Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Er drömresa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Von Markholm

Avslutat medlemskap
Skulle gärna vilja veta var fotosidans medlemmar helst skulle åka om de fick chansen!
Dela gärna med er av tips och förslag!!!

Dels skulle jag vilja åka tillbaka till några av ställena där jag varit: västra Kanada och Klippiga Bergen, Australien Söderhavet etc. Speciellt kanadensiska Klippiga Bergen är något av det mest fantastiska jag sett.

Drömresor till nya platser har jag många:

Skulle vilja köra bil från Vancouver via Klippiga Bergen (ok, inte helt nytt) och upp hela vägen till Alaska och sedan på något sätt ta mig ut till Alaskas västkust.

Skulle även vilja bila genom USA, från nordöstra hörnet snett ner till sydvästra hörnet, upp längs kusten till Seattle, snett ner till sydöstra hörnet och så upp längs östkusten till startpunkten. Kanske även skulle vara idé att åka rakt över från mitten av östkusten till mitten av västkusten...

Patagonien vill jag absolut se och även Svalbard och Guilin i Kina... Finns hur mycket som helst! Dessutom vill jag till Antarktis (enda kontinenten jag inte varit på), men det kan jag ju bara drömma om då jag blir sjösjuk på Danmarksfärjan. Innan den lämnat kajen. ;)

Till dessa platser sksulle jag också gärna åka och då speciellt Amazonas och Svalbard. Några fler platser som jag skulle vilja besöka är Yellowstone, Kenya, Buthan och Runde. Jag har många fler resmål, som jag kan räkna upp under fler tillfällen, men först får någon annan tipsa om nått.

Menar du fotoresa dvs en resa där man kan fånga de bästa bilderna eller menar du där kroppen kan få njuta mest?

I det första fallet Asien, arabländerna, Afrika, sydamerika... i princip hela världen.

I det andra fallet - mitt drömresemål - Bora Bora i Franska Polynesien.

Åh enkelt, Gå från kust till kust- Namibia, Botswana, Zimbabwe och Moçambique. En vandringsstav, en kniv, mycket vatten och en jäkla tur. 3 månaders hård walkabout.

Någon därute som vill sponsra mitt äventyr ?

Följa med Sea Shepherd till Antarktis
Kuba
Hela Europa med bil...
+ nåt ställe där solen skiner, vattnet är grönt och sanden vit och horisonten obruten, så att själen kan få ro.
Ja det var flera drömresor =)

Ja, visst är det en drömresa. Har funderat och planerat en längre tid. Tufft och jobbigt javisst, farligt oundvikligt men ändå min drömresa.
Jag vill leva mitt liv, inte sitta på perrongen och se det passera.
Jo, självfallet. Afrika som kontinent är ju rena drömmen oavsett om man gillar att fota djur eller uppleva den sista vildmarken. Vi är kanske den sista generationen som får uppleva det.
Det enda som skulle kunna matcha en sådan promenad är väl att vandra Inkaleden.

Hmm

Inte lätt, jag trodde Asien (bla. kambodja) skulle vara mitt men det var det uppenbarligen inte kan jag konstatera i efterhand. Jag skulle vilja säga Alaska men åker hellre över gränsen till nord Norge och ser till att ha gott om tid där. New York är fantastiskt, men som svar på din fråga, månen.

Har listat några platser som jag gärna skulle besöka:

Patagonien
- Torres del Paine Nationalpark

Tasmanien
- Fin natur + häftig dykning med bla sjödrakar

Uganda
- Gorillor

Jemen
- Ön Socotra

Bhutan

Etiopien
- Erta Ale och Dallol

Kina
- Området Human - Fint bergslandskap som påminner om de svävande bergen i Avatar.
- Guilin - Fina bergslandskap, floder, risterrasser etc.

Mongoliet

Har bokat in mig på Rosabussarna
Sydafrika-Kenya + Bergsgorillorna i Rwanda 12 veckor November 2012-Februari 2013.

Sen skulle jag vlja ta en tripp till Madagaskar och ta en tur runt ön.
Och efter det har vi hela sydamerika som ett oskrivet blad...

men första resan bir Gottland + Fårö i vår.

Drömmer om att besöka Shetlandsöarna, Färöarna följt av Island, som på ett snöre.
Annars finns ju Patagonien, Mongoliet, Himalaya... problemet är i alla fall inte bristen på platser att besöka :)

Mycket kul att läsa allas favoritresor. Vad gäller fotomotiv så är nog en rundresa i Afrika det jag helst skulle vilja åka på. Jag hittade en helt underbar resa med Jambo Tours där man reser runt i fyra afrikanska länder. Det bara måste bli helt magiska bilder på en sådan resa!

Jag kan varmt rekommendera att resa till Peru i Sydamerika. Norra Peru med dess varma klimat och badstränder till Amazonas Iquitos, Pucallpa, Madre de dios osv. till Machu Picchu och Urubamba bergsområdet till södra Arequipa med världens djupaste Canyon >3300m. Res dit men åk på egen hand. Billigare och mer spännande. Jag ska nog dit igen i sommar

Först vill jag tillbaka till Östeuropa. Se alla platser vi inte hann med senast och komma tillbaka till favoriterna.

I övrigt vet jag helt ärligt inte. Kuba vore oerhört häftigt. Även Turkiet och norra Afrika har lockat i många år även om det senare känns lite väl instabilt för tillfället.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar