Annons

Epson 3800 och följande rullpapper går det?

Produkter
(logga in för att koppla)

argentum66

Avslutat medlemskap
Nybörjare på storformatskrivare, har jag kommit hem från ScandinavianPhoto med en rulle…

  A. Water Resistant Matte Canvas For Epson (Professional Media)
samt en rulle…
  B. Fuji Photo Paper Satin 270.

Jag tänkte skriva ut från Photoshop CS2 i Mac OS X och låta Photoshop bestämma färgerna.
Hittar via "Print with Preview" i PS massor av skrivarprofiler, som Pro38 ARMP, Pro38 EMP,m fl men inget av "mina" papper. Såklart för att jag köpt rullpapper och min skrivare inte har rulle. Men jag har ju tänkt å skära.

– Hur ser lösningen ut; lämna tillbaks rullarna eller? Kartongerna är oöppnade. Eller går det att hitta respektive profiler, lägga dem på rätt (?) ställe i datorn, och låta Photoshop fixa utskriften med hjälp av dessa??

Kan tillägga att jag hittat Fujiprofilerna (1440 o 720 dpi), och lagt i /Library/ColorSync/Profiles, men vet inte om det är rätt ställe. En idiotsäker steg- för stegbeskrivning vore GULD värd för mej i min situation!
 
Har samma papper (canvas), samma skrivare, köpt på samma ställe.
Men jag läste i anvisningarna som följde med "pappret": Set the Media Type in the printer driver to WATERCOLOR PAPER-RADIANT WHITE.

Och det blir jättebra,
 
…sådär…
Fujipappret fungerar, är ganska styvt och matar snällt in.
Canvas-pappret vill inte matas igenom.
Jag har lyckats en gång av tvåhundra försök, med ett A3. Inte lyckats alls med A2. Bakre matningsfacket använt. Experimenterat med olika lägen på pappersföraren och även manuella inställningar på valsen med både större och mindre avstånd. Verkar som Canvas är för sladdrigt helt enkelt, vilket är j*****t synd! Meddelandet är "Paper Error. Remove paper…" När den *nästan* lyckats får jag "Paper Skew. Remove Paper…" Kanske man köpt fel skrivare trots allt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.