Annons

Epson Perfection 3200

Produkter
(logga in för att koppla)

mjochumsen

Aktiv medlem
I min iver att anvanda min nyinkopta scanner igar kvall glomde jag totalt allt om storleken pa bilderna - max pa den har sidan ar 250kb och de flesta jag skannade in ligger pa runt 500kb (50 foton. argh!). Ar det nagon som har samma scanner som vet vad jag ska gora for att "krympa" bilderna till en hanterbar storlek? Det ar en Epson perfection 3200 jag kopt on det inte framgatt av rubriken. Tacksam for all hjalp jag kan fa!
 
Du kan krympa bilderna i ett bildbehandlingsprogram, till exempel Photoshop eller något program som följde med scannern.

Exakt hur man gör kan dock skilja mellan olika program. Om du dubbelklickar på en av bilderna du skannat, i vilket program öppnas den då?
 
Inställningar

Ett tips är att scanna bilden med en lägre upplösning. Mer än 72dpi behövs inte så länge du bara skall publicera bilderna på webben. Välj också en lämlig storlek på bilden (i antal pixlar). Jag vill minnas att Epson's program visar hur stor bilden kommer att bli i kB och att det går att ändra inställningarna för upplösning samt storlek direkt i programmet.

Vill du kunna göra något mer av dem än att lägga ut dem på webben, så scanna dem som rgb, öppna i photoshop eller något annat bra bildprogram och gör ändringarna/redigeringen där.

När du är nöjd med bilden så kan du sedan spara en "webbifierad" version genom att "skala om" bilden till en mer lämplig storlek (antal pixlar) på höjd och bredd samt dra ned upplösningen till 72dpi.

Photoshop är trevligt eftersom den har en enkel funktion för att "webbifiera" bilder. Du hittar funktinoen under Arkiv och "Save for web". Då kan du se hur stor bilden kommer att bli och välja hur hårt du vill komprimera den (jpg). Det finns säkert liknande funktioner i andra program också...


Vänliga hälsningar,
Kjelle
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.