var "analog".
och jo, kameran kostar förstås mer men det gjorde oxå att jag kunde göra jobb, många jobb, som betalade kameran rätt omgående.

Min dator slog ut 2 hårddiskar på en gång ....den ena med back up på och den andra med orginal.Inte kul alls ,sista chansen nu är hitta en likadan disk och byta "kortet" på den .

The Champ skrev:
Min dator slog ut 2 hårddiskar på en gång ....den ena med back up på och den andra med orginal.Inte kul alls ,sista chansen nu är hitta en likadan disk och byta "kortet" på den .
det bästa är att ha en extern hårddisk och samtidigt ha datat även på flera olika skivor.
här gäller det att inte tänka "det händer inte mig". för det kommer det göra nån vacker dag.
därför måste man tänka efter före.
det gör man sällan. inte jag heller.
jag förlorade som sagt alla mina mejl och adresser i en krasch.
men som tur var så hade jag redan innan fantiserat över att förlora bilder och hade backuper.

Estethia skrev:
det bästa är att ha en extern hårddisk och samtidigt ha datat även på flera olika skivor.
här gäller det att inte tänka "det händer inte mig". för det kommer det göra nån vacker dag.
därför måste man tänka efter före.
det gör man sällan. inte jag heller.
jag förlorade som sagt alla mina mejl och adresser i en krasch.
men som tur var så hade jag redan innan fantiserat över att förlora bilder och hade backuper.
Nu ligger mina hårddiskar på 2 olika datorer i ett nätverk plus på skivor.

Det här kan bara leda till en massiv arkiveringskatastrof om man ser till en större befolkningsmängd. Det är inte många som har en bra rutin på digitalarkivering. Lägg till alla de människor som struntar i att framkalla sina digitala bilder på papper, över en längre tidsperiod.

Kan tänka mig att det kommer att finnas en hel del människor om 15-20 år som inte har en bild från barndomen. Vanliga vardagsbilder alltså.

paco skrev:

Kan tänka mig att det kommer att finnas en hel del människor om 15-20 år som inte har en bild från barndomen. Vanliga vardagsbilder alltså.

Ja, det tror jag också! Precis som det idag nog finns en hel del människor som inte har en aning om var negativen till de urblekta kopior de har från sin barndom är.
Anders

Graylingman skrev:
Ja, det tror jag också! Precis som det idag nog finns en hel del människor som inte har en aning om var negativen till de urblekta kopior de har från sin barndom är.
Anders

Skillnaden är bara att idag så behöver det inte ta 15-20 år för att slarva bort sina bilder, det kan gå mycket fortare än så...

Jag känner flera familjefotografer som tappar bilder gång på gång, känns precis som att dom inte uppskattar sina bilder på barnen & inte inser hur roligt det hade varit att ha dom bilderna om 10 år?

I en normal barnfamilj med normala (förhållandevis låga) datakunskaper så kraschar det emellanåt & backup slarvas det nåt kopiöst med...

Jag har som tur är en kunnig 19-årig son som håller datorn i trim, likt förbaskat så kraschade det för några veckor sedan. Förlorade bilder för nån månad, suck...

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar