Annons

EOS 7D och...??

Produkter
(logga in för att koppla)

Johannes Tallroth

Aktiv medlem
Hej!
Inser att denna fråga säkert finns besvarad i någon av de otaliga trådar om Canongluggar, men efter att ha letat runt en halvtimme utan att bli så mycket klokare så skapar jag en ny tråd.
Min fråga är tämligen enkel;
Jag kommer med stor sannorlikhet att inhandla en 7 D inom kort och just nu finns det ju ett antal paket, hus & glugg, på marknaden.
Jag har idag en EF-S 17-85/4-5,6 IS USM som jag tycker fungerar bra som allroundobjektiv då de fasta gluggarna av olika skäl inte får följa med.
Det jag nu funderar på är om jag skall köpa enbart huset eller om jag skall slå till på 7D + 18-135/3,5-4,6 IS.
Den extra brännvidden och ljusstyrkan på 18 mm är väldigt lockande!! Om jag skulle välja detta alternativ åker naturligtvis mitt 17-85 ut på köp/sälj & Blocket.
Det hör till saken att jag egentligen inte har råd att skaffa en 7D just nu, men nöden har ingen lag...
Därför är frågan om hurvida jag skall behålla mitt 17-85 och bara satsa på huset en svår nöt att knäcka!!
Förutom de uppenbara vinsterna i brännvidd & ljusstyrkan finns det något annat som talar för 18-135? Finns det något, optiskt eller mekaniskt, som skulle tala för att hänga kvar vid 17-85:an?
Nu försvåras dessutom det hela av att 15-85/3,5-5,6 IS USM kommit in i bilden. Mycket likt 17-85 naturligtvis, men jag har fått uppfattningen att 15-85 är ett bättre objektiv rent optiskt...
Jag är relativt 'kräsen' när det gäller optisk kvalitet och om 15-85 är märkbart skarpare eller ger snyggare oskärpa är det något jag verkligen skulle uppskatta!!
Som om inte detta är nog finns ju även 18-200(?), men jag har fått intrycket att det är en optiskt & tekniskt 'enklare' glugg, men det är mest baserat på rykten.

Så, jag vill komma undan så billigt som möjligt, men är ändå beredd att satsa på en 'kitglugg' om den är tydligt överlägsen 17-85 IS USM.
Spontant känns 18-135 IS som en het kandidat, men jag skulle som sagt mycket gärna höra vad de med erfarenhet eller annan kunskap kring dessa gluggar har att tillföra !!
(Skall kanske tillägga att jag idag använder EF 85/1,8 USM, EF 50/1,8 mk II, EF-S 17-85/4-5,6 IS USM samt EF 300/4 L IS USM (nästan alltid med extender EF 1,4x L)

Alla tips, erfarenheter och råd tas tacksamt emot!!
MvH
Johannes Tallroth
www.johannestallroth.se
 
Den främsta fördelen som 17-85:an kanske har är dess ringformade USM, snabb och tyst fokusering med möjlighet att justera fokus manuellt direkt. Jag skulle tro att om du vill ha bättre bildkvalitet är förmodligen 15-85:an ditt bästa val.
 
Hej!

JAg tycker att du ska spara pengarna på att inte köpa med något kit objektiv. Dom du har duger gott. Bättre att spara pengarna, och köpa ett riktigt vasst objetiv istället i framtiden. Skillnaden på det du har och kit är inte värt dom pengarna som du behöver lägga extra.

Måste du ha en glugg till, så behöver du ju mer något mellan din 85:a och din 300 fasta. spara till en 70-200 istället är min rekomendation!
 
Skillde så lite pengar mellan 7D hus och 7D med 18-135 (~2500:) så tog det istället. Har just 17-85 sedan tidigare och trivs MYCKET med det, men ska känna mig för lite vilket som passar mig bäst.

Hur jag än vänder och vrider på det får jag igen dom pengarna om jag säljer endera optik...
 
Skillde så lite pengar mellan 7D hus och 7D med 18-135 (~2500:) så tog det istället. Har just 17-85 sedan tidigare och trivs MYCKET med det, men ska känna mig för lite vilket som passar mig bäst.

Hur jag än vänder och vrider på det får jag igen dom pengarna om jag säljer endera optik...

