Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EOS-M: Manuella objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

littman

Medlem
Har en Canon EOS-M (1a versionen) med kitlinsen (18-55 mm) samt ett 22 mm objektiv.

Har i princip bara använt kitlinsen men är sugen på att införskaffa nya objektiv och experimentera mer. Tyvärr är EF-M objektiven för dyra för mig i nuläget, och jag överväger därför möjligheten att köpa gamla, manuella objektiv med adapter. Målet är att kunna ta bättre bilder i fler situationer än vad jag kan med mina nuvarande objektiv.

Går det att hitta bra objektiv + lämplig adapter för att ta bilder med god kvalitet? Vilket system av objektiv hade ni valt att satsa på med avseende på tillgänglighet (t.ex Tradera), pris och kvalitet?

Tacksam för era erfarenheter!
 
Hej!
Jag började precis så för 2-3 år sedan.
Det är riktigt skoj!
Adaptrar till dom vanligaste märkena är ganska billigt så det är nästan bättre att se vad man får tag i för optik först och sedan köpa adapter.
Canon fd 50/1.4 är trevlig och oftast bra pris.
Pentax optik är nog den jag tycker bäst om men där brukar också priset vara högre.
Minolta är nog lite undervärderad.
Samma med Konica men inte provat själv.
Du kan ju också köpa en ef adapter och få tillgång till all eos optik med autofokus.
Min favoritkombo är 22/2 och 50/1.8
Lätt och smidigt!
Hur vill du utveckla fotandet?
 
Jag kör en del med adapter till Canon Eos M.

Det finns en del fina Canon FD-objektiv som inte är så dyra, exempelvis:

Canon FD 24/2,8
Canon FD 35/2,8
Canon FD 50/1,8
Canon FD 85/1,8

Även och Olympus, Nikon, Pentax med flera har bra objektiv. Men jag vet inte specifika att rekommendera förutom Nikon 105/2,5
 
Har en Canon EOS-M (1a versionen) med kitlinsen (18-55 mm) samt ett 22 mm objektiv.

Har i princip bara använt kitlinsen ...

Går det att hitta bra objektiv + lämplig adapter för att ta bilder med god kvalitet?

Tror du har lösingen närmare än du tror.

Jag själv har alldeles för många dyra objetkiv och ibland sätter jag något av dem med adapter på min M6 med bra resultat. Men det objektiv jag använder mest på den kameran är min 22mm EF-M. Inte bara för att det är litet, smidigt och ljusstarkt, utan framförallt för att det är ett riktigt bra objektiv. Jag kör det i princip bara mellan f2 och f2,8 och det blir riktigt skarpt och ger bra färger. Så lägg undan den jämförelsevis kassa kitzoomen och börja använd din 22mm.
 
Första versionen av EOS M saknar tyvärr viktiga hjälpmedel för manuellt fokus, typ focus peaking. Det enda sättet att fokusera exakt manuellt är att förstora till tio gånger. Det är inte så lätt i dagsljus, med längre brännvidder etc. Visserligen kan man installera Magic Lantern och därigenom få lite hjälpmedel, men då jag hade min EOS M version 1 så var det en ganska instabil kombination.

Jag tror därför att du kanske i första hand skulle satsa på att skaffa en adapter till Canons nutida objektiv, dvs EF och EF-S, då får du full autofokus och ett stort utbud av objektiv att välja mellan.

Själv köpte jag en Meike-adapter istället för Canons original, dels för att den var billigare, men framför allt för att den är lättare. Begagnad kostade den 300:-

Till den kör jag ofta Canons vanliga 50mm f/1.8 STM, som begagnad kostade 800:-

Dvs för 1100:- så får man en riktigt fin porträttkombo (t.ex)

Hur du än väljer att göra så tycker jag du ska tänka till noga innan, så du vet vad du vill uppnå och kan inrikta dina köp på det.
 
Jag tror därför att du kanske i första hand skulle satsa på att skaffa en adapter till Canons nutida objektiv, dvs EF och EF-S, då får du full autofokus och ett stort utbud av objektiv att välja mellan.

Jag håller med - jag har för mig att adaptern för Canons EF och EF-S objektiv ingick när man köpter EOS M så kanske TS redan har det som behövs?

Eller kanske var det en option med adaptern? Länge sedan nu...
 
Tack för alla tipsen! Köpte EF adaptern och köpte EF 50 mm / 1.8. Rätt långsam och osäker autofokus men i övrigt är jag nöjd! Lagt kitlinsen åt sidan.
 
Tack för alla tipsen! Köpte EF adaptern och köpte EF 50 mm / 1.8. Rätt långsam och osäker autofokus men i övrigt är jag nöjd! Lagt kitlinsen åt sidan.

Du behöver kanske inte välja det ena eller det andra, utan använda dem som det lämpar sig.. Det är ju det som är vitsen med en systemkamera, att man kan byta objektiv.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.