Annons

Epson 1290, printa s/v?

Produkter
(logga in för att koppla)

gitte edelman

Aktiv medlem
Har en mängd gamla s/v neg från årtionden tillbaka. Försöker printa ut en och annan bild, men finner antingen grönt stick (när jag använder svart bläck bara) eller magenta stick (när jag använder färg bläck).
Har förstått att detta är ett känt problem och har försökt kolla på nätet efter en lösning som en stenåldershjärna kan förstå.
Det jag hittar är bara referenser till printers (som kostar skjortan - har inte tänkt skaffa ny printer) eller till specialbläck (som jag inte vet huruvida de går i min printer, Epson Stylus Photo 1290).
Är det någon som har en enkel lösning?
Kan jag scanna negen annorlunda, fixa i photoshop eller göra något annat val som gör att jag har fler möjligheter än att stå med ett stycke grön och ett stycke magenta print och försöka välja vilken som är bättre?
(Obs! Sticket är nog så svagt - vid naturligt ljus ser den ena bättre ut, vid artificiellt ljus ser den andra bättre ut! Men jag får ingen riktig svärta.)
Har frågat vänner i min fotoklubb som har likadan printer - och fått svaret: 'Jag trycker bara på 'Print', jag'. 'Har inte haft några problem.' osv...)
Vad gör jag för fel????
/Gitte
 
Vilket papper använder du? Har du rätt färgprofil för skrivaren resp papper?

Att det blir färgstick är absolut inte ovanligt.

Själv har jag dragits med ett blåstick på Epsons papper och samma skrivare.

Så för egen del används skrivaren uteslutande till att ta fram råkopior/portfoliobilder snabbt. Bilderna i sin slutversion däremot, tas ut via labb.
 
Nu skulle du ju inte skaffa en ny printer, men om du ändå skulle... :) HP har en skrivare för 1500 kronor som med en patron med 3 nyanser av grått skriver ut sv/v utan krångel. Den kör jag med, nu när mörkrummet är undanskuffat.
Kostnad per kopia blir väl inte sådär jättebillig - 10kr/A4 med bästa pappret och lika mycket i bläckkostnad. A just det, max A4, så om det är A3 som gäller så blir det nog till en dyrare skrivare...
 
Finns ett antal firmor på nätet som säljer specialbläck och specialsystem för monokroma bilder.

Här är ett sånt ställe

Problemet är en kombination av bläck, färgprofil och papper. Epsons nyare skirvare skall klara av problemet på ett bättre sätt, kostar dock en del om man inte tänkt sig skaffa en ny skrivare.
 
Färgprofilen - borde vara ok, om jag inte har missat någon rackarns inställning någonstans...

Använder bara Epson premium gloss och semigloss papper. Och bara Epson T007 och T009 bläck. (Har försökt ha så många konstanter i ekvationen som möjligt.)

Ny printer för 1.500. Hm. A4. Hm. Tål att övervägas. Just nu printar jag bara A4 i s/v för att jag får (som jag talat om i tidigare inlägg) mönster på många av mina A3 kopior. Ett problem jag bara delvis lyckats lösa - så för att spara papper kör jag bara A4.

Måste tillägga att det urkonservativa, våtrums-s/v gänget har gett mig (motvilligt) beröm för mina prints, men då har jag fortfarande:
1) ett berg av refuserade försök i papperskorgen som dom aldrig får se
2) domare som säger att printen är väldigt fin och att färgtonen ('however the author accomplished it') passar så bra med motivet.(sic!)
Då får man hålla minen och le hemlighetsfullt - och inte slita håret i förtvivlan!

Tack för de blixtsnabba råden!
Börjar tro att jag kanske inte gör något helt galet, utan att det bara är ett av dessa 'facts of life', eller 'facts of senior models'...
Ska börja med att laborera på bläcksidan.
Cheerio,
/Gitte
 
jag har för mig att det är mycket lättare att skriva ut sv/v utan färgstick med "epson enhanced matte"-papper. Men det kanske inte är ett alternativ?
 
Testa ett annat papper istället för annat bläck. Tetenal har ett papper som ihop med Epsons bläck ger fina svart/vita utskrifter. Lika så ger ScandinavianPhotos papper bra resultat (dvs inget färgstick). Även Epsons vanliga fotopapper (alltså inte premium glossy) blir ok. Kombinationen Epsons premium glossy och Epsons svarta bläck ger tydligt grönstick i bilden, och det syns som allra mest i dagsljus.
 
För att undvika färgstick vi utskrift i färg - gör så här;
- då du öppnar utskriftdialogen - välj "samma som källa" i utskriftsrymden - INTE profilen för pappret.
- i skrivarinställningen väljer du sedan "svart" i utskriften och rätt profil på det papper du använder.
Detta fungerar mycket bra - oavsett om du utgår från färg bild eller svart vitt neg. Resultatet är bra svartvita bilder utan stick!

/Anders
 
Så riktigt, så riktigt, Anna-Karin! Skillnaden i olika belysningar är verkligen markant och det du säger är precis vad jag erfarit.
Hans, visst är matt ett alternativ!
Tack båda två för pappersförslaget! Jag kollade in specialbläcken och hittade paket för $200- och 700-nånting. En hel värld av hårdvara, dunkar, rengöringsjox, mm... (och imponerande resultat, erkannerligen. En sak för framtiden, när jag tar bilder som Pentti Sammallahti...)
Då är det lättare i dagsläget att ta andra papper! (Dom jag provat tidigare har alla varit värre och inte uppmuntrat till vidare experiment...)
Får lust att pröva genast! Tralala - nu verkar allt roligt igen!
Kram,
/Gitte
 
Glömnde att säga att jag naturligtvis avsåg hantering i Photoshop - jag använder 7. Som papper använder jag Epson Matte Paper Heavyweight och är mycket nöjd med det - använder det både till färg och sv. Viktigt dock att avända rätt ICC profil till pappret.

/Anders
 
Jag provade av en tillfällighet Konicas papper med beteckningen Premium Photo Silky. Fick helt neutral svärta med enbart svartpatronen i 1290! Papperet är helt vitt i basen, liknar Tetenals något. Konicas papper är dessutom hyfsat billiga. Hållbarheten har jag ingen koll på.
 
Jepp, jag använder också PS 7.
Konica papper... matte heavyweight (jag fick några av någon, men har använt allt till färg, tror jag)...
(*antecknar febrilt shoppinglista*). Här ska det beställas papper!
Skit i hållbarheten! Bara man får en formel som håller någorlunda så kan man ju alltid printa nya - vid behov! Kostnaden - ja, det kan ju inte bli högre än att hålla på med misslyckade prints!
Tusen tack för tipsen!
/Gitte

PS. Biffar bild, 'Marockanskt nattkafé', jag behöver en massa svart till. Patronerna kommer att tömmas med ett slörp! (Det är fö. INTE Saddam Hussein i bakgrunden...)
 

Bilagor

  • mobar.jpg
    mobar.jpg
    47.3 KB · Visningar: 136
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.