ANNONS
Annons

Epson vs Canon?

Produkter
(logga in för att koppla)

Eskapism

Medlem
Hej.
Har nyss beställt en ny skärm, http://www.dustinhome.se/pd_5010127674.aspx för bildredigering och skulle behöva en bra, men billig, bläckstråle skrivare för utskrift av A4.
Jag hade tänkt mig en i prisklassen mellan 1000-2000:- då utskrifterna endast är för privatbruk och skall hänga på hallväggen. Jag har hittat två alternativ, en Canon http://www.dustinhome.se/pd_5010172676.aspx och en Epson http://www.dustinhome.se/pd_5010115018.aspx, och är intresserad av att höra vad de håller för kvalité och hur de är i jämförelse med varandra.

Canon vs Epson

Svårt val tycker jag. Jag kör Canon efter att tidigare haft Epson. Tycker att Epson ger lite klarare färger - mer lyster - men Canon är bättre på sv/v. men det är min erfarenhet av två idag utgångna modeller. Men sedan handlar det ju mycket om tycke och smak - hur man vill ha utskriften.. Jag fick möjlighet att diskutera med Eva-Terez Gölin för några dagar sedan, och hon menade på att det skiljer så lite mellan moderna skrivare att man med lite experimenterande kan nå mycket bra resultat med alla dedicerade fotoskrivare.Titta på förbrukningskostnaden - den är inte oväsentlig om du skriver ut mycket.

Jag tror inte det spelar någon roll vilken du tar. De lär ge resultat som är så likartade att du ändå inte ser någon skillnad.

Själv har jag en Canon, fast det är en Pixma MP 970. Men det lär inte vara någon skillnad på utskrifterna. Det är mest kringutrustningen jag vill åt, som skiljer. Den skrivaren är jag hittills mycket nöjd med, efter att snart ha haft den i ett år.

Mitt svar på Epson vs. Canon är ... (trumvirvel) ... Crimson. :)

Jag skriver i princip inte ut någonting själv längre. Det blir både billigare och bättre från Crimson, fast man får förstås vänta en dag eller två på kopian.

Det blir både billigare och bättre från Crimson

Hur kan det bli bättre från Crimson än om du skriver ut själv? Då kan man ju undra vad du hade för arbetsflöde och metod för att skriva ut.

I mitt fall är crimson inte i närheten av mina utskrifter från min Epson 3800. (Men det kanske är för att jag har 100% kontroll när jag står för hela processen själv)

Man kan väl inte heller välja vilket papper man vill från Crimson?

Men jag håller med om att prislappen säkert ser annorlunda ut om man "bara ska skriva ut"
Om man inte är nöjd med resultatet och får beställa på nytt - Då är ju ett postorderlabb direkt mkt dyrare.

Tyvärr lönar det sig sällan att skicka efter enstaka bilder också. Om man inte bor brevid labbet så att man slipper dyr frakt.

Mvh /Peter

om jag får en stor beställning utav 10x15 kopior så blir det billigare via labb dessutom att skära ut 10x15 bilder tar en mycke tid.Däremot alla reportage sidor, bilder i storlek från/uppåt 13x18 skriver jag alltid ut på min 7800 skrivare med image print ripen.
Kvaliten på utskrifterna håller bättre kvalite än frontierkopior dessutom så kan jag välja olika media som kund jag själv vill ha.Allt från canvas, fine art paper som crane museo silver rag, Gold fibre silk,photo rag till vanligt semi matt papper.

Ja först att Crimsons utskrifter skulle bli bättre? Crimson är jättebra och som du skriver ett billigarre alternativ men bättre nej!
Precis som Peter skriver så med rätt arbetsflöde så är nog de egna utskrifterna att föredra.
Så till vad från här var. Jag har tidigare kört med Canon, förvisso då deras fotoskrivare, men betyde nu från Canons Pixma 9000 till Epsons 2880. Allt blev bättre med mindre mackel i Ps. Naturliga färger och snyggare utskrifter enligt min mening. I denna verdering ligger att jag har både kallibrerad skärm och egenhändigt gjorda profiler till de papper jag använder. Tycker nog att färgerna var mer mättade från kannon och då framförallt röda och gröna. Så svaret får nog bli att jag föredrar Epson.
Hälsar Lasse

Jag måste hålla med Peter, bytte nyss från en Epson 1290 till en 3800, wow vilken skilnad, ok 3800 skrivaren är inte gratis men jag kommer snart att ta igen det på bläckkostnaden.

Vilka roliga papper man kan välja bland just nu kör jag med Ilforg galeri gold fibre kanon för svart vita och färg bilder.

MVH/Stefan

www.stefan-zander.com

Stefan och Peter:

Tycker 3800 var en bra rekommendation då trådskaparen vill lägga 1000-2000 kr på en skrivare......

