Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EOS M3, problem AF mm

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

Igår fick jag hem nya Canon Eos M3 huset, snygg design och sitter fint i handen, de extra kontrollerna och rattarna är välkomna.

Autofokusen är snabbare än på M1:an vilket är den största anledningen till att jag köpte den... men den verkar inte fungera nåt vidare för tredjepartsobjektiv... förutom M-Seriens objektiv äger jag 3 EF linser Tamron 90mm macro 1:1 VC SP, Tamron 150-600 SP och Canon 50mm 1,8.

Jag får inte AF att fungera på tamron objektiven, bara manuell fokus. Rätt störande då jag hade hoppats på att m3:an + tamron 150-600 skulle kunna höja mitt fågelfotande så man kan lyckas ta kort på flygande fåglar.

Ett anat problem är att Lightroom inte stödjer M3:s raw filer än, men det kommer väl så småningom antar jag.

Nån annan som testat M3:an, har ni samma problem ? Vad tycker ni om kameran ?

Med vänlig hälsning,

Andreas
 
Tamron ägnar dig åt "reverse engeneering", alltså att de måste gissa hur Canons autofokussystem fungerar. Det har hänt förr att Canon aktiverat funktioner eller gjort ändringar som fått tredjepartsobjektiv att sluta fungera. Detta är en risk som tredjepartstillverkarna kalkylerat med och de tar antagligen sitt ansvar och uppgraderar objektiven (det gjorde iaf Sigma) om det visar sig vara ett generellt problem.
 
Ok , tack för snabbt svar 👍, får hoppas det ordnar sig så småningom :-/
Är ganska ny på det här men om tamron skulle köra lite RE och komma på hur dom ska fixa det , hur går det till rent tekniskt, brukar dom uppdatera firmwaren eller tar dom in objektiven och modifierar dom mekaniskt på nåt vis ? Hur har det fungerat tidigare ?

Från en sak till en annan , det här med raw filer och att de inte stödjs i lightroom, nån annan som upplevt det när ni köpt en sprillans ny kamera som precis kommit ut ?
 
Ok , tack för snabbt svar 👍, får hoppas det ordnar sig så småningom :-/
Är ganska ny på det här men om tamron skulle köra lite RE och komma på hur dom ska fixa det , hur går det till rent tekniskt, brukar dom uppdatera firmwaren eller tar dom in objektiven och modifierar dom mekaniskt på nåt vis ? Hur har det fungerat tidigare ?

Normalfallet är att man får skicka in objektivet. Beroende på objektivets elektronik så byter de elektronik eller programmerar om den. Sigma har dock en docka där man väl kan uppdatera vissa objektiv hemma, om jag minns rätt.

Från en sak till en annan , det här med raw filer och att de inte stödjs i lightroom, nån annan som upplevt det när ni köpt en sprillans ny kamera som precis kommit ut ?

Det är att betrakta som standard om man är tidigt ute.
 
Normalfallet är att man får skicka in objektivet. Beroende på objektivets elektronik så byter de elektronik eller programmerar om den. Sigma har dock en docka där man väl kan uppdatera vissa objektiv hemma, om jag minns rätt.



Det är att betrakta som standard om man är tidigt ute.


Tack för svar , får väl köra med ef-m 55-200mm för fåglar sålänge , var ute en sväng och försökte ta lite flygande fågel , mycket bättre autofocus men man måste komma ganska nära.

I övrigt har det krånglat lite då och då så jag blev tvungen att ta ut batteriet för att boota om 😏
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.