Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Epson 890 och Mac OS X

Produkter
(logga in för att koppla)

med99map

Medlem
Jag har nyligen köpt en Epson 890 men blir inte nöjd med mina utskrifter.

Hudtoner är helt omöjliga att få fina, trots minskärm är kalibrerad och jag konverterar bilden till rätt profil för pappret som kom med epsondrivrutinerna i Photoshop 7 innan utskrift. Jag behöver tips från er erfarna utskrivare!

Dessutom rullar hela pappersrullen ut efter varje utskrift! Hur får man bukt på det?

Hälsningar från Magnus med pannan i djupa veck

Du kör väl på "custom" i skrivardrivrutinen och har slagit av alla automagiska bildförbättringar, skärpningar och dylikt?

Har du sett dina bilder utskrivna med någon annan metod från samma filer och sett att resultatet blir bra?

Ingen automatik alls är på - de gjorde mina bilder lila!
Jag har inte sett mina bilder utskrivna på annat vis, men på skärmen ser de alldeles utmärkta ut. Det är framför allt graderingar som försvinner. Det ser lite ut som om man komprimerat en jpg-fil förmycket.

Vad skickar du bilderna i för upplösning till skrivaren och varifrån kommer bilderna, hur har du skannat dem?

Det gröna i de svartvita bilderna kan försvinna om du gör om dem till RGB även om de är svartvita, det är lite magi över de där skrivarna.

Jag har skannat bilderna själv på min Dual III scanner. Upplösningen är 360 dpi, i TIFF, RGB (inte den S/V).
Jag har efter närmare granskning bestämmt mig för att det är de mörka röda och orange tonerna som är för röda. Är det kanske en profilfråga ändå?

Dum fråga, men du har väl rätt papperssort inställd i drivrutinen? Vad använder du för papper förresten?

Epson Premium Glossy Photo Paper - på rulle. Jag använder min kalibrerade profil för att göra bilden "rätt" inställd, och byter sedan arbetsprofil i PS innan jag skriver ut. Profilen följer med epson drivrutinen och ska vara anpassad både till skrivaren och pappret.
Jag tror att jag eventuellt skulle kunna lösa det här med ett Adjustment layer. Ska prova.
För man kan väl inte ändra i profilen, eller ännu bättre skapa en egen?

Har skaffat en epson 890, som jag är mycket nöjd med förutom att det verkar gå åt mycket bläck, och att hudfärgerna inte blir bra, jag använder dock win xp och rätt drivrutiner. Tips?

Jag har inte provat att skriva ut några bilder som innehåller hud men tycker att andra bilder drar lite åt blå-lila och att färgerna är aningen för mättade. Papperet jag användt är Epson Photo Quality Glossy Paper. Då detta papper saknas i drivrutinen (det saknas i drivisen för Epson 760 också) så anger jag istället Photo Paper.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar