Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Epson 2450 ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Taiga

Aktiv medlem
Är det någon som testat att scanna 6x6 dior i Epson perfektion 2450 photo, jag funderar på att köpa en sådan är den bra eller ?:confused:

Har precis köpt en, väntar bara på att Epson skall tillverka några.
Låååång väntan.

Skall vara bra, det var därför jag beställde en.

Som alltid för dessa lite enklare skannrar bör man vara medveten om att mörka dior och täta negativ inte återges alldeles toppenbra. (Jag snackar nu om jämfört med trumskanning och sånnt.)

Det finns ju skäl till att en del skannrar kostar en mille medan andra kostar 4500.

Jag tror du blir nöjd.

6x7 har jag scannat med min 2450. Bilderna på blommer på min sida är scannade med denna. Jag tycker den är helt okey, jag har dock inte fått den att fungera med vuescan, så det verkar som man måste använda epson mjukvara.

Ser mycket bra ut !!

Mattias, kollade på bilderna som du scannat med EP 2450, och jag måste säga att det ser mycket bra ut. Finns det några fler som har bilder på Fotosidan scannade med 2450 eller ?:confused:

Epson 2450 har jag slängt mina getögon mot ett tag nu. Här kommer några länkar till tester och dylikt:

http://www.normankoren.com/Tutorials/Epson_flatbeds.html

http://www.virtualtraveller.org/epson2450.htm

Det allmänna intrycket som jag har samlat ihop från olika tester är att den scannar bra mellanformat och storformatsneg. För småbild duger den dock inte, möjligen för webbpublicering.

Givetvis är Minolta, Polaroid och Nikons filmscannrar för mellanformat bättre, men så kostar de alla runt 30 papp.

Ett plus är att man får en skanner även för påsikt.

/Erik

Lol, så kan det gå om man inte är tillräckligt snabb med fingrarna. Nåväl, en av länkarna är inte överflödig.

/Erik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar