Annons

EOS 5d Mark ii, trasig och tas inte emot av Canon service center.

Produkter
(logga in för att koppla)

beppe34

Ny medlem
Efter att kameran åkt som incheckat baggage på en flygning så slutade den att fungera.
( vem vet vad den varit med om! :) )

Jag mejlade canon servicecenter i mölndal om att få den undersökt - deras respons var " Vi har inte reservdelar kvar till den kameran!"

Det är ju lite tråkigt att att en annars perfekt kamera för mina behov ska sluta sina dagar för att det inte finns reservdelar.

Finns det andra som lagar Canon kameror som man kan rådfråga?

PS
Blir det att byta kamera så ser jag chansen att byta märke till något som håller längre service-tider på sina produkter än 7år...
DS
 
Oavsett om de har reservdelar eller inte så är det oftast bättre att köpa något lite nyare begagnat än att lägga pengar på en gammal digitalkamera.

Eos 