Annons

Erbjudande om utställing

Produkter
(logga in för att koppla)

fargo1000

Aktiv medlem
Har fått ett angenämt problem som jag skulle behöva lite hjälp med.

I dag rinde en kille från ett ej ännu öppnat tryckeri ( filial i en stor kjedja) och berättade att han via en av mina affärsbekanta fått mitt telefonnummer och att han hört att jag har en del bilder som är bra.

När tryckeriet går igång i början på Maj har dom planerat en massa kundaktiviteter som marknadsföring. En av dessa aktiviteter är att under ett antal veckor anordna en utställning i deras butik där "några fotografer" får två veckor var att visa upp sina bilder.

Så långt är väl allt lugnt men.....
Vad är brukligt vid utställningar?, vad jag förstår brukar det inte utgå någon ersättning osv, men om man lyckas kränga en bild så är det väl den normala prislistan som gäller ?

Eftersom det är ett tryckeri det handlar om så plottar dom ut biderna i storformat , laminerar och hänger dom. Ersättningen till mig blir att jag får blderna efter utställningen. Detta känns rätt ok för min del men hur säkrar jag att dom inte säljer en bild "på sidan"? Käns nästan som man måste skriva någon form av avtal kring detta eller vad säger den samlade expertisen????

Tänkte även kräva att dom sätter upp en kontakt information i anslutning till bilderna så hugade spekulanter kan ta kontakt med mig.

Säljer jag mig för billigt eller kan man betrakta det som en investering som eventuellt kan bära sig på sikt?

/Olle

Börjar med att säga grattis!
Utställningar är en rejäl injektion för självförtroendet!

Rent personligen tycker jag det låter som en bra deal! Att fixa utställningsbilderna själv är ju inte helt billigt..

Självklart skall du kräva att din kontakt info skall finnas med och att ditt namn tydligt figurerar vid varja bild.

Avtal är alltid bra. Även om du känner personen i fråga skadar det aldrig att skriva ett kontrakt.

Lycka till!

Grattis Olle!

Mitt enkla råd är faktiskt att jiddra så lite som möjligt och undvika ord som krav och men och i det här fallet till och med avtal. Jag tycker det låter som en helschysst deal som du bara kan vinna på att tacka ja till. Att de sedan inte trycker egna kopior av dina bilder bör du kunna utgå ifrån eftersom att allt annat vore både olagligt, skamligt och ganska korkat. Vad gäller märkning skulle jag nog förorda ett enkelt men snyggt visitkort i anslutning till bilderna -- lägger du fram förfrågan på rätt sätt kan dina ny kompisar kanske ge dig ett bra pris på det också.

Lycka till!

Givetvis kan de inte sälja några av dina bilder utan ditt medgivande. De kan heller inte ta någon del av priset utan att ni upprättat avtal härom. Det normala vid utställningar är att galleristen tar ca 40% av försäljningspriset. Att du får bilderna tryckta eller utprintade av dom ska du inte se som betalning för någon eventuell bildförsäljning. Det är ju du som lånar dem dina bilder för att dom ska göra reklam för sitt nya tryckeri. Om några bilder sedan blir sålda ser i alla fall jag som skilt från detta. Du har upphovsrätten och ska ha pengarna i proportion till vad ni avtalar.

Sedan är det en annan sak man ska tänka på tycker jag. Priset som sätts på bilderna är det du som ska bestämma. Tänk då också på att bilderna har även ett konstnärligt värde och inte bara ett värde i proportion till vad det kostar att ta fram varje ex. Säljs bara det utställda exet eller kan dom printa fler? Är det arkivbeständiga utskrifter eller offsettryck eller något annat? Det påverkar givetvis det pris du sätter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar