Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Epson 1900 eller 2400

Produkter
(logga in för att koppla)

connyM

Aktiv medlem
Hej,
är på G att köpa en ny skrivare.
Har läst en del här på forumet och i foto-tidningar.
I bl.a Kamera&Bild fick Epson 1900 väldigt fin kritik. 2400 var inte testad, men man skrev att den var den nästan samma som 3800-modellen.

Min fråga är dock, är 2400 verkligen bara en A3 variant av 3800 ??

1900 är billigare i inköp, men de 2000:- det skiljer kan ju snabbt "äta upp" av högre bläck-åtgång.
Är det någon som har en 2400 och isåfall hur ser du/ni på bläck-åtgången.

När det gäller hållbarheten, så skall (om jag fattat det rätt) alla PIGMENT-skrivare ha samma arkiv-beständighet som dagens fotolabbs-kopior (kemi).
Och detta oavsett vilket papper man använder.
Är det någon som kan varifiera detta eller vet någonstans man mer kan läs om det?

Tackar på förhand för hjälp
// Conny

hasse lundberg skrev:
Efterföljaren till 2400 är väl 2880.
Du kan läsa test på photo-i
Tack Hasse,
Klart intressant test. Han tog ju upp just bläck-åtgången.
Så då är ju frågan, hur mycket bläck går det med 1900??

Samt hur är K3 bläcket kontra UltraChrome Hi-Gloss2 bläcket.

Kan oxå tillägga att jag är klart intresserad av "köra ut" mycket sv/v-kopior och då oftast på mattare papper.
Så vilken av 1900 eller 2400/2880 är den bästa på detta?

// Conny

Bläckpriserna är dilemmat med dessa skrivare. Men med CFS kan man komma ner i bläckpriset rejält, för 2880 finns inget ännu men däremot för 2400.
Har en polare som kör med deras bläck till sin 7600 skrivare, han är helnöjd och han är kräsen dessutom.

Jag har haft R1800, föregångaren till R1900.
Ett skäl till att jag bytte var bläckförbrukningen. Eller rättare sagt den drar nog inte mer bläck än någon annan Epsonskrivare, men med små (11ml) och "dyra patroner så blev bläckkostnaden otrevlig.
Har numera pro 3800 som har mindre än halva bläckkostnaden.

En A4 på min pro 3800 kostar c:a 10:- i bläckkostnad. Du får räkna med mer än det dubbla på R1900 eller R2400.

Räknar du med att skriva "mycket" så lönar sig en större skrivare ganska snabbt, just p g a bläckkostnaden.

Räknade om bläckpriserna till ml och fick följande.
Epson 2400 11ml patron 15:00/ml
Epson 3800 80ml patron 6:19/ml
Epson 4800 110ml patron 5:41/ml
Epson 4800 220ml patron 3:98/ml

Priserna kanske inte är helt korrekt men man ser ju att det skiljer en hel del mellan dom olika modellerna/patronerna.

Senast ändrad:
Pigmentskrivare har sannolikt större hållbarhet än fotokemiska utskrifter. Det är sällan som kemin är optimal och pappret och kemin påverkas en hel del av luftföroreningar.

Epson 2880 ska ha samma färgomfång som R1900. Det var skillnaden i färgomfång som R1900 vann på. Och jämfört med övriga märken så hade Epson-skrivarna bättre profiler från fabrik än övriga skrivare.

Gissningsvis är 2880 aningen bättre än R1900, men skillnaderna är nog inte sås stora. Men R1900 är iaf bättre än R2400.

För den som skriver ut mycket är en R3800 säkert lönsam i längden. Skrivaren är inte så stor som man kan tro. Gissningsvis kommer en nu A2-skrivare som delar teknik med 2880 snart.

Tackar för svaren.

Så om man lite krasst räknar, får man fram att efter ca 7-8 kompletta färgbyten, så är prisskillnaden mellan 1900 och 3800 borta.
(80ml ./. 11ml = 7,3)
..och det känns som om 2400 faller bort på grund av färg-åtgången och vad Magnus skriver

Min ekonomi just nu talar för 1900 modellen...
Bläck-priset blir ju isåfall lite av en konstgjord avbetalning (eller köp en mobiltelefon för 1:) Billigt i inköp, men dyrare i längden...

Men då är frågan, skall man spara ihop 10000:- till och köpa 3800?
Ger isåfall 3800 bättre bilder än 1900?
Ger K3 bläcket bättre och hållbarare bilder?
Eller det finns någon annan anledning att gå upp till 3800, bortsett från A2 möjligheten?

Många tankar...
// Conny

connyM skrev:

Ger isåfall 3800 bättre bilder än 1900?
Ger K3 bläcket bättre och hållbarare bilder?

1900 ger bättre, men dyrare bilder. Den är säkert mekaniken bättre i 3800. Sen är väl inte skillnaderna enorma heller i utskriftskvalitet.

froderberg skrev:
1900 ger bättre, men dyrare bilder. Den är säkert mekaniken bättre i 3800. Sen är väl inte skillnaderna enorma heller i utskriftskvalitet.
...gäller detta även sv/v utskrifter och på matt papper?
Använder sällan Glossy-papper, bara Satin.
// Conny

connyM skrev:
// Conny

Vet inte riktigt, men jag antar att skillnaderna i färgomfång påverkar svartvitutskrifter i så stor omfattning.

hasse lundberg skrev:
Räknade om bläckpriserna till ml och fick följande.
Epson 2400 11ml patron 15:00/ml
Epson 3800 80ml patron 6:19/ml
Epson 4800 110ml patron 5:41/ml
Epson 4800 220ml patron 3:98/ml

Priserna kanske inte är helt korrekt men man ser ju att det skiljer en hel del mellan dom olika modellerna/patronerna.

Fick inte med priset för CFS-bläcket som landar på mindre än 1:00/ml.
Dock tillkommer ju initialkostnaden för nya patroner och hantering med slangar o dyl.
Enligt uppgift ska deras K4 bläck var identiskt med Epsons K3-bläck.

connyM skrev:
Låter intressant, men var har du sett den uppgiften.
// Conny
Ja, det är ju InkSupply som säger det själva, även om dom inte använder ordet "identiskt" men det är väl det dom menar.
Nej, jag har ingen anknytning till dom men funderar på att skaffa en 2880 men bläckkostnaden avskräcker mig, kanske en 2400 även om den är gammal idag.
Jag vill nog ha pigmentbläck.

/Hasse

connyM skrev:
// Conny

Epsons K3 bläck ska ge bättre resultat för svartvitt än Hi-Gloss varianten och används också i de dyrare skrivarna. Använder själv Epson 2400 som jag skaffade mest för att kunna skriva ut snyggt i sv. Jag är nöjd med utskrifterna både i färg och sv, men det är förmodligen en förlustaffär jämfört med att skriva ut på labb. Jag har inte jämfört med Epson 1900.

Scandinavian eller YFO kanske kan visa utskrifter från de olika skrivarna så du kan se skillnaderna.

R800, R1800 och R1900 är med sitt Ultrachrome högglansbläck optimerade för blanka utskrifter. De innehåller gloss optimizers för blankt papper. R1900 är andra generationens Ultrachrome HG bläck där färgomfånget utvidgats.

De saknar de gråa bläcken (LLK, LK) i K3-serien som 2400, 2880 och 3800 har och jag har aldrig sett en utskrift eller review där de senare förlorat i jämförelse vad gäller svartvitutskrifter.

Precis som 3800, har 2880 nu ett förfinat printerhuvud och dessutom senaste K3 Vivid Magenta bläcket med större färgomfång, det bläck som 3800 säkert också får i nästa uppdatering.

Det har spekulerats en hel del om att Epsons stora Pro-printrar skulle få en GLOP-patron på samma sätt som HP:s Z-serie, men hittills har det inte hänt. Inte heller de senaste 7900 och 9900 maskinerna har detta vad jag förstår.

Det kanske kan vara en signal om vilket bläck man bör välja om man huvudsakligen är intresserad av fine-art och svartvitutskrifter.

connyM skrev:
Kan oxå tillägga att jag är klart intresserad av "köra ut" mycket sv/v-kopior och då oftast på mattare papper.
Så vilken av 1900 eller 2400/2880 är den bästa på detta?

// Conny
Jag har inte testat den nya 1900 eller 2880, men använt 1800 och 2400 en hel del. För mig är 1800/1900 den modell jag skulle välja för blanka RC-papper, medan jag skulle ta 2400/2880 om jag vill använda en hel del matta papper. Det är inget fel på 2400/2990 för blanka papper heller, men 1800/1900 är bättre där.

Men om du skriver ut någon volym alls brukar Epson 3800 bli billigare i drift rätt snabbt. Trots att den är A2 är den inte särdeles mycket större.

Stefan

Hej igen,
Kom på ytterliggare en fråga ;)

Har det stor betydelse för hållbarheten, vilket papper man använder, fabrikat etc ?
Eller ger pigment-bläck bra hållbarhet med alla sorters papper?

// Conny

connyM skrev:
Hej igen,
Kom på ytterliggare en fråga ;)

Har det stor betydelse för hållbarheten, vilket papper man använder, fabrikat etc ?
Eller ger pigment-bläck bra hållbarhet med alla sorters papper?

// Conny
Pigmentbläck är betydligt mindre känsligt för vilket papper som används, men visst finns det variationer. Bäst hållbarhet ger alltid syrafria material, helst lumpbaserade.

Stefan

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto