Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Erfarenhet av canons extenders EX II och EX III

Produkter
(logga in för att koppla)

Folke19

Aktiv medlem
Hej
Jag har en EX1.4 II Canon extender och funder på byta upp till EXIII versionen istället.
Någon här som tycker att nya EX1.4 III ELLER EX2 III är skarpare och snabbare jämfört med version II?
Är det värt att uppgradera? värt pengarna? Är det stor skillnad?
Tacksam för svar
MVH
Jonas

Till vilket objektiv ska du använda den? Det går möjligen att se någon skillnad när den används ihop med några av de nyaste objektiven, där de är konstruerade för att fungera optimalt tillsammans, men räkna inte med att du ser någon skillnad.

Version III går inte att stacka.

Som tidigare har uttalat sig så kan jag också tänka mig att det endast är på de senaste prime objektiven man kan se en liten skillnad i skärpa. Jag har även kollat runt en del de flesta verkar vara överens om att skillnaderana inte är så stora som man kan motivera att uppgradera om man som sagt inte i samma veva just kanske införskaffat en av de senaste Mark II 300 eller 400 eller liknande (500 eller 600 m fl...).

Annars var det väl just lite stadigare bajonettinfärsning på Mark III extendern som man kan se.

Denna artikel är rätt så bra tycker jag.

http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-Extender-EF-1.4x-III-Review.aspx

/ Stolpe

Till vilket objektiv ska du använda den? Det går möjligen att se någon skillnad när den används ihop med några av de nyaste objektiven, där de är konstruerade för att fungera optimalt tillsammans, men räkna inte med att du ser någon skillnad.

Version III går inte att stacka.

Hej hej,
Jo jag använder en Canon EOS 5D Mark II och EF400mm/2.8L IS USM (utgåva 1,ej senaste version).
Jag tolkar som att det är onödigt då med den nyare versionen.
Viktigt för mig är optimal blidkvalite och gärna få upp hastigheten lite med påmonterad EX1.4.
Tack för tipset iaf.
Jonas

När det gäller optimal bildkvalité är det förstås så, att en teleförlängare förstorar allting, inklusive elände. Så om objektivet har sina defekter, och det har ju alla i någon mån, då blir även defekterna större när man förstorar allt annat. Så ju bättre grundobjektiv desto bättre slutresultat.

Sen kan man förstås ha en konverter som är riktigt dålig, och då lär den nog förstöra även ett mycket bra objektiv. Men ingen av Canons teleförlängare kan beskyllas för att vara riktigt dålig.

AF ska också fungera något bättre om man kombinerar mark III förlängare med senaste utgåvorna av objektiven, har jag läst. Men det berör ju inte heller dig i dagsläget, då.

Varför inte låna en mark III av någon och jämföra med? Är du i närheten kan du testa min. Jag har en 1,4X mark III.

Lite nyfiken jag med då även jag har ett Canon 400 2.8 is ( första utgåvan )...

Så om du testar skillnaden mellan version II och III på 1.4x komvertern så skriv gärna om du upplevde någon skillnad!

Mvh Torbjörn

Hej hej,
Jo jag använder en Canon EOS 5D Mark II och EF400mm/2.8L IS USM (utgåva 1,ej senaste version).
Jag tolkar som att det är onödigt då med den nyare versionen.
Viktigt för mig är optimal blidkvalite och gärna få upp hastigheten lite med påmonterad EX1.4.
Tack för tipset iaf.
Jonas

Med 5D mk2 kan det ju vara kamerans af som är den svaga länken. Kan en 1D-modell eller 5D mk3 ge högre af-tempo med konverter kanske?

Själv hade jag tidigare en 400/2,8 typ 2 utan IS. Först med en 30D, och den orkade inte med af med konverter. Med en 1Dmk2 blev det mycket bättre. Ingen vetenskaplig undersökning alltså, och 1D är förstås ljusår bättre än 30D på af i största allmänhet, men jag tyckte skillnaden blev ännu större med konverter.

Med 5D mk2 kan det ju vara kamerans af som är den svaga länken. Kan en 1D-modell eller 5D mk3 ge högre af-tempo med konverter kanske?

Själv hade jag tidigare en 400/2,8 typ 2 utan IS. Först med en 30D, och den orkade inte med af med konverter. Med en 1Dmk2 blev det mycket bättre. Ingen vetenskaplig undersökning alltså, och 1D är förstås ljusår bättre än 30D på af i största allmänhet, men jag tyckte skillnaden blev ännu större med konverter.

Tjena
Du har en klok tanke där om kamerahuset. 5DMKII har enklare autofokus mot 5D MKIII vilket klart påverkar plåtande av snabba föremål.Men jag funderar om det är skillnad mot nya och om det liksom är värt besväret. Annars håller jag fast i min EX1.4 II.
Pengarna kan ju då läggas på viktigare saker,kanske nyare huset som tycks lanseras hösten 2013. :)

Tjena
Du har en klok tanke där om kamerahuset. 5DMKII har enklare autofokus mot 5D MKIII vilket klart påverkar plåtande av snabba föremål.Men jag funderar om det är skillnad mot nya och om det liksom är värt besväret. Annars håller jag fast i min EX1.4 II.
Pengarna kan ju då läggas på viktigare saker, kanske nyare huset som tycks lanseras hösten 2013. :)

Jag tror man lugnt kan säga att du knappast vinner nåt på att uppgradera din konverter.
BTW Den nya kamera du behöver finns redan, 5Dmk3! :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar