Annons

Era bästa porträtt-tips

Produkter
(logga in för att koppla)

Tophe

Aktiv medlem
Jag ska fota närmare 20 porträtt på en arbetsplats + några gruppbilder.
Vad har ni för tekniska tips (även otekniska kanske)?

Jag använder en Nikon D80 med en lånad SB-800.
Jag tror det mesta kommer fotas med ett 18-55mm objektiv,
och kanske ett par gruppbilder med ett Sigma 10-20

Har lite funderingar...
Jag vet att svaren beror mycket på hur miljön är där jag ska fota. Det är en vanlig kontorsmiljö med ljust, ganska högt tak.

Det jag undrar, framför allt på porträtten är:



Vad ska jag ställa blixten på (TTL, TTL BL osv...)?

Vilken brännvidd är bra att köra på? Ska jag ligga runt 50-55?

Ska jag använda diffuser i dryga 45 grader uppåt eller ingen diffuser och ett bounce-card?

Slutartid i ett normalt upplyst rum?

Vad gör bländarvärdet egentligen med exponering med blixt, ska jag ligga så lågt som möjligt?


Jättetacksam för alla tips ni har!
 
Jag hade satsat på manuell blixt. Bökigare, men förutsägbart, och studsat den bakåt i något stort (paraply, kartongskiva.

Jag användt ganska mycket av det befintliga ljuset, dvs hyfsat lång slutartid, och sen använda blixten för att få snyggare karaktär och renhet jämfört med de risiga lysrören som kanske finns där.
 
Tack!
Vad är hyfsat lång slutartid för dig? Typ 1/50?
Vilken bländare brukar ni använda för porträttbilder?
 
Vore jag dig skulle jag satsa på 1/125 till 1/250 beroende på hur snabbt kameran kan synka med blixt. Kör även runt bländare 8 för att få ett bra skärpedjup. Anledningen till att köra en snabbare tid är för att jag misstänker att du inte har kunskapen om att hantera olika färgtemperaturer som finns i det befintliga ljuset. Om du plåtar i dagsljus är det ok, men om lokalen har lysrör eller tungsten (glödlampor) så får du färgskiftningar i bakgrunden om du vitbalanserar för blixten. För att kringgå det krävs färgade filter till blixten (överkurs). En snabb tid och blixt "släcker ut" det befintliga inomhusljuset.

En snabb uppsättning vore en blixt med paraply lite från sidan och en skärm på motsatt sida för att lätta upp. Det innebär att du måste köra trådlöst. Jag rekommederar starkt att du kör helt manuell för att få jämna exponeringar och ha kontroll på det du gör.

Det du behöver är ett stativ med hotshoe fäste, paraply och en lagom stor reflexskärm.

Angående bländare vid porträtt så varierar det kraftigt. Allt från 1,4 till 16 beroende på vad jag vill med bilden.

mvh/Ove
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.