Tack för alla svar!
Misstänkte att 15-85/3,5-5,6 IS USM var den skarpaste av den om det verkar ju ha bekräftats. Att 'USM' saknas på 18-135/3,5-5,6 IS är lite av ett gissel...
Jag hade nog bestämt mig för detta alternativ då jag genom denna tråd insåg att USM saknas, ett jätteminus!!
Nu är frågan om den något bättre ljusstyrkan och det större omfånget väger upp avsaknaden av USM!?
Svaret på frågan kan nog bara de som testat båda ge - för jag tror att svaret beror helt på vilken av gluggarna som är skarpast.
Så det kommer att bli den avgörande faktorn - därför efterlyser jag nu erfarenheter från er som ägt/testat båda. Vilken är skarpast och om de är jämnbördiga på det planet, vilken känns mest kvalitativ, EF-S 18-85/4-5,6 IS USM eller EF-S 18-135/3,5-5,6 IS!!??
Mvh
Johannes
www.johannestallroth.se
 
Vilken som är skarpast kan du efterforska exempelvis här.

Om känslan i EF-S 15-85 mm f/3,5-5,6 IS USM är liknande den i föregångaren, EF-S 17-85 mm f/4-5,6 IS USM, då lär 15-85 vinna på känslan över 18-135.

Personligen värderar jag mer bra AF-prestanda än några linjer /mm i ett teoretiskt skärpetest, då det där lilla sista försvinner ögonblickligen, om inte skärpan sitter.
Alltså ser jag 15-85 som ett lätt val över 18-135. Men det är helt baserat på vad jag tycker jag värdesätter, när jag tar de bilder jag vill ta, och som ställer något slags krav på utrustningen.
 
Nu försvåras dessutom det hela av att 15-85/3,5-5,6 IS USM kommit in i bilden. Mycket likt 17-85 naturligtvis, men jag har fått uppfattningen att 15-85 är ett bättre objektiv rent optiskt...
Jag är relativt 'kräsen' när det gäller optisk kvalitet och om 15-85 är märkbart skarpare eller ger snyggare oskärpa är det något jag verkligen skulle uppskatta!!

Jag har haft både 17-85 och numer 15-85. Jag uppgraderade till 7D för ca 8 månader sen. Hade bara 7D kommit och inte 15-85 så hade jag haft en Nikon 300s idag med deras fina 16-85. Det fanns nästan inget skrivet om 15-85 då, så jag chansade lite. Men bara det att Canon väljer släppa ett nytt 15-85 då det relativt nya 17-85 redan fanns var en indikation. Jag är väldigt nöjd med lyftet - det är bättre än 17-85 på alla punkter. Inte bara i kurvor och tabeller, synbart. Det är urskarpt över hela omfånget och bildytan, och uppenbart helt anpassat för en högpixelkamera som 7D.
 
Jag kan ha fel men om man nu vill ha optiks kvalité så ska man väl undvika sådana brännvidder som 18-135/18-200 mfl bara för att man vill kunna använda till allt möjligt utan att behöva byta optik. Hade gärna ersatt mitt Sigma 18-50 2,8 med ett canon 15-85 när jag skaffade min 7D men dess pris var lite väl mkt så det får vänta.
 
Jag kan ha fel men om man nu vill ha optiks kvalité så ska man väl undvika sådana brännvidder som 18-135/18-200 mfl bara för att man vill kunna använda till allt möjligt utan att behöva byta optik. Hade gärna ersatt mitt Sigma 18-50 2,8 med ett canon 15-85 när jag skaffade min 7D men dess pris var lite väl mkt så det får vänta.

Du har naturligtvis rätt i att dessa objektiv intehåller samma optiska kvalitet som de dyrare zoomarna eller fasta gluggar.
Men om man är medveten om detta tycker jag ändå att de kan ha en plats att fylla, vid tillfällen då perfekt skärpa, superläcker bakgrundsoskärpa, tyst AF o dyl. inte är jätteviktigt, exempelvis då man flanerar runt i någon storstad och mest vill 'dokumentera'.
Självklart vill man ha kvalitet, men för ändamål som ovanstående tycker jag nog att en lite 'billigare' glugg har en given plats, men självklart vill man ju ha den bästa 'billiga' gluggen...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.