Annons

EOS D30 ger rosa skräp över halva bilden

Produkter
(logga in för att koppla)

Schimmel

Aktiv medlem
Hej fotosidan. Har sökt med fem olika söksträngar och försökt hitta något gällande detta fel, men hittar inget. Om ni hittar är jag förstås tacksam för postning.

Hur som helst - För ca tre veckor sedan lät min EOS D30 plötsligt konstigt när jag tog en bild. Svårt att beskriva. Nu låter den dock okej, men bilderna ser helt sabbade ut och jag är intresserad av vad som kan ha hänt.
Fråga nr två är om sensorn ska vara exponerad hela tiden? Dvs om man tar mirror lockup fälls ju spegeln upp innan bilden tas, men då ska väl ändå slutaren vara stängd, hur bestäms annars tiden? Sensorn är hur som helst alltid synlig.

Bifogar testbild. När man tar bilder med snabba slutartider blir det alltid så här. Spelar ingen roll vilka inställningar i övrigt (ISO, bländare, jpg/raw etc etc etc).
När man tar bilder inomhus med lite längre slutartider (1/30 och långsammare) kan det bli nästan OK ibland.

VAD har hänt? Mycket tacksam för alla svar.
 

Bilagor

  • testbildrak2.jpg
    testbildrak2.jpg
    40.4 KB · Visningar: 284
Tack så mycket, du hittade en tråd ändå!
Det ser ju onekligen nästan exakt likadant ut som på min.

Ahh vad tråkigt, har bara haft den i ett knappt halvår.. jag hittar ingenstans i manualen hur man kollar antal exponeringar, någon som vet?

Inser nu att jag verkligen verkligen borde frågat killen som sålde hur många den gått. Korkat.
 
Tror man måste ha specialprogram för att kunna vara säker, annars går det att nollställa om man bara kollar på fil-räkningen.

Slutaren är garanterad i stil med upp till 30000 exponeringer eller 2 år, vilket som än kommer först har jag för mig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.