Annons

EOS300D - Kreativa läget

Produkter
(logga in för att koppla)

Ablo

Aktiv medlem
Tjena.. kanske inte är rätt forum för denna frågan.. men jag gör ett försök.

Jag har nyligen köpt en Canon EOS300D, och är konon nöjd! Det enda som irriterar mig lite är att när man använder P, Tv, Av, M lägena etc. så tar det ganska lång tid innan bilden exponeras? Är detta normalt?

Tacksam för svar... (nybörjare)

/Johan
 
Jag tycker att det låter som att du får långa tider när du valt något av dessa lägen, kanske är det du upplever som en fördröjning? Någon fördröjning ska nämligen självfallet inte förekomma.

Om du har en bruksanvisning så föreslår jag att du kollar där hur de olika lägena fungerar & om du är osäker på detta med tid & bländare så ska du kika in här , där finns en del att lära.

//Larsa
 
Har testat endel med detta.. det tar alltså ca 10 sec innan bilden exponeras.. verkar tyvärr inte ha något med slutartid att göra..

1. trycker på avtryckaren och hör ett litet klick.
2. väntar ca 10 sec, och hör ett klick igen(exponeringen börjar)
3. Bilden exponeras beroende på hur slutartiden är ställd.

Detta är väldigt irriterande när man fotar rörliga motiv etc.. en tanke jag hade var att det kanske skulle vara såhär i och med att man för det mesta använder stativ när man fotar i dessa lägen?

Hoppas att ni förstår mitt problem.

Kan inte hitta någonting i manualen om detta.. har någon annan med en EOS300D upplevt samma sak?

I övrigt så fungerar tex porträtt läget bra.. det är alltså bara på dom manuella lägena som jag upplever detta.

/Johan
 
Låter ju som att du har självutlösare ikopplad?

Någon med 300D kan kanske hjälpa dig men jag kan i alla fall upplysa om att detta är helt onormalt.

//Larsa
 
du har inte råkat trycka till självutlösaren med näsan? den ger 10sec delay innan bild tas


edit Larsa va visst snabbare! ;)
 
Damme skrev:
du har inte råkat trycka till självutlösaren med näsan? den ger 10sec delay innan bild tas


edit Larsa va visst snabbare! ;)

Skulle nog vara konstigt eftersom det händer varje gång.. dessutom så piper det ju när man använder självutlösaren, så det borde jag ju ha märkt.

Tack för alla snabba svar! :eek:)
 
Normalt tar 300D bilden inom några tiondels sekund efter du tryckt av.

Har du köpt den begagnad? Har den kanske 'rysshacket' installerat? I så fall kanske det är spegeluppfällning som är aktiverat.
 
rudhan skrev:
Normalt tar 300D bilden inom några tiondels sekund efter du tryckt av.

Har du köpt den begagnad? Har den kanske 'rysshacket' installerat? I så fall kanske det är spegeluppfällning som är aktiverat.

Nej.. jag har köpt den ny på Expert.. Så det borde ju vara standard mjukvara på den...
 
Självutlösaren piper väl inte? Det gör den inte på min 20d iaf. *kanske går att ställa in, men måste inte göra* Det måste vara den som spökar på något vis. Vad händer om du provar självutlösaren? Blir det 10 + 10 sekunder då?
 
casting skrev:
Självutlösaren piper väl inte? Det gör den inte på min 20d iaf. *kanske går att ställa in, men måste inte göra* Det måste vara den som spökar på något vis. Vad händer om du provar självutlösaren? Blir det 10 + 10 sekunder då?

Slår jag på självutlösaren så piper det i ca 10 sec + att en lampa blinkar i fram på kameran.. :eek:)

Tror att man kan stänga av detta i menyn(Pipjlud - "på" eller "av"). Jag har Pipjlud - "på".

/Johan
 
Visst är det skummt? Håller med om att självutlösaren skulle ju vara en enkel förklaring... ska givetvis dubbelkolla detta.. Det låter ju lite konstig om den är trasig endast på dom manuella lägena? Låter ju mer som en inställnings grej.
 
Ablo skrev:
Har testat endel med detta.. det tar alltså ca 10 sec innan bilden exponeras.. verkar tyvärr inte ha något med slutartid att göra..

1. trycker på avtryckaren och hör ett litet klick.
2. väntar ca 10 sec, och hör ett klick igen(exponeringen börjar)
3. Bilden exponeras beroende på hur slutartiden är ställd.

Låter som spegeluppfällning men det verkar skumt om du har standardmjukvara installerad i kameran.

Enklas att kolla om hacket är installerat är att kolla i menyerna. Menyn "Skiftnyckel-hammare 2" längst ner ska det finnas en rad som heter "Egen programmering (C. Fn)" om hacket är installerat.
 
Ablo skrev:
Jag har nyligen köpt en Canon EOS300D, och är konon nöjd! Det enda som irriterar mig lite är att när man använder P, Tv, Av, M lägena etc. så tar det ganska lång tid innan bilden exponeras? Är detta normalt?
Vad står det i displayen när du råkar ut för det där? Vilket bländartal?, vilken slutartid? vilket läge (står förvisso inte i displayen men kan vara bra att veta)?
 
Om inte din självutlösare är på bör du ta kameran tillbaka till butiken. JAg har en 300D och den uppför sig inte alls så. DEt tar bilden omedelbart när jag tycker ner knappen. NÅgot e fel (dubbelkolla dock så det inte e självutlösaren i alla fall...).
 
Upptäckte en ny grej angående detta igår.. detta "felet" uppträder när man tar "en bild". Tar jag en "bildserie" så fungerar det som det ska.

Fredrik Henriksson:
Slutartiden påverkar inte den tid det tar innan exponeringen.. det är precis som att kameran hänger sig i ca tio sek.. sen exponerar den som den ska.

Peter Wintergren:
"Klocksymbolen" visas ej i displayen..
När jag väljer "Bildserie" så fungerar det dock utan problem.. alltså går det fel endast när jag väljer att ta "En bild" i taget...

Ursäkta att jag upprepar mig gång på gång.. men bättre det, så att alla förstår. :eek:)
 
Ablo skrev:
Fredrik Henriksson:
Slutartiden påverkar inte den tid det tar innan exponeringen..
Tack jag vet det :)
Jag uppfattade inte att exponeringen blev rätt och eftersom jag inte hade en aning om hur nybörjare du är så ville jag försäkra mig om att det inte handlade om att du råkat få Av-läget att välja 10" eller något motsvarande. Det var bara ett försök till uppslag som inte behandlats tidigare i tråden. Det var ju relativt uppenbart att det inte handlade om någon självutlösar-inställning.

Eftersom kameran kan spegeluppfällning med rysshacket (väl?) skulle man kunna tänka sig att den har fått för sig att den inställningen är satt trots att du inte har det installerat (genom ett minnesfel helt enkelt). Har du testat att göra en återställning av alla inställningar? Då kanske en sådan felaktighet ställs tillbaka.
 
fhe skrev:
Tack jag vet det :)
Jag uppfattade inte att exponeringen blev rätt och eftersom jag inte hade en aning om hur nybörjare du är så ville jag försäkra mig om att det inte handlade om att du råkat få Av-läget att välja 10" eller något motsvarande. Det var bara ett försök till uppslag som inte behandlats tidigare i tråden. Det var ju relativt uppenbart att det inte handlade om någon självutlösar-inställning.

Eftersom kameran kan spegeluppfällning med rysshacket (väl?) skulle man kunna tänka sig att den har fått för sig att den inställningen är satt trots att du inte har det installerat (genom ett minnesfel helt enkelt). Har du testat att göra en återställning av alla inställningar? Då kanske en sådan felaktighet ställs tillbaka.

:eek:)
Har du själv en EOS300D?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.