ANNONS
Annons

EOS R slukar batteri

Produkter
(logga in för att koppla)

splitcane

Medlem
Mors!

Har bytt kamerahus till ett EOS R. Upptäckte imorse att det nyss fulladdade batteriet jag petade in i söndags idag var helt urladdat. Batteriet är inte canon original men det har använts i en 6D mkii tidigare och har aldrig vållat några problem. Eftersom jag just nu inte kan leka med inställningar i kameran och det heller inte går att ladda med USB (kräver tydligen LPE6N) och den som sitter i är LPE6, så fiskar jag just nu efter saker jag kan kolla direkt hemma i e.m.

Nån som har några husmorstips som jag kan kolla direkt när jag kommit hem? Vore tacksam då det är jävligt störande och borde inte vara så här. 🙃
/M

Gällande laddning så funkade det med USB-kabel. Var tvungen att ha speciell USB läste jag så jag testade med datorns USB-C. Nu laddar den ivf och då återstår det att kolla vad som drar så inihelvitte med kräm.

Har läst nånstans att Bluetooth och WiFi kan dra batteri även när kameran är avstängd. Så ett ”husmorstips” kan vara att se till att bägge dessa är avstängda och pröva igen.

Har läst nånstans att Bluetooth och WiFi kan dra batteri även när kameran är avstängd. Så ett ”husmorstips” kan vara att se till att bägge dessa är avstängda och pröva igen.
Tjenare! Har för mig att jag stängt av dessa. Men jag vet att jag pillade med detta i helgen. Kan vara så att jag glömde stänga av blåtanden. /M

Tyvärr är batteritiden en negativ faktor med spegelfria hus. Skulle du köra din 6dmkii i livewiew konstant hade nog ditt batteri tagit stryk på motsvarande sätt. Med fräscht orginalbatteri blir det bättre men aldrig som med ett spegelhus. Nya R6 mkii verkar dock ha tagit ett rejält kliv i rätt riktning så tillverkarna jobbar på det.

Det finns ett eco-mode att välja som gör det lite bättre men jag använder inte det läget. Kan dock vara värt att testa när batteriet redan från början är lite klent. Det enda jag gjort är att dedikera en knapp för att släcka skärmen som annars är automatiskt igång mer än jag behöver. Samt tipset kring bluetooth och Wi-Fi som du redan fått.

Med två orginalbatterier har batteritiden aldrig blivit ett problem för mig men med endast ett batteri hade jag missat en del foton på vägen.

Tyvärr är batteritiden en negativ faktor med spegelfria hus. Skulle du köra din 6dmkii i livewiew konstant hade nog ditt batteri tagit stryk på motsvarande sätt. Med fräscht orginalbatteri blir det bättre men aldrig som med ett spegelhus. Nya R6 mkii verkar dock ha tagit ett rejält kliv i rätt riktning så tillverkarna jobbar på det.

Det finns ett eco-mode att välja som gör det lite bättre men jag använder inte det läget. Kan dock vara värt att testa när batteriet redan från början är lite klent. Det enda jag gjort är att dedikera en knapp för att släcka skärmen som annars är automatiskt igång mer än jag behöver. Samt tipset kring bluetooth och Wi-Fi som du redan fått.

Med två orginalbatterier har batteritiden aldrig blivit ett problem för mig men med endast ett batteri hade jag missat en del foton på vägen.
Hallå hallå och tack för svar. Att batteritid är mkt sämre på spegellöst visste jag ju innan och har också garderat mig för det med 4st extra batterier. :). Det som jag vill försöka minska är ju att den skall dränera batteri när den är avstängd. Sen vet jag inte om det har nån betydelse att det är piratbatteri eller original. En del skulle nog hävda detta men jag märkte ingen skillnad när jag använde dessa på mitt 6d. Men jag har sett de inställningar du nämnde att dedikera en knapp till avstängning och eco-mode. Ska lösa dessa detaljer så fort jag får liv i huset.
/M

Minns att Tamron 24-70/2.8 VC drog krypström. Min speedbooster från Viltrox dränerar min M5 på tre dagar.
Tjenare! Jag vet inte om tamron drar smygström på EOS-R?. Däremot på 6Dmkii som jag hade tidigare så drog mitt Tamron 24-70 2.8 VC version 1 smygström. Har inte märkt av detta på R. Iofs så sitter det till 99% ett 100-400 mkii på så jag har av det skälet inte märkt nåt. Kommer att använda tamron mer nu på våren för lite landskapsfoto och då lär ju det märkas av om det snor soppa. Ett annat problem dock. /M

Hallå hallå och tack för svar. Att batteritid är mkt sämre på spegellöst visste jag ju innan och har också garderat mig för det med 4st extra batterier. :). Det som jag vill försöka minska är ju att den skall dränera batteri när den är avstängd. Sen vet jag inte om det har nån betydelse att det är piratbatteri eller original. En del skulle nog hävda detta men jag märkte ingen skillnad när jag använde dessa på mitt 6d. Men jag har sett de inställningar du nämnde att dedikera en knapp till avstängning och eco-mode. Ska lösa dessa detaljer så fort jag får liv i huset.
/M
Sorry, missade att det var när huset var avstängt. Blir det fortsatt så att batterierna dras ut när kameran är helt avstängd så finns det nog inte mycket att göra mer än att kontakta Canon service. Hoppas det var en tillfällig batterisvacka😃

Sorry, missade att det var när huset var avstängt. Blir det fortsatt så att batterierna dras ut när kameran är helt avstängd så finns det nog inte mycket att göra mer än att kontakta Canon service. Hoppas det var en tillfällig batterisvacka😃
Den är ju nyinköpt och jag har ju garanti på den. Men jag hoppas på en svacka;) /M

Jag tror ändå att tredjepartsbatteriet kan vara orsaken till problemet med urladdning i avstängd kamera. Det händer mig ibland med mina nonCanon-batterier. Utan någon synbar anledning verkar det som.

Till R5 följer det med ett LPE6NH som ska klara att hålla hög spänning längre vid belastning än LPE6N så att kameran klarar snabb matning.

EOS R dränerar batterier, att inte ha med sig minst ett extra fulladdat batteri i fickan är meningslöst.
De bästa tredjepartsbatterierna jag har haft och har är från tyska Cellonic.

Jag tror ändå att tredjepartsbatteriet kan vara orsaken till problemet med urladdning i avstängd kamera. Det händer mig ibland med mina nonCanon-batterier. Utan någon synbar anledning verkar det som.

Till R5 följer det med ett LPE6NH som ska klara att hålla hög spänning längre vid belastning än LPE6N så att kameran klarar snabb matning.

EOS R dränerar batterier, att inte ha med sig minst ett extra fulladdat batteri i fickan är meningslöst.
De bästa tredjepartsbatterierna jag har haft och har är från tyska Cellonic.
Tjenare o tack för svar!
Just detta batteri som sitter i kameran är ett LPE6 av okänt ursprung. Alla andra batterier är av kändare icke OEM. Ska peta in original LPE6N när jag kommer hem och verifiera.

Originalbatterier brukar kommunicera med kameran om ditten och datten. Om inte den kommunikationen fungerar kan resultatet mycket väl bli ökad strömförbrukning. Den konspirationsteoretiskt lagde spekulerar förstås om att kameran ser till att det går åt mer ström om den märker att det sitter ett piratbatteri i.

Originalbatterier brukar kommunicera med kameran om ditten och datten. Om inte den kommunikationen fungerar kan resultatet mycket väl bli ökad strömförbrukning. Den konspirationsteoretiskt lagde spekulerar förstås om att kameran ser till att det går åt mer ström om den märker att det sitter ett piratbatteri i.

Jag köpte ett tvåpack Jupio EN-EL3e för ett tag sedan eftersom originalet inte verkar gå att få tag i längre, och det som sitter i min gamla D700 börjar bli ganska skrotigt. De är ändå en välrenommerad pirattillverkare, men kameran reagerar inte helt lika på dem. Laddar man upp dem och sedan direkt går in i menyn och kollar exakt procent, så tar det en kort, men synbar, stund innan värdet uppdateras till 100 %.

Nu var väl inte symptomet direkt urladdning, men Nikon bytte ut vissa (äldre) typer av EN-EL15 på goodwill om man hade en viss kamera (kan ha varit D500) på grund av att batteritiden blev kortare än den borde vara. Sådant kan också ställa till det om piraten härmat den äldre batteri(under)typen.

Min R5 äter batterier. På resande fot i Japan nu så har jag med blåtand/GPS igång behövt tre LP-E6 (ett E6, ett E6N och ett E6NH) för att kameran ska orka med en hel dag. Tröttsamt. Sambons 5D mkII förbrukar ett halvt batteri på samma tidsrymd.

Jag var ute med en fotokompis på en fågeltur på några timmar som har en Canon RP och han hade ungefär 20% kvar när vi kom hem på ett nyladdat batteri medan jag hade 80% kvar på mitt Nikon Z6ii

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar