Annons

EOS300D - Kreativa läget

Produkter
(logga in för att koppla)
Ablo skrev:
Så när du tar bilder på P, Tv, Av, M etc. så fungerar det bra?
Det fungerar väldigt bra.
Jag tar nog 90% av mina bilder med Av, 9% med M eller P och någon enstaka bild med Tv-läget. Övriga lägen har kameran eventuellt varit inställd på någon gång när jag låtit någon annan trycka på knappen.

Både när kameran är inställd på att ta en bildserie och på att ta en bild i taget?
Helt klart, även om jag oftast har kameran inställd på serie så händer det då och då att den står på enbildstagning och det enda problemet då är att man upptäcker sitt misstag när man verkligen vill ta en serie.
 
Hmmm... ok.. det låter ju som att man får gå tillbaka med kameran till butiken... får väl hoppas att man slipper vänta flera månader på att få tillbaka den från service..

Föresten så har jag firmware 1.1.1
Kan detta ha någon betydelse??

Hur uppdaterar jag isåfall?
 
begagnat trots att den är köpt som ny?

Jag har en 300D som fungerar helt normalt. Men jag har installerat rysshackets program och när jag har spegeluppfällningen på så blir det en fördröjning på samma sätt som du anger. Har du kontrollerat din kamera på det sättet som Tim Lundström beskriver? Spegeluppfällningen fungerar enbart när jag har kameran på "en bild" och inte när den är inställd på "bildserie". Alltså min kamera (med rysshackets program) fungerar på samma sätt som din när jag har spegeluppfällningen på. Det låter skumt. Kanske är din kamera egentligen begagnad och med rysshackets program installerad trots att du köpte den som ny?
 
Tycker inte det verkar vara spegeluppfällningen som spökar. I så fall skulle ingen bild exponeras överhuvudtaget, utan ljudet efter 10 sec skulle endast vara spegeln som fälls ner. För att få en exponering måste man ju trycka på avtryckaren igen för att öppna slutaren efter att man låst spegeln.

Mange
 
Ablo skrev:
Hmmm... ok.. det låter ju som att man får gå tillbaka med kameran till butiken... får väl hoppas att man slipper vänta flera månader på att få tillbaka den från service..

Föresten så har jag firmware 1.1.1
Kan detta ha någon betydelse??

Hur uppdaterar jag isåfall?

Jag har också firmware 1.1.1. trots att jag har installerat rysskahakets program. Det har samma namn som originalet. Vad jag vet är 1.1.1 det senaste som finns.
 
Re: begagnat trots att den är köpt som ny?

ntz skrev:
Kanske är din kamera egentligen begagnad och med rysshackets program installerad trots att du köpte den som ny?
Eller också har den bara fått ett minnesfel.

Jag skulle göra så här innan jag går tillbaka till butiken:
  1. Ta ut batteriet
  2. Ta ut det lilla knappbatteriet (också innanför batteriluckan tror jag) som hjälper kameran att hålla minnet när man byter batteri.
  3. Vänta några sekunder och stoppa tillbaka allt.
    [/list=1]
    Om du har ett standard-firmware borde kameran nu ha glömt varenda inställning, du kommer att behöva ställa in tid och sånt igen.

    Se till att det finns en bild på minneskortet innan du gör ovanstående, då kommer kameran att plocka upp numreringen så att du slipper börja på 100-0001 (eller vad nu första bilden kan heta).
 
mange78 skrev:
Tycker inte det verkar vara spegeluppfällningen som spökar. I så fall skulle ingen bild exponeras överhuvudtaget, utan ljudet efter 10 sec skulle endast vara spegeln som fälls ner. För att få en exponering måste man ju trycka på avtryckaren igen för att öppna slutaren efter att man låst spegeln.

Mange

Du har kanske fel. Jag behöver inte trycka på avtryckaren en gång till. Spegeln låses bara ett antal sekunder sedan tas bilden utan att trycka på igen.
 
Vill bara säga att jag har varit i butiken... jag fick en ny kamera direkt utan problem! :eek:)

Så nu funkar det kanon bra!!

Citat: "Hade du valt en Kodak så hade du fått vänta i flera veckor, men eftersom Canon har så bra service så får du en ny direkt".

Det är väl bara att inse att även om Canon är lite dyrare så kan det absolut vara värt vart enda öre i merkostnad för bra service..

Tack för all hjälp!! :eek:)

/Johan
 
ntz skrev:
Du har kanske fel. Jag behöver inte trycka på avtryckaren en gång till. Spegeln låses bara ett antal sekunder sedan tas bilden utan att trycka på igen.

Oh fan? Ja så funkar ju inte min Eos 30:a. Trodde systemet var detsamma på alla Canon.
 
Ah, det är lugnt så, jag ahr en 20d, så jag vill nog inte byta ;-) Är mest förvånad att dom hade sådana kvar överhuvudtaget. .-)
 
casting skrev:
Ah, det är lugnt så, jag ahr en 20d, så jag vill nog inte byta ;-) Är mest förvånad att dom hade sådana kvar överhuvudtaget. .-)

Ja.. jag var inne på en 350D från början.. men på min nivå räcker det gott med en 300D.. den var ju dessutom nästan 3000:- billigare.. kunde inte riktigt motivera att köpa 350 :eek:) Så jag blev överlycklig när jag såg att dom hade dom kvar.
 
Ablo skrev:
Upptäckte en ny grej angående detta igår.. detta "felet" uppträder när man tar "en bild". Tar jag en "bildserie" så fungerar det som det ska.

Detta är exakt som det ska vara med hacket installerat och spegeluppfällning aktiverat.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.