Annons

epson 1290 svart vita bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

SM0EPM

Medlem
Jag skriver frejdigt ut färgbilder på min Epson 1290 och det går alldeles utmärkt. Har OS Win XP home edition. Nu har jag provat med svartvita bilder och det blir inget på utskrifterna. Vad kan jag göra för fel? Bilderna är "Greyscale" i PS. Jag har en utskriftsprofil i skrivaraprogrammet som är satt till "black" och "Mode" automatic. Skrivarprogrammet visar att det finns bläck i behållarna så det kan det inte vara ...

Någon som har ett tips?

mvh

EBbe
 
Om du vill ha väldigt fina svartvita utskrifter skall du köpa gråskale patronen till skrivaren i stället, har sett i någon engelsk fototidning just tester av dessa och där framkom det att det inte går att jämföra mot en utskrift med färgpatronen.

Kolla här....

http://www.mwords.co.uk

/ Jerker

Ps. För än bättre kvalitet så använd någon av de otaliga BW actions som finns för PS. Ds.
 
Vilket program?

Skriver du ut från PS?
Kolla färgprofilen!
Gray gamma 1.8 el 2.0 ska det väl vara?!
 
Jovisst

Jovisst, skriver ut från PS och färgprofil gray gamma 1,8. Det kommer inte ut något alls på pappret. Print preview blir väldigt bra på skärmen.
/Ebbe
 
redan testat

Det har jag redan testat. Då blir det en utskrift. Men det är väldigt synd att kalla den svart-vit. Grå och dassig, skarp visserligen men väldigt mycket lila toner i ljusa partier. Det går möjligen att skapa en egen profil som matchar. Men det ska väl inte funka på det viset med svart vita bilder?

/Ebbe
 
Har du gjort en "Nozzle check" (finns under "utilities" programvaran som Epson skickar med skrivaren. Här kan du se om alla munstycken fungerar. Det är inte ovanligt att munstyckena "geggar igen". Du borde dock se på dina färgutskrifter om du saknar svart bläck på bilderna.

Jag är inte PS-expert, men testa också att plocka in en färgbild i PS och använd "desaturate". Då får du en svartvit bild men jobbar fortfarande i färg (t.ex RGB). Om du får en utskrift (i s/v) nu är det sannolikt inte fel på skrivaren.

Alla PS gurus får gärna rätta mig om jag är helt fel ute.


73

SM0PBJ
 
nozzle mm

Hej Fredrik

Nej det är inte fel på utskriftsmekaniken. I färg blir det utomordentligt bra. Det är svart vitt som är tokigt. Det går att köra en svartvit bild i RGB och skriva ut den men det blir inte snyggt. Det är från gråskalebilder som det är problem. Det blir helt vitt när 1290 har "skrivit klart". Jag misstänker att det kan vara drivrutinerna antingen i PS eller i Epsons program.

tnx fer svar och fer kontakten så här långt

73s de
Ebbe
 
Hmmmm...*klurar*

Å du har kollat "Color Synk" och "Color Management" i Epsons skrivarinställningar?
"Color Synk" kan stå på "None"!
Och "Color Management" på "Color controls/Photo realistic, eller bara klicka i "No Color Adjustement"!
 
En erfarenhet jag gjort på min 1290 är att man inte kan lita på att det finns bläck i patronerna trots att programmet säger så.

Jag hade problem med en färgbild trots att det skulle finnas bläck. När jag satt i en ny var problemet borta.

Mvh
Maverick
 
Tack för tipsen. Jag hittar inte "color sync" i mina inställningar. Annars så har jag kollat "Color management". Jag har oxo kollat skriva ut från Paint Shop Pro med samma dåliga resultat, vilket får mig att tro på att det inte är PS rutinerna det är fel på utan i Epsons programvara. Kanske skulle försöka med att ladda om drivrutinerna.

Och visst, jag kan byta den svarta bläckpatronen också för säkerhets skull. Testar i kväll när jag kommer hem.

/Ebbe
 
Good luck!

Jag fick samma resultat när jag satte i en piratpatron från Biltema.
Men det kan ju vara fel på patronen du har, fast det är en original?
 
Senast ändrad:
fixat

Tack för alla tips och ert tålamod! Bytte bläckpatron - o se! det funkade!

Bästa hälsningar

EBbe
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.