Annons

EPSON 4880 och färghuvudvärk.

Produkter
(logga in för att koppla)

j2^

Aktiv medlem
Låt oss inledningsvis säga att min lilla plan på att köpa en A3-skrivare, i stil med Epson R2880 ... urartade lite, så nu står det en begagnad EPSON 4880 här hemma.

Eller ja.. begagnad och begagnad, den är ett år gammal, och hade bara skrivit ut ett par tusen kvadratcentimetrar, och jag fick den till ett pris som skulle fått mig att vråla "Stöldgods" om det inte vore för att det var Scandinavian Photo som tipsade mig om den, och dessutom hade sålt den till kunden ursprungligen.

Anyway, jag anser mig ha en rätt okej förståelse för hur färghanterng fungerar i praktiken. Jag har en kalibrerad Wide Gamutskärm (HP LP2475W), och jag kan numera ta ett tryck från Crimson, hålla upp det bredvid skärmen och anse att de är identiska.

Men den här maskinen förvirrar mig... Den är laddad med MK-bläck, och Enhanced Matte Paper.

Jag arbetar i LR3 (Köpt som studentlicens, men det skall ju vara irrelevant).

Om jag väljer "Color profile: Managed By Printer", och väljer rätt papperssort i skrivardrivaren så får jag en bild som stämmer rätt skapligt överens med originalet, och ser skapligt lik ut på papper. (Med andra ord, det som visas i skrivarens preview ser ungefär ut som det gör när det kommer på papper.)

http://i27.tinypic.com/2lutiz7.png


Om jag däremot i LR väljer en Profil som enligt Epson hör till pappret så får jag en väldigt "lila" ton i bilden, och utskriften drar också åt lila

http://i30.tinypic.com/2lwvvjn.png


Jag gör uppenbarligen något väldigt fel, för som jag förstått det så skall jag välja profil i LR och köra det den vägen, samt tala om för skrivardrivrutinen att den inte skall färghantera....

Så, vad sjutton borde jag göra annorlunda?
 
..eller vänta.. Är det så att jag faktiskt utför en dubbelkonvertering?

Med andra ord; Om jag säger till LR att INTE färghantera, och säger till Epsondrivaren vilket bläck/Papper jag har så blir det faktiskt 'rätt'?
 
..eller vänta.. Är det så att jag faktiskt utför en dubbelkonvertering?

Med andra ord; Om jag säger till LR att INTE färghantera, och säger till Epsondrivaren vilket bläck/Papper jag har så blir det faktiskt 'rätt'?

Antingen det, eller tvärtom. Ange i LR vilken profil du ska använda, säg till i drivrutinen vilken Media Type Setting som fungerar för detta papper och ange att du inte vill ha någon färghantering.

Stefan
 
Så, vad sjutton borde jag göra annorlunda?

o vad skulle vara problemet att låta skrivaren sköta färgerna om det stämmer med din skärm o crimsons utskrifter blir likadana? har samma "i-landsproblem" förutom att jag inte anser mig ja problem eftersom slutprodukten alltid blir det jag förväntar mig.

/Stefan
 
o vad skulle vara problemet att låta skrivaren sköta färgerna om det stämmer med din skärm o crimsons utskrifter blir likadana? har samma "i-landsproblem" förutom att jag inte anser mig ja problem eftersom slutprodukten alltid blir det jag förväntar mig.

/Stefan


Därför att skillnaderna beroende på om jag laddar den med Canvas / Glossy / Semigloss / Fine Art paper är så pass stora att det blir fel.
 
Därför att skillnaderna beroende på om jag laddar den med Canvas / Glossy / Semigloss / Fine Art paper är så pass stora att det blir fel.

Men dessa finns i skrivaregenskaperna.... Har iof endast originalpapper så alla mina typer finns ju där.

/Stefan
 
Men dessa finns i skrivaregenskaperna.... Har iof endast originalpapper så alla mina typer finns ju där.

/Stefan


Jodå, men jag är fortfarande nyfiken på varför det hela inte fungerar som jag tycker att det BORDE fungera, jag skulle mycket hellre styra hela flödet från applikationen istället för att dessutom behöva ändra i drivrutinen.

Scandinavian Photo säger att man helt enkelt skall köra ICM: Off i drivrutinen, och välja profil från PS/LR, men detta blir alltså inte bra, och jag vill ha reda på vad det är jag har fel någonstans i min verktygskedja.
 
Jodå, men jag är fortfarande nyfiken på varför det hela inte fungerar som jag tycker att det BORDE fungera, jag skulle mycket hellre styra hela flödet från applikationen istället för att dessutom behöva ändra i drivrutinen.

Scandinavian Photo säger att man helt enkelt skall köra ICM: Off i drivrutinen, och välja profil från PS/LR, men detta blir alltså inte bra, och jag vill ha reda på vad det är jag har fel någonstans i min verktygskedja.

Ja det klart. Den mänskliga drivfaktorerna. nyfikenhet och måste veta ;).

Lycka till. Har själv väldigt svårt med profiler. Försökt och misslyckats!

/Stefan
 
Jodå, men jag är fortfarande nyfiken på varför det hela inte fungerar som jag tycker att det BORDE fungera, jag skulle mycket hellre styra hela flödet från applikationen istället för att dessutom behöva ändra i drivrutinen.

Scandinavian Photo säger att man helt enkelt skall köra ICM: Off i drivrutinen, och välja profil från PS/LR, men detta blir alltså inte bra, och jag vill ha reda på vad det är jag har fel någonstans i min verktygskedja.

Scandinavian säger helt rätt, de har gått på kurs hos mig :). Men vad du missar är att du måste välja rätt mediainställning i drivrutinen. Alltså, ange profil i LR, ange mediainställning i drivrutin och stäng av färghanteringen där.

Stefan
 
Scandinavian säger helt rätt, de har gått på kurs hos mig :). Men vad du missar är att du måste välja rätt mediainställning i drivrutinen. Alltså, ange profil i LR, ange mediainställning i drivrutin och stäng av färghanteringen där.

Stefan

Då gör jag rätt, och media är valt rätt (Enhanched Matte Paper, Rullmedia, Färghantering i Drivrutinen avstängd)... och då ser det fördjävligt ut både i "Print preview" i EPSON-drivare, och på pappret.

Jag har lagt ett case hos Epsons support, för de var också jäkligt förvånade över beteendent.

Ja, jag inser att det troligen är något annat fel i mitt system med färghanterngen, men jag kan inte komma på vad det är.

Ja, jag kan tillochmed tänka mig att betala pengar för en lösning ;)
 
Det du beskriver att du gör verkar korrekt, det kan inte vara så svårt att hitta felet.

Inte för att det löser ditt problem automatiskt, men om du köpt en begagnad maskin, så börja med att kolla vilken drivrutin du använder och vilken firmware din skrivare har installerad.

Den här sidan har senaste drivrutinversion och firmware för din skrivare i Europa:

http://tinyurl.com/3x7c7do

Välj operativsystem under skrivarbilden, jag kör Win7/64, välj det system du använder. Ladda ner senaste version av skrivarens drivrutin och firmware om det skiljer. Läs instruktionerna noga om du ska uppdatera firmware i skrivaren!

Jag skulle inte tro att det har med ditt färgproblem att göra, men då vet du åtminstone att du har uppdaterad programvara inför vidare analyser.

Om man inte får till det trots rätt handhavande är det ofta något fel på skrivarprofilerna. Laddar du ner en ny drivrutin kommer du automatiskt att få alla nya Epsonprofiler installerade och de är av mycket bra kvalitet för alla vanliga Epsonpapper.
 
Det du beskriver att du gör verkar korrekt, det kan inte vara så svårt att hitta felet.

Inte för att det löser ditt problem automatiskt, men om du köpt en begagnad maskin, så börja med att kolla vilken drivrutin du använder och vilken firmware din skrivare har installerad.

Den här sidan har senaste drivrutinversion och firmware för din skrivare i Europa:

http://tinyurl.com/3x7c7do

Välj operativsystem under skrivarbilden, jag kör Win7/64, välj det system du använder. Ladda ner senaste version av skrivarens drivrutin och firmware om det skiljer. Läs instruktionerna noga om du ska uppdatera firmware i skrivaren!

Jag skulle inte tro att det har med ditt färgproblem att göra, men då vet du åtminstone att du har uppdaterad programvara inför vidare analyser.

Om man inte får till det trots rätt handhavande är det ofta något fel på skrivarprofilerna. Laddar du ner en ny drivrutin kommer du automatiskt att få alla nya Epsonprofiler installerade och de är av mycket bra kvalitet för alla vanliga Epsonpapper.

Firmware och Ethernet Software uppgraderades innan jag ens gjorde en testsida, likaså tog jag ner de senaste drivarna. (Ja, jag borde nämnt det)
 
Firmware och Ethernet Software uppgraderades innan jag ens gjorde en testsida, likaså tog jag ner de senaste drivarna. (Ja, jag borde nämnt det)
OK, no problem. Berätta för oss när du får det att fungera och vad som var fel, så kan andra lära av dina erfarenheter!
 
OK, no problem. Berätta för oss när du får det att fungera och vad som var fel, så kan andra lära av dina erfarenheter!

Oh ja, det tänker jag göra.

Vad jag har gjort nu är att köpa en förpackning av Scandinavian Photos "egna" papper som de har ICC-profiler till. En av expediterna hade själv en 4800-printer, och hade inga problem med att köra de Profilerna. Jag ville inte ge mig på att konvertera MK->PK just nu (Jodå, jag känner till den inofficiella guiden).

Men, nu rullar jag till stockholm för att bevista en bröllopstillställning, så det blir inte mycket mer labbande innan slutet på kommande helg.
 
En sak som är lite mystisk dock.

Det står på Epson sida att det är version 6.62 man laddar ner. Men det som packas upp är 6.52

Hm..
 
Den fil som är märkt 6.62 på Epson.se länkar i själva verket till 6.52. (Men den packas upp i en mapp som heter 662 på slutet, detta har jag rapporterat till epson nu)

Tar man ner 6.62 från Epson.com så får man en mapp med samma namn.

Jag prövade att installera den, men hade fortfarande 6.52.

Jag raderade då skrivaren, och försökte igen.

Då fick jag 6.62

Jag fick då flera nya ICC-profiler, varav en hette bara Epson Stylys Pro 4880, och den ger en preview och en print som ser "okej" ut..

Men alla pappersspecifika profiler verkar fortfarande helt uppåt väggarna.

NU har jag inte mer tid att labba med detta fören till helgen :)
 
Ok ok, det blev ett experiment till.

ICC-profilerna uppdaterades INTE när jag uppdaterade drivrutinen, så jag avinstallerade skrivaren, raderade ICC-filerna manuellt, och installerade om.

Då fick jag andra fildatum (Från 2008 -> 2010) på ICC_filerna, men jag ser fortfarande samma färgproblem.



Vad vi kan konstatera är iallfall följande:

Epson.se länkar till fel drivrutinspaket.

6.62 drivrutinen uppdaterar INTE en 6.52-drivrutin ELLER ICC-profilerna även om den säger att den har gjort det.


(FÖrövrigt har jag Windows 7 Ultimate, 64bit)
 
Du kan också plocka ner drivrutiner och annat från Epson USA:

http://tinyurl.com/33l2u7g

Epson USA brukade iallafall förr vara mer alerta än Epson Europa, jag vet inte om det fortfarande gäller. Till min 3800 var USA-drivrutinen annorlunda och bättre (inbyggd statusmonitor istf separat prg) än den som fanns på Europa siten. Dessutom gjorde Epson USA egna skrivarprofiler som var bättre än de som följde med drivrutinen. Jag tror dock detta har ändrats nu, men drivrutinen till din 4880 från Epson USA är av senare datum än Epson Europa.
 
Senast ändrad:
Du kan också plocka ner drivrutiner och annat från Epson USA:

http://tinyurl.com/33l2u7g

Epson USA brukade iallafall förr vara mer alerta än Epson Europa, jag vet inte om det fortfarande gäller. Till min 3800 var USA-drivrutinen annorlunda och bättre (inbyggd statusmonitor istf separat prg) än den som fanns på Europa siten. Dessutom gjorde Epson USA egna skrivarprofiler som var bättre än de som följde med drivrutinen. Jag tror dock detta har ändrats nu, men nerladdningen till din 4880 från Epson USA är av senare datum än Epson Europa.

Jo det är ju de amerikanska jag kör med nu. Utseendemässigt identiska med de europeiska, förutom att de europeiska verkar vara 'felpackade' med avseende på versionsnummer.
 
Okej, nu har jag testat ungefär varenda Amerikansk/Europeisk drivrutin/ICC-profil från EPSON som existerar.

Jag testade då helt sonika att ladda skrivaren med det papper jag köpte från Scandinavian Photo som de har egna profiler till, och det ... liksom bara funkade.

Ja, jag ser en viss färgskiftning jämfört med min bildskärm, men det är iallafall i samma härad som rätt färg (Dessutom erkänner jag just nu att jag har MK-bläck i, och jag borde ha PK till detta papper).

Hur i hela friden kan det komma sig att Epsons egna profiler till deras egna papper beter sig på det sätt jag upplevt, och en tredjepartare "Just works (TM)"?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.