Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Epson-bläckutskrift-hållbarhet

Produkter
(logga in för att koppla)

ica

Avslutat medlemskap
Om man jämför Epson 1400 (Epson Claria Photographic bläck), Epson 1900 (UltraChrome Hi-Gloss2-bläck) och Epson 2400 (UltraChrome K3 bläck) är det någon skillnad i hållbarhet när det gäller blekning av en inramad utskrift som sitter ljust men inte i solsken? Bifogar del av bild som suttit uppe i 5 månader och är utskriven av en Epson 1400.Den mörkare underdelen har varit bakom passepartout.Jag tycker att den blekts alltför mycket. Spelar papperskvaliteten stor roll? Jag har använt Scandinavian Photos Inkjet A3 Glossy Professional 300gr/m2.
Vänligen Ingemar Carlsson
 

Bilagor

  • blekning.jpg
    blekning.jpg
    20.7 KB · Visningar: 736
Scandinavians photo är visserligen bra, har goda erfarenheter av det själv.

Men för maximal livslängd så bör du använda ett orginalpapper som är matchat bättre för bläcket. Det är i alla fall som jag hört på föreläsningar om utskriftsteknik.
 
Om man jämför Epson 1400 (Epson Claria Photographic bläck), Epson 1900 (UltraChrome Hi-Gloss2-bläck) och Epson 2400 (UltraChrome K3 bläck) är det någon skillnad i hållbarhet när det gäller blekning av en inramad utskrift som sitter ljust men inte i solsken? Bifogar del av bild som suttit uppe i 5 månader och är utskriven av en Epson 1400.Den mörkare underdelen har varit bakom passepartout.Jag tycker att den blekts alltför mycket. Spelar papperskvaliteten stor roll? Jag har använt Scandinavian Photos Inkjet A3 Glossy Professional 300gr/m2.
Vänligen Ingemar Carlsson


Gick på säljsnacket och köpte precis det pappret hos samma firma. Har tidigare kört orginal. Inte bra att få den julklappen av dig tycker jag, men tack ändå!

5 månader är ju inte direkt 100 år om man säger så :).

Vore bra om någon fristående organisation kunde testa dessa produkter. Som det är nu är det nog väldigt mycket oemotsagt säljsnack som behöver punkteras. Tyvärr känner man ju att det är väldigt lukrativt och lockande om man kan få folk och tro att man är den enda på jorden som kan fixa utskrifter som håller i 100 år. Då har man ju fixat sig en liten najs skyddad verkstad där man kan ta exv. nästan 1500 spänn för 8 patroner till en Epson Stylus R1800 utan att skämmas.

Bläckpriser är bara helt obscena och jag tror det är dags att dra ner brallorna på charlatanerna. Det kan bara inte finnas någon som helst relevans i den prissättningen som nu gäller för bläck, annat än att det finns tillräckligt stor publik som går på denna charad.

Tack för info.
Vore inte fel om fler kunde lägga upp sina exempel här så det finns tillräckligt att köra ner i halsen på leverantörerna (Epson är säkert inte ensama i detta) för att de ska reagera. Sen kanske vi kan skicka en länk till Epson och andra berörda. Det här känns som nästa stora skandal i branschen och att tiden börjar hinna i kapp de oseriösa leverantörerna. Tyvärr tror jag det blir svårt att leda detta i bevis. Vi kommer säkert att få höra hårklyverier som "hur ljust har egentligen detta foto suttit?", och det är det ju inte så enkelt att svara på. Bevis utan allt rimligt tvivel, funkar det?

Ska själv sätta upp lite bilder på väggarna så jag själv har något att analysera framgent.

Det är uppenbart att Sverker kommer att ha ett enkelt scoop i detta om det stämmer som du säger. Bäva månde Epson och andra tillverare som inte håller måttet, för deras grejor kommer att hamna i soptunnan om det finns relevans i detta och det kommer bli avsevärt svårare att blåsa folk än det varit hittills. Nära 200 spänn per patron, glöm det!
 
Senast ändrad:
Scandinavians photo är visserligen bra, har goda erfarenheter av det själv.

Men för maximal livslängd så bör du använda ett orginalpapper som är matchat bättre för bläcket. Det är i alla fall som jag hört på föreläsningar om utskriftsteknik.

Samtidigt är det ju inte så lätt att förstå att ett bläck som ska klara 100 år inte gör det för att det är sprutat på ett annat papper än orginlapapper. Är det inte färgpigmentet vi talar om och inte pappret? Färgen i sig borde väl hålla. Om sen pappret ändrar färg kan jag förstå det men hur stor roll spelar egentligen pappret i de fall färgerna är hyfsat mättade? Ser man dessa effekter tydligare där färgerna inte är mättade i så fall?
 
Hur länge en utskrift håller beror både på papperet och på färgen man använder. Dessutom påverkar ljus, uvstrålning, ozon och föroreningar.
Här är en intervju med Wilhelm Henry som är en av världens mest kunniga inom området.
http://www.luminous-landscape.com/videos/Wilhelm_Video.shtml

PÅ hans instituts hemsida finns mängder med uppgifter som han är generös nog att dela med sig till oss konsumenter.

Hans företag jobbar som testare och rådgivare till Epson, Canon och HP så han kan anses både som expert och objektiv.
 
Här är ett exempel på den typ av tester som man kan hitta på hemsidan. Valde min egen skrivare Epson R1800.
Som ni kan se varierar utskriftens förväntade livslängd mycket beroende på papperet.
 

Bilagor

  • R1800.jpg
    R1800.jpg
    18 KB · Visningar: 684
Jag hade en Epson 1270 som hade samma typ av bläck tidigare. Det enda papper som jag provat som verkade ge rimligt hållbara utskrifter var Ilfords Galleri Classic. Epsons matte heavyweight började tappa svärtan rätt fort. Epson har ett eget papper av samma typ som Ilfords. Jag dock inte prövat det.
 
Om man jämför Epson 1400 (Epson Claria Photographic bläck), Epson 1900 (UltraChrome Hi-Gloss2-bläck) och Epson 2400 (UltraChrome K3 bläck) är det någon skillnad i hållbarhet när det gäller blekning av en inramad utskrift som sitter ljust men inte i solsken? Bifogar del av bild som suttit uppe i 5 månader och är utskriven av en Epson 1400.Den mörkare underdelen har varit bakom passepartout.Jag tycker att den blekts alltför mycket. Spelar papperskvaliteten stor roll? Jag har använt Scandinavian Photos Inkjet A3 Glossy Professional 300gr/m2.
Vänligen Ingemar Carlsson


Den absolut största skillnaden i hållbarhet får man mellan vattenlösta bläck (tusch, dye) och pigmentbläck. I framförallt de billigare skrivarna finner man enbart vattenlösliga bläck (de borde egentligen inte ens kallas för bläck, det är tusch vad de är). I de dyrare skrivarna finner man pigmentbläck, d.v.s. riktig bläck, som Epsons K3 är ett exempel på.

Har du ett dåligt papper med pigmentbläck på, så kan, med tur, färgerna vara ganska så beständiga ändå, bara papperets gulnande inte lyser igenom. Men oavsett hur bra papper du har, använder du tusch så bleknar färgerna fort.

Det finns dock en fördel med de vattenlösliga färgerna - den högre färgmättnaden. Det är en egenskap de får av att färgämnet är upplöst i vattnet. Vilket gör att varje färgkorn separeras från de övriga och kan därmed bli belyst från alla håll, och kan därmed reflektera ljus från alla ytor. Pigment däremot består av klumpar av färgämne och ljuset kommer åt att belysa endast de färgkorn som finns i de yttersta och nära yttersta lagren av klumpen. Det betyder att mycket mindre del av den totala mängen yta, som färgkornen i en pigmentutskrift har, reflekterar ljus. Otursamt nog är de vattenlösliga bläcken, tuschen, dye, eller vad man nu väljer att kalla dem, känsliga för UV-ljus. Därför är de att föredra enbart för kortvariga utskrifter.

Pigmentets klara fördelar är för det första den mycket bättre åldersbeständigheten, för det andra att den inte är vattenlöslig.
 
Senast ändrad:
Tack för svar! Jag har kollat hos Wilhelm Imaging Research tidigare men inte blivit så mycket klokare. Där verkar ju hållbarheten vara mycket lång. Epson 1900 "Framed under glass" ligger på >100 år, Epson 2400 85 år och Epson 1400 98 år.Papperet var Epson Premium Glossy Photo Paper. Dessutom har Epson 1400 ett dye bläck som alltså borde vara sämre än de andra två som har pigmentbläck. Jag är intresserad om någon har några praktiska erfarenheter.
 
Jag hade tidigare en Epson 1200 med dye ink. Spelade inte så stor roll vad jag skrev ut på. I ett soligt rum blektes bilderna ordentligt inom ett par månader om de inte satt bakom glas.
Matt papper där bläcket sjunker ner och in i pappersfibern håller längre.
Som du kan höra på den intervju jag länkade till har det blivit bättre men dye ink är fortfarande kortlivad jämfört med pigment ink.
Enda sättet att få bilder som håller länge är nog att byta skrivare.
Jag ser ingen förändring på de bilder jag har i mitt arbetsrummet från Epson R1800 och där några suttit i några år.
 
Tack för svar! Jag har kollat hos Wilhelm Imaging Research tidigare men inte blivit så mycket klokare. Där verkar ju hållbarheten vara mycket lång. Epson 1900 "Framed under glass" ligger på >100 år, Epson 2400 85 år och Epson 1400 98 år.Papperet var Epson Premium Glossy Photo Paper. Dessutom har Epson 1400 ett dye bläck som alltså borde vara sämre än de andra två som har pigmentbläck. Jag är intresserad om någon har några praktiska erfarenheter.

Jag har ju en R1800 som är föregångaren till R1900 och den ska ju ha pigmentbläck. Jag har ju bara printat mina bilder i ett par år, så det borde vara alldeles för tidigt för att kunna se någon blekning och det var därför jag reagerade på uppgifterna i denna tråd. Vet också att dye ink ger sämre beständighet. Det var därför jag köpte en R1800 när jag gjorde det. Men det verkar som en del uppgifter här kring dye ink på Epson-papper ger förvånansvärt bra beständighet om man får tro det som skrivs.

Dessutom har jag tills förra gången jag handlade papper alltid kört orginalpapper. De bilder jag skrivit ut på detta papper kan jag inte se några förändringar i ännu. (exv. på bilddelar bakom passe partout). Köpte Scandinavian Photos Inkjet A3 Glossy Professional 300gr/m2 när jag köpte senaste laddningen A3 i slutet av sommaren, så jag har inte hunnit skriva ut så mycket ännu och har bara ett par bilder uppsatta skuggigt i mitt sommarhus.

Att det är skillnad på papper och papper vet jag av andra erfarenheter också. Skrev ut några testsidor A4 på ett Lexmarkpapper som jag fått som varuprov för någon vecka sedan och blev lite förvånad. Det visade sig nämligen att den svarta färgen (Photo Black) av någon anledning torkade mycket långsamt på detta papper. Så långsamt att det inte gick att ta i bilderna utan att riskera fingeravtryck timmar efteråt och det lustiga var att det var bara de svarta delarna av en färgbild som betedde sig på detta sätt. Sånt har jag aldrig upplevt ens med Epson Ulta Glossy eller Premium Glossy.

Den förändring man skulle få med ett Scandinavian Photos Inkjet A3 Glossy Professional 300gr/m2, om det nu är avsevärt sämre än Epson orginal borde väl mer ge sig till känna som en förändring i nyans till följd av att pappret kanske gulnar än att allt pigment bara skulle försvinna? Det är i så fall en gradskillnad i helvetet eller ....?
 
De flesta vanliga papper innehåller optiskt vitt. Det vanligaste optiska vitmedlet är titandioxide som gör papperet blåare och därmed vitare för ögat.
Optiska vitmedel förlorar effekten relativt snabbt och därför kommer papperet att se gulare ut med tiden.
Dyrare lumphaltiga papper finns som inte har optiskt vitt och därför inte åldras på samma sätt men de kostar oftast betydligt mer och är oftast matta.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.