Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Epson Luster & Luster. Stora skillnader?

Produkter
(logga in för att koppla)

peter_wahlström

Aktiv medlem
Jag ska köpa lite större volymer skrivarpapper och har alltid använt Epson Premium Luster 260gr (artnr. c13s041828). Jag är jättenöjd med det pappret. Det kostar 575kr för 25 ark på scandinavian photo.

Sedan har jag hittat ett papper som heter samma sak... Premium Luster. Enda skillnaden jag ser är att det väger 10 gram mindre. Dvs 250g isf 260gr. Skillnaden borde ju vara marginell? Det som utgör den, till synes, största skillnaden är priset på 395.- för samma mängd papper. Pappret på scandinavian photo

Min fråga är om någon har jämfört dessa papper? Det ska vara till mass-utskrifter (typ skolfoto) och inte bröllopsalbum-kvalitet.

Mvh /Peter

Hej.

Jag har av misstag provat bägge. Köpte första gången den normala 575-kronors 25packet i normal A2 dvs 420 * 594mm. Andra gången skickade jag en "bulvan" och han fick med sig 395-kronorspaketet.

Skillnaden i tjocklek enligt texten på paketen är att den förstnämnda är 250 gram mot 260 gram på den billiga, dvs tvärt om mot vad som står på scandinavias hemsida. Jag tycker dock inte jag märker denna skillnad när jag tar i papprena.
Den stora skillnaden är formatet, 395-kronorspappret är inte A2 utan "US C" dvs tumstorlek 17" * 22" vilket ju är mycket kort-tjockare än vanlig A2. Personligen tycker jag det är dumt för jag som kör 3:2 kamera får ju beskära ännu mer än vanligt.

Ytan verkar lika bra på båda.

Tack så mycket för det svaret! Låter som det skulle löna sig något för mig att ta det lilla pappret eftersom jag ändå får en del spill på mina "vanliga"

Mvh /Peter

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar