ANNONS
Annons

EPSON SC-P800 matar inte in papper

Produkter
(logga in för att koppla)

KarlE

Aktiv medlem
Som titeln antyder så slutade plötsligt min skrivare att mata in pappren i skrivaren, det började lite smått med att lite tjockare A2 papper strulade men allt annat gick bra och med lite tålamod så funkade även A2. Nu funkar inga papper och inga storlekar. PÅ displayen på skrivaren står det "printing" sen efter några sekunder så står det "paper out.." skrivaren låter som den alltid gjort när den ska börja skriva och man ser att den försöker ta in pappret och pappret rör sig men sen kommer felmeddelandet. Pappret åker inte ner i skrivaren utan blir kvar i pappersfacket.
Skrivaren är knappt 2 år och jag har inte den 3åriga extragarantin.

Tacksam för råd, tips o trix.

Har du provat att avaktivera någon av inställningarna "Paper Skew Check", "Horisontal centered" eller "Paper Size Check", om det gör någon skillnad?
Dessa finns under "System Administration" - "Printer Settings".

Är inmatnibgsrullarna rena?. De behöver kanske rengöras. Det är inte så att du printar på tjockare och mindre böjligt papper?

Jag skulle först pröva med en rengöring av rullarna och om inte det går försöka printa manuellt via manuella "Fibe Art"-inmatningen som normalt används för tjockare papper - men det är förstås en nödlösning som inte är hållbar i längden.

Tack för tips, vet du om man kommer åt rullarna från alla sidor, uppifrån ser man ju dom men är svåra att komma åt. Jag antar att du menar såväl den lite större svart gummirullen som de små vita hårdplast rullarna.

Liknande, men inte exakt samma hände mig, då på en 3880: Det visade sig att det var en optisk givare som lagt av. Min 3880 var då drygt ett år men eftersom jag kunde hävda att komponenten har ett konstruktionsfel, annars skulle den hålla skrivarens livslängd, fick jag allt på garantin! Men bara genom min envishet, Epson var negativa och hänvisade till Epson UK. Det gick några vändor, men efter kontakt med Konsument Göteborg fick jag argumenten rätt

Tack för svar, nu har ju skrivaren strulat lite fram o åter beroende på papperstorlek mm så att en optisk givare ger upp o lagar sig själv låter väl kanske inte helt troligt men man vet ju aldrig.
Jo att Epson är svåra att ha o göra med är det ju fler som säger tyvärr.

Som titeln antyder så slutade plötsligt min skrivare att mata in pappren i skrivaren, det började lite smått med att lite tjockare A2 papper strulade men allt annat gick bra och med lite tålamod så funkade även A2. Nu funkar inga papper och inga storlekar. PÅ displayen på skrivaren står det "printing" sen efter några sekunder så står det "paper out.." skrivaren låter som den alltid gjort när den ska börja skriva och man ser att den försöker ta in pappret och pappret rör sig men sen kommer felmeddelandet. Pappret åker inte ner i skrivaren utan blir kvar i pappersfacket.
Skrivaren är knappt 2 år och jag har inte den 3åriga extragarantin.

Tacksam för råd, tips o trix.

Glöm inte att i Sverige så har vi en 3-årig reklamationsrätt på en vara som du köper här! En 'garanti' på en produkt är ett frivilligt åtagande från företaget eller försäljaren.. Så du har fortfarande tid på dig att reklamera skrivaren om du kan hävda att det är ett 'fel' på den inom den här tiden!

Jag reklamerade en 24-tums 'all in one' HP-dator förra året när skärmen slocknade 2 månader efter att den '1 åriga garantin' gått ut.. HP tog på sig att reparera datorn efter att det då istället blivit ett 'reklamationsärende' när garantin då hade gått ut, en reklamationsrätt ger dig egentligen samma 'rätt' som en 'garanti', vad jag vet.. Där man som konsument har 3 års reklamationsrätt på en vara! Datorn skickades till Norge för rep. och kom tillbaks, men upptäcktes av mig fortfarande ha ett fel.. så den skickades till Norge igen.. där dom då inte lyckades reparera datorn.. Den återköptes då av HP för samma summa som jag hade gett för den drygt ett år tidigare. Den här misslyckade reparationen tog ett halvår i tid, men jag förlorade i alla fall inga pengar på det hela!

Här är två länkar som beskriver de konsumentlagar som vi har här i Sverige!

Det här gäller för dig som köper en vara:
https://www.hallakonsument.se/konsumentratt-process/reklamera-felaktig-vara/

Det här gäller för den som säljer en vara till dig:
https://www.konsumentverket.se/for-...-for-foretagare/fel-pa-varan-som-kunden-kopt/

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar