Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Epson 3170- flammigt glas?

Produkter
(logga in för att koppla)

Stefan B

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag har nyligen köpt en Epson 3170 scanner, vars glasskiva verkar vara flammig. Är det någon annan som har en sådan scanner som har upptäckt nåt liknande? Flammigheten märks mycket väl när man tittar snett in, jag lyckades fånga den ganska bra på bild som synes. Jag torkade av glasskivan med en mjuk trasa, men det verkar sitta i eller under glaset. Jag funderar på att reklamera scannern. Är det någon som sett nåt liknande på denna modell, eller nån som har nån bättre lösning?
 

Bilagor

  • dscf00055.jpg
    dscf00055.jpg
    32.2 KB · Visningar: 217
Ingen lösning, men jag har också (olje?)-flammor på undersidan av mitt scannerglas.
Reklamera! Jag ångrar att jag inte gjorde det i tid.
 
Ja det är nog det enda raka. Jag undrar hur vanligt detta är på dessa scannrar, de har ju sålts i stort antal?
 
Jo, jag har också detta problem på min 3170, dock har jag inte kunnat se någon effekt av detta på inscannade bilder. Jag tycker att det borde gå att märka på 6x6 negativ om det skulle påverka.

Är det någon annan som sett någon märkbar effekt av fenomenet?
 
Nu har jag skrivit ett mejl till nätfirman som jag beställde scannern ifrån, JMEdata. Jag hör av mej med nya inlägg när jag får svar.
Är ni förresten nöjda med scannern annars? Jag har bara scannat småbildsdia ännu, och jag tycker att den ger imponerande resultat för att vara flatbäddsscanner. Jag märker för övrigt heller inget på bilderna av flammigheten.
 
Problemet med min flatbäddare är att damm fastnat på undersidan. Vet inte om "flammigheten" haft med saken att göra.
 

Similar threads

ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.