Annons

Erfarenhet av 40X CF-kort o D100?

Produkter
(logga in för att koppla)

taigabild

Aktiv medlem
Har några gånger råkat ut för att bufferten i min D100 fyllts och kameran behöver skriva från minnet till CF-kortet. Kameran är då obrukbar i xx sekunder innan nästa bild kan exponeras.
Är det någon som provat de nya SanDisk Ultra II CompactFlash-korten ännu? Det jag är nyfiken på är om D100 är "hjälpt" av den snabbare skrivtiden (nedladdningstid till datorn är oväsentligt i det här läget!). En praktisk test är att t ex ställa in kameran manuellt både ljusmätare o autofokus och sedan plåta en klocka med sekundvisare. Avtryckaren ska då hållas nere hela tiden tills kameran tagit xx antal exponeringar t ex 30 st. Känns dyrt att köpa ett kort bara för att testa och sedan konstatera att min gamla Microdrive är nästan lika snabb:))
 
Hej!
Jag har ett 256Mb SanDIsk Ultra II. Jag kan testa.
Ska jag köra RAW eller jpg? Ska jag använda slutartid 1 sekund?

/Jacob
 
Jag tog 25 bilder i RAW, vilket är det som ryms på mitt kort. Det tog 2 min och 10sekunder tills dess att lampan hade slockat och alla kort var sparade från buffertminnet.

Är det snabbare än dina kort?
 
25 bilder med mitt ! GB Microdrive-kort tog 2 min 45 sekunder. Hade nog väntat mej en större skillnad. Tack för hjälpen!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.