Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Epson 3800 eller 4800

Produkter
(logga in för att koppla)

gray

Aktiv medlem
Skall till att köpa en A2 skrivare och bestämt mig för Epson efter att läst diverse tester och tyckanden. Det jag inte riktigt blir klok på är skilnaden på 3800 och 4800?

3800:
ca 7 000:- billigare
80 ml bläckhållare
Ingen rullhållare
Lite mindre

4800:
220 ml bläckhållare
Rullhållare

Jag inser fördelen med större bläckvolymer som ger billigare utskrifter samt möjligheten att ha papper på rulle ( även om grövre akvarell-papper knappast kommer på rulle, eller...)

Men bortsett från detta, vad är fördelen med 4800?
Någon ägare här på fotosidan?
 
Jag är ingen ägare och kommer inte att bli någon heller, men har tittat och funderade på 3800. En fördel med den är att du behöver inte klydda med svarta patronerna när du drar ut på blankt eller matt papper.Storleken skiljer en hel del också, säkert mer men detta var för min del ganska viktiga faktorer.
Hälsar Lasse
 
Jag har modellen större alltså 7800 skrivarn o akvarell papper är på rulle o priset är betydligt billigare då.Den stora fördelen är att bläckpriset är betydligt bättre eftersom patronerna är stora så om du kommer skriva ut mycke så är det bättre med större skrivare.
Använder image print o phatte black så jag behöver inte byta matt/photo black beroende på papperstyp.

Image print är ett riktigt bra program med profiler till mer eller mindre alla papper på marknaden från kända leverantörer.Den stora nackdelen är priset på programmet till min skrivare kostar det 17000+ moms.
Utskrifterna blir grymt bra med image print speciellt svartvita bilder.
 
Ja just ja, med 3800 kan bägge typerna av svart bläck vara monterat i skrivaren vilket underlättar byte av papperstyp samt minimerar bläckkostnaden vid byte!

Visserligen kommer majoriteten av mina utskrifter att ske på mattare papper så bläckbyte kommer inte att ske så ofta, men det är knappast något som är till 4800-skrivarens fördel :)

(lite långsamt svar)
 
Ove, jag har tittat på 7800 men det är dubbla priset och jag måste även köpa en större vanlig färglaser så jag får nog stanna vid max en 4800 :)

Finns det akvarellpapper på rulle för A2 och kan du rekomendera någon bra försäljare?

En bra RIP vore kul men priserna är lite tunga. Finns det några ICC-profiler man kan använda med "phatte black" och akvarellpapper som en snik-lösning för att slippa investera i en RIP? Detta för att ibland kunna skriva ut på "Glossy" papper.
 
Image print till 4800 tror jag kostar ca 10000 om jag inte minns fel.Det är stefan olsson på www.profiler.nu som säljer den.
Jag måste kolla upp pappret för jag köper 61cm bredd på rulle o till 4800 så är det 17 bredd eller runt 40 cm bredd om jag inte minns fel.
Mejla mig så ska du få från vem jag köper bläck/papper från.
Om vi säger så här det är ingen yrkesbutik ialla fall.
 
Jag har Epson pro 3800. Hade gärna köpt 4800 men jag har inte plats för den.
Jag saknar möjlighet till rullpapper och dom större bläckpatronerna och därmed billgare bläck.

Men jag måste flytta skrivaren till och från min sommarstuga 2 ggr/år. Har 2 smala trappor ner från min lägenhet utan hiss. Det fungerar inte med en 40 kg tung skrivare (4800) däremot går det bra med 3800 som väger 20 kg.

Dessutom så slipper jag bläckslöseriet vid byte av svart bäck, då 3800 är bättre på den punkten.
Visst är det lite "knöligt" att köpa papper på rulle och skära själv, men det kan jag ta.
Både 3800 och 4800 klara 17" (43,2 cm) papper.
 
Nu är en skrivare beställd!

Tack vare den eminenta "feedbacken" på min frågeställning så blev det en Epson 4800.

Det var bläckvolym och möjlighet till papper på rulle som blev avgörande för mitt val. Problemet med bläckbyte fanns det ju en lösning på.

Den större stoleken och vikten får jag betrakta som en bonus :)
 
Du handlar bläck o Hahnemules fina papper till låga priser hos Micke på www.photo-shop.se han har även phatte black bläcket.
Om du skulle välja att köra med phatte black så är det bästr att göra det från början annars så måste du tömma bort bläcket.
Phatte black patronen sätts på platsen där light light black ska sitta.
Jag vet inte om du är tvungen att ha image print om du kör med phatte black eller om stefan olsson på www.profiler.nu kan ta fram profiler för phatte black.
Ett (måste papper) är photo rag från hahnemuhle superläckert.Om du gillar halvblankt så har tetenal ett billigt o riktigt bra pappre med bra svärta i o det heter photo semimatt o Micke säljer det till bra pris.
Sedan så har du tex canvas artist en kvalite canvas från hanemuhle.
Ett liknande fiberpapper då har du tex Fine art pearl halvmatt yta riktigt snyggt för svartvitt fast det pappret som kunder väljer mest är canvas samt photo rag samt vanliga tetnal.
 
Oftast vill man snåla in på tex image print men det fungerar fantastiskt bra o med phatte black så kan du svitcha hur du vill o du får som sagt var profiler till typ varje papper som finns.
Oavsett hur du gör så är profiler till varje papper förutsättning för att få ut maximalt av vad skrivarn kan göra.
 
NU har jag följt ditt råd, Ove, och skickat ett mail med beställning på ImagePrint till Stefan Olsson :)

Jag tänkte nu beställa phatte black, samt papper. Men min undran där är om du eller någon annan kan rekomendera två lämpliga papper på rulle att börja med:

-Ett mattare papper med lite grövre ytstruktur för utskrifter i första hand av s/v bilder.

-Ett blankare(dock ej högblankt av "plastkaraktär") för utskrifter av både färg och s/v.

Det får gärna vara papper som jag kan leva med ett tag (dvs som har en lämplig bredd med avseende på användning) när jag har arbetat in mig på skrivare och papper/bläck kontra datorsystem/programvara.

(Detta utvecklas till att bli en av de mest ruinerande trådar jag startat :))
 
snap skrev:

Jag vet inte om du är tvungen att ha image print om du kör med phatte black eller om stefan olsson på www.profiler.nu kan ta fram profiler för phatte black.
Nej, jag kan inte göra skrivarprofiler som fungerar i Epsons drivrutin om du använder en phatte-lösning. Det är bara via ImagePrint som man kan styra vilka bläckpatroner som ska användas och vilka som inte ska utnyttjas.

Stefan
 
Ett vanligt men väldigt prisvärt o snyggt papper är Tetenals vattenfasta papper photo semi matt är halvblankt o riktigt snyggt.
Ett akvarellpapper som är en höjdare på svartvitt är Hahnemuhles photo rag.
Du hittar dessa till bra pris hos www.photo-shop.se
Han säljer även phatte black patronerna men tydligen måste du ha image print för att kunna köra det.

Fördel med image print är att du får profiler till alla papper mer eller mindre o det är värt väldigt mycke men jag tycker det är lite dyrt prissatt
men drivrutinerna fungerar bekymmersfritt så ändå tycker jag det är värt vad det kostar.
 
gray skrev:
-Ett mattare papper med lite grövre ytstruktur för utskrifter i första hand av s/v bilder.

-Ett blankare(dock ej högblankt av "plastkaraktär") för utskrifter av både färg och s/v.

Frågan är hur grov karaktär du vill ha på ditt matta papper? Tillverkare som Hahnemühle, Innova, Somerset, Permajet med flera tillverkar ju papper med mycket olika struktur och basfärg. Det är ju en av de stora fördelarna som man har med utskrifter, detta att vi har ett sådant enormt utbud av olika papper.

När det gäller blankare papper utan plastkaraktär är det väl de nya pappren från Innova, Crane och Hahnemühle som är de mest intressanta. De har ju debatterats flitigt i en annan tråd här på Fotosidan.

Stefan
 
Så har då skrivaren levererats. Macoteket verkar få sina produkter levererade med hundsläde så här års, det var först när snön kom som dom fick in en leverans :)

Men nu gäller det att få igång det hela.
En fundering jag har gäller storleken på phatte black-patronen. Den är minst dubbelt så lång som mina övriga Epson 220 ml patroner. Om jag monterar den går det inte att stänga luckan till färgpatronerna. Är den patronen egentligen avsedd för en av de större skrivarna i samma serie?

Någon med erfarenhet?
 
Livet blir alltid enklare om man läser vad som står skrivet på saker och ting! Patronen är ok dvs 220 ml, det är alla de övriga som är för små. Skrivaren levererades med "snikpatroner" på 110 ml. Då återstår bara att få fart på drivrutinerna.
 
Senast ändrad:
gray skrev:
Den är minst dubbelt så lång som mina övriga Epson 220 ml patroner. Om jag monterar den går det inte att stänga luckan till färgpatronerna.

Som du upptäckt är 220 ml patronen så lång att det inte går att stänga luckan till patronerna. Men det är väl ett litet pris att betala för att få patroner med lite driftsekonomi, eller hur?

Stefan
 
Ja längden är helt ok, var orolig att det var fel patron bara.

Jag har installerat rippen och knappat in "lösenordet", laddat ned nya DK-profiler samt hämtat en bild ur mitt bibliotek som jag försöker att skriva ut. Efter att jag valt profil mm enligt snabb-guiden trycker jag på "print" och absolut ingenting händer!
Skrivaren sover vidare och när jag föröker att komma åt spoolerfunktionen händer ingenting.

Men det blir ett problem att lösa i morgon. Nu är det kväll!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.