ANNONS
Annons

Eos 5D mk II - Skumt fenomen

Produkter
(logga in för att koppla)

Christer Stenmark

Aktiv medlem
Hej på er! Måste få fråga om någon annan stött på detta fenomen.. Vid en bröllopsfotografering i helgen så har det dykt upp några märkliga röda formeringar med oönskade grafiska element i bilderna.. Se bifogat exempel. Det finns på ett antal bilder, långt ifrån alla. Ser nästan ut som att det skulle kunna vara autofokuspunkterna eller nåt annat mysko fenomen.. Jag har ingen aning!!! Enkelt att klona bort visserligen men det skulle ju ha varit intressant att veta vad det är som dykt upp! Alla exponeringar i RAW-format.

Bilagor

• Konstigt.jpg
    Konstigt.jpg
    4.9 KB · Visningar: 773
Kan vara störningar ifrån AF om kört AI - servo så att AF-motorn jobbat under det att bilden exponerats. Testa om du får samma sak med ett annat objektiv eller om du kör AF-One shot.

Det var ett halvvanligt problem på 5D med att sensorn plockade upp störningar ifrn objektivets AF eller IS motorer. Förekommer tydligen mer eller mindre på MKII också, men främst då med Sigma eller äldre canon objektiv. Problemet kan lösas iböand genom nytt batteri (!) iaf kunder det på gamla 5D.

Spännande! Hade inte AI-servo inställt så den var det nog inte. Objektivet var ett nyinköpt Canon EF85/1,8 USM så det BORDE kanske inte heller vara det.. Fenomenet dök upp på 3 bilder av totalt ca 420 exponeringar så jag kan inte direkt påstå att det är ett jätteproblem men man blir ju nyfiken på vad det skulle kunna vara... De sitter i nederkant på alla tre bilderna. Nåja. Vi får se om fenomenet fortsätter i framtiden med. Det här var första gången jag sett det. Spekulerade i om det kan vara någon annans IR-autofokushjälp som fastnat, kanske min egen, det var ruskigt dåligt ljus, men tror inte det, det är så distinkt...

Man kan bara gissa... GSM telefon i omedelbar närhet av kameran kan också ge synliga störningar, men detta ser inte ut som det. Firmwarebugg kanske?

Ha ha ha!

Ja.. Eller varför inte en "firmware + GSM + Hög ISO + objektiv-kombinationsbugg!!" :-D

Man kanske får leva med att man inte vet allt.. Hur jäkligt det än känns.... [Ler]

Ja, trots att det som ingengör är svårt otillfredställande att inte kunna hitta orsaken till allt som händer så har du helt klart rätt - det är rätt ofta som man går bet på att hitta grundorsaken till vissa saker som händer...

Sen är det ju också så - kan man leva med det och det inte är direkt oroande så BHÖVER man inte hitta alla orsaker heller...

:-D

Precis!!!! Det är bara det att det helt enkelt stör mitt ordningssinnet... Som en fis i rymden.. Inget du kan göra åt lukten.. Men nog undrar man var lukten kommer ifrån ändå.... ;-)

Ha ha ha ha!

Sorry.. Jag spårar ut! :)

Tack för inputen Bengt!!! :)

:-D

Precis!!!! Det är bara det att det helt enkelt stör mitt ordningssinnet... Som en fis i rymden.. Inget du kan göra åt lukten.. Men nog undrar man var lukten kommer ifrån ändå.... ;-)

Ha ha ha ha!

Sorry.. Jag spårar ut! :)

Tack för inputen Bengt!!! :)

Hmm, känner man lukter i vakum?? Nja, där tror jag du är ute o cycklar... Den fisen går nog obemärkt förbi..

Är det inte ett minneskort som krånglar bara? Hade du problemet med alla minneskort eller bara med ett? Vad var det för märke? Vet att bland annat Cyberphoto har haft ett lågprismärke som drabbats av mycket problem med trunkerad data. Formaterar du minneskorten i kameran eller kör du bara "radera"?

Hej! Använder SAN DISK Extreme III i olika storlekar... Brukar formattera dem "in camera" inför varje skjutning så jag har fräscha kort (fråga mig inte om detta GER någon skillnad IN REAL LIFE men det KÄNNS i alla fall bättre!! ;-) )

Men när du säger det... Jag har ett 4Gb skräpkort som jag tog några bilder på mot slutet... Kan bilderna ha legat på det kortet!!!?? Hmm. Hur tar man reda på det.. Undrar sa flundran om det sparas data om minneskortet bland metadatat... SKa kolla det!

Det DÄR låter faktiskt som en möjlig teori.. Men brukar inte trunkerade bilder få större skador?? Har aldrig råkat ut för sådana problem... Kanske!?

:)

Är det inte ett minneskort som krånglar bara? Hade du problemet med alla minneskort eller bara med ett? Vad var det för märke? Vet att bland annat Cyberphoto har haft ett lågprismärke som drabbats av mycket problem med trunkerad data. Formaterar du minneskorten i kameran eller kör du bara "radera"?

Vad jag sett så kan billiga, dåliga minneskort ge alla möjliga, konstiga fenomen. Vad gäller Sandisk har jag aldrig sett eller hört om några problem över huvud taget så jag håller mig alltid till dem.

Du får väl helt enkelt göra lite testskjutningar med det billiga kortet och se om samma sak händer igen.

Jupp!

Måste ta och stressa det och se om det händer igen!
Jag har bara ett skräpkort så är det det kortet bör det visa sig snart...

/C

Vad jag sett så kan billiga, dåliga minneskort ge alla möjliga, konstiga fenomen. Vad gäller Sandisk har jag aldrig sett eller hört om några problem över huvud taget så jag håller mig alltid till dem.

Du får väl helt enkelt göra lite testskjutningar med det billiga kortet och se om samma sak händer igen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar