Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Epson V850

Produkter
(logga in för att koppla)

TBStoor

Aktiv medlem
Under "flera" års tid har jag funderat och letat efter en lösning för digitalisering av negativen. Epson 4990, V500 och Plustek 7400 har jag ägt och testat.

En god vän tipsade om den nya Epson V850 (som jag missat). Skaffade den och jag tror jag har hittat hem. Negativhållarna är fina och de inledande resultatet är jag mycket nöjd med. En lämplig hemmascanner för såväl 35 som 120.

Här ett ex:
https://www.flickr.com/photos/99413716@N00/19639409726/in/dateposted-public/

Negativhållarnas höjdinnställning är jag dock inte bekant med. Hur har ni andra gjort och har ni ytterligare tips så dela gärna dem?
 
Ganska ok faktiskt. Efter lite "milt våld". Jag böjer först den ena långsidan in och sedan den andra. V850 modellen innehåller två uppsättningar av hållare, så medan den ena är i skannern kan man fixa till den andra.

ok! men det är inte så att hållaren skadar negen?
 
Jag scannar mest storformat i min V850. Negativet lägger jag på en glasskiva som ligger på scanner-glaset så att filmen kommer upp 4 mm.

Hållarna som följer med scannern är sådär; de maskar lite väl mycket av filmen. Till 120-film använder jag istället en hållare från Digitaliza.

Snabb-test, vet inte om man ser så mycket på bilden här på Fotosidan. Men iallafall: Epson V850. Utsnitten är 100 %, Tri-X, mellanformat, Pentax 67.

Vänster: Digitaliza utan extra glasskiva (hållaren direkt på scanner-glaset).
Mitten: Digitaliza med en extra glas-skiva på 4 mm.
Höger: Epsons egen hållare.

Jag får bäst resultat med Digitaliza-hållaren och ett extraglas. Jag har dock inte pillat med höjdjusteringen på Epsons hållare.
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2015-07-13 kl. 19.13.38.jpg
    Skärmavbild 2015-07-13 kl. 19.13.38.jpg
    54.9 KB · Visningar: 103
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.