// Maxe

Hur kan det bli bättre från Crimson än om du skriver ut själv? Då kan man ju undra vad du hade för arbetsflöde och metod för att skriva ut.

I mitt fall är crimson inte i närheten av mina utskrifter från min Epson 3800. (Men det kanske är för att jag har 100% kontroll när jag står för hela processen själv)

Man kan väl inte heller välja vilket papper man vill från Crimson?

Men jag håller med om att prislappen säkert ser annorlunda ut om man "bara ska skriva ut"
Om man inte är nöjd med resultatet och får beställa på nytt - Då är ju ett postorderlabb direkt mkt dyrare.

Tyvärr lönar det sig sällan att skicka efter enstaka bilder också. Om man inte bor brevid labbet så att man slipper dyr frakt.

Mvh /Peter

Skulle en bläckstråleskrivare för en relativ nybörjare hemma ge bättre kvalitet än en fotoprinter på labbet? Mja, tillåt mig tvivla. Det kanske tar några försök men med rätt kalibrering och profil så blir det bra från labbet.

Har du räknat ut vad en utskrift hemma kostar (räkna objektivt med inköp av skrivare, papper, bläck, ett antal försök innan du blir nöjd). Det går att beställa många gånger från Crimson innan du är i närheten av din egen utskriftskostnad, och visst har du ett urval av olika papper från labbet också.

Det är klart att du får full koll hemma och kan experimentera fritt, men till vilket jobb och till vilken kostnad, och är verkligen en Epson 3800 relevant för den här tråden?

Stefan och Peter:

Tycker 3800 var en bra rekommendation då trådskaparen vill lägga 1000-2000 kr på en skrivare......

// Maxe

Jag rekommenderar inte 3800 till trådskaparen. Det var bara ett inflikande gällande skriva ut vs. Crimson.

Till trådskaparen skulle man isåfall kunna rekommendera en kanske begagnad Epson 2100 eller 2400. Lite dyrare, men riktigt bra....

Ove, Jag skickade också efter sådana beställningar hos crimson innan. Det blev väldigt bra bilder. Men med den lilla skillnaden i kostnad och klart bättre papper samt glädjen i att leverera perfekta bilder med jämn kvalitet gör att jag till o med skriver ut tackkort... även om kunden vill ha 200st som jag får sitta o skära för hand. Kommer det en beställning på 200 bilder från ett mingel så vette tusan... Då blir det nog crimson. (eller en CD så att kunden själv får stå för kopieringen)

Mvh /Peter

Skulle en bläckstråleskrivare för en relativ nybörjare hemma ge bättre kvalitet än en fotoprinter på labbet? Mja, tillåt mig tvivla. Det kanske tar några försök men med rätt kalibrering och profil så blir det bra från labbet.

Har du räknat ut vad en utskrift hemma kostar (räkna objektivt med inköp av skrivare, papper, bläck, ett antal försök innan du blir nöjd). Det går att beställa många gånger från Crimson innan du är i närheten av din egen utskriftskostnad, och visst har du ett urval av olika papper från labbet också.

Det är klart att du får full koll hemma och kan experimentera fritt, men till vilket jobb och till vilken kostnad, och är verkligen en Epson 3800 relevant för den här tråden?

Det beror ju så klart ganska mycket på vad man ska ha bilderna till och i vilken omfattning. Samt hur stora krav man ställer på full kontroll, kvalitet och snabba "leveranser"

För mig är det ovärdeligt, men för den som vill testa lite så är det ju inte försvarbart naturligtvis.

peter

ip 4500

Canons billiga skrivare är mycket bra.
Jag blev mycket nöjd redan från första utskriften.
Man kan lätt välja om man ska låta skrivaren själv styra över kvalitet och dylikt eller låta t.ex photoshop sköta det.

Ev. skaffar jag en av Canons A3-skrivare framöver.
När det gäller ekonomi så kan man ha både en skrivare samt beställa från lab. Allt efter krav, tycke och smak.
Kanske vill man se en provutskrift på papper och hur den skiljer sig från skärmen innan man beställer.

Jag beställer ibland billiga och bra förstoringar från Snapfish, de är bra att ha att göra med.

Mvh J O

Tack för alla tips! Jag hann beställa en skrivare för några veckor sedan, blev en billig Epson (R285). Har dock inte hunnit testa den så mycket, kämpar just nu med att kalibrera skärmen rätt. Köpte i samma veva en Eizo 2231 och en spyder pro3.
Skrivaren är den som just nu är "lägst" prioriterat. Jag använder de mesta av mina bilder digitalt. Vill dock ha möjligheten att skriva ut bilder till fotoalbumet etc som såg något så när ut.
Tror ni det var ett knasigt val?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar