Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

era åsikter om panoramaverktyg

Produkter
(logga in för att koppla)

Estethia

Aktiv medlem
jag har börjat nosa lite på det här med att flirpa ihop bilder till en stor eller en panoramabild.
det här med att klippa ihop bilderna för hand i photoshop går ju bra, men det tar tid och jag är nyfiken på de grejer som snabbar upp det hela.
nu har jag personligen bara testat lite snabbt med photoshops funktion photomerge som jag inte tycker funkar så värst bra alls.

vad gillar ni för program, vilka har ni haft bäst erfarenhet av och vilka tycker ni är enklast eller nogrannast eller snabbast?
vicka är gratis, vilka är fristående program och vilka är plugins (helst till photoshop då)?

observera att jag är färsk på panorama och inte har kommit till "filmstadiet" än.. att snurra runt i en bild är suveränt, men än så länge är jag bara ute efter vad ni tycker om eventuella "stillbildspanoramaverktyg".

*hoppar upp och ner av nyfikenhet*
:eek:D

oj tack, en helt suverän samling. :eek:D

men... vad tycker du själv om de panoramaverktyg du provat? nån favorit?

Jag håller ännu på att lära mig.

Har testat Panorama Factory som verkar ok, många funktioner!

Panotools verkar också bra, och är gratis. Ganska krångligt att installera och jag tror gränsnittet är krävande. Jag har dock bara använt det tillsammans med det alternativa gränssnittet PTGui, som kostar 500 spänn, det finns som testversion.

Testa att klicka på Compare products i länken ovan och markera alla program!

Edit: På PTgui's hemsida verkar finnas en mer lättinstallerad version av Panotools!?

/Micha

Hej !

Jag har använt PtAssembler för att "klippa ihop" bilder. Det är ganska mycket jobb med att mäta in gemensamma punkter i bilderna men det funkar...
Här finns två exempel, det är visserligen inte "riktiga" panorama bilder kanske utan mera visar resultatet av programmet
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=165741
och
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=163123&pf=38110

Jag har ett annat mera panoramabild på Gåshaga men de olika bilderna var lite konstigt exponerade så det blev inte så bra.....

Här finns PtAssembler och mera att läsa och titta på
http://www.tawbaware.com/ptasmblr.htm
http://www.tawbaware.com

/P-O

Jag använder också PTAssembler ihop med Panotools. Jag vägde mellan det och PTGui. Egentligen saknar jag det förhandsvisningsfönster som finns i PTGui men jag valde att köpa PTAssembler för att upphovsmannen Max Lyons verkar vara mer lyhörd och aktiv och inte minst för att det finns ett aktivt diskussionsforum på hans webbplats där man kan få hjälp. PTGui är en bra produkt, men man är ganska ensam när man kör fast.

Allt som har med Panotools att göra har lite inlärningströskel. Men jag tror att det är värt det för man får en hel del flexibilitet tillbaka. Och utvecklingen går rasande fort. Nu finns det program som Autopano som kan sätta ut kontrollpunkter automatiskt och Enblend som hjälper till med skarvarna. Båda dessa kan användas ihop med PTAssembler.

Mest lovande är nog egenligen opensourcealternativet Hugin. När det programmet blir lite mognare misstänker jag att det kommer att få en dominerande ställning. Men när jag kände på det sist kändes det inte riktigt stabilt.

Hola Christel.

Jag har testat många och gillar Stitcher från franska Realviz bäst. Intuitivt gränssnitt och toppkvalitet på renderingarna. Man kan göra både cylindriska, sfäriska och "platta" panoramor (längsta sidan 10.000 pixlar) med det. Har använt det både för QTVR-panoramor och för att sy samman scener plåtade med kort tele till superhögupplösta raktecknade bilder.

Undrar om det inte rent av finns ett 30-dagars demo på deras webbplats. Och jag är rätt säker på att det till och med finns för pc.

www.realviz.com

Senast ändrad:
ah! :eek:D
gillar att höra åsikter och erfarenheter.
ska spana in alla grejer ni föreslår. *gnugga händerna*

nån som har andra erfarenheter eller åsikter?
*nyfiken*

Pröva Stitcher 4 från Realviz!

Håller med gors ovan, Stitcher 4 är intiutivt och ger resultat i toppklass.
Kostar svettiga USD 580 + VAT, men man kan ladda hem en provversion som funkar en månad.

Har lyckas göra förstklassiga QTVR-industriinteriörer med en Digital Ixus 400 (!) på stativ och därefter hopsytt, justerat och renderat i Stitcher.
Ixusen är numera ersatt av Nikon D70.

För bra resultat bör (måste?) du skaffa ett speciellt stativhuvud som gör att kamerans
nodalpunkt - förklaras i länkarna nedan - hålls konstant när kameran roterar.
Rätt dyra grejor, men man kan nog alternativt tillverka någon enkel lösning i smedjan om man är lite händig.

http://www.manfrotto.com/product/templates/templates.php3?sectionid=11&itemid=1994 ,

http://www.manfrotto.com/303SPH/ , http://www.kaidan.com/products/pano-prods.html .

Hej Christel.

Jag kände att jag bara var tvungen att skriva då jag faktiskt idag har hämtat ut en panorama hos Crimson 33x95.
Jag använde "Panorama factory" att klippa ihop 4 foton till panoramat.. Var lite skeptisk eftersom det var så automatiserat. Men jösses vad bra det blev.. Fattar inte själv hur programmet vet vart den ska skarva.. Mycket märkligt.. Men bra!!
Pröva det!

Men jösses vad bra det blev.. Fattar inte själv hur programmet vet vart den ska skarva.. Mycket märkligt.. Men bra!!
Rent teoretiskt borde det inte vara så svårt, ta en lodrät linje på varje bild, nära kanten, sedan jämför du den mot motsatt linje på nästa bild.
Och så söker den lite fram och tillbaka så hittar den nog rätt.

Panorama???????????????????

Varför inte köpa en panoramakamera istället? en fulltecknande 180 grader med skärpa ut i hörnen!

Ilkka

Min uppfattning är att PtAssembler är "bäst", jag har också tittat på PTGui men av nån anledning fick jag inte till det där.
Alltså använder jag PtAssembler ;)
Men det skall också sägas att den inbyggda funktionen i Corel PhotoPaint (jag har v. 11) fungerar bra, i alla fall i mindre komplicerade situationer. Sparar man "stickningen" i lager går det bra att korrigera de fel som ändå alltid uppstår, t.ex. till följd av parallaxfel. Har du inte ett noga kalibrerat specialhvud till stativet (och stativet noga invägt) får du alltid parallaxfel. Vridcentrum skall vara där bländaren sitter i objektivet, inte i filmplanet. Själv kör jag oftast handhållet, vilket ger mycket efterjobb med korrigeringar men det förenklar själva plåtningen :)
(Mitt senaste alster gjorde jag just i PhotoPaint, ett panorama över Sthlm på sådär 356 MB, utskrivet i drygt halvformat över 19 A4 blev det alltså ung. 4 meter långt :p)
Photoshops Photomerge tycker jag mest är skit, men det är möjligt att jag inte tillbringat tillräckligt mycket tid med det för att få det bra.
Enklare grejer funkar det förstås med.

Ett allmänt råd i sammanhanget: köp så mycket internminne du kan!

(Ojdå, det här blev långt!)

Re: Panorama???????????????????

Finland skrev:
Varför inte köpa en panoramakamera istället? en fulltecknande 180 grader med skärpa ut i hörnen!
Det finns faktiskt fördelar med ihopsatta panoraman framför panoramakameror också. T ex
  • Större utbud slutartider (jämfört med roterande system som Noblex)
  • Fritt val av projiceringstyp för varje bild
  • Obegränsad perspektivkontroll
  • Inget behov av storformatsskanner om man vill digitalisera
  • Obegränsat urval bildvinklar
  • Obegränsad bildkvalitet, det är bara att använda längre brännvidd om tillämpningen kräver högre upplösning
  • Kräver ingen skrymmande och kostsam utrustning utöver stativhuvudet
Naturligtvis finns det nackdelar som gör förfarandet olämpligt för många typer av bilder också. Det är inte så bra för snabba skeenden, arbetsinsatsen per bild är ganska hög och det är svårt att förvisualisera slutresultatet.

Var hittar jag ett sånt stativhuvud och hur vet jag nodalpunkten på mina objektiv? Har ef: 50/1.8, 24-70/2.8 samt 70-200/2.8

Jag har modifierat en Manfrotto-panoramaskalle rejält genom att mecka ihop en 303SPH med en 303+

IMG_1870.JPG

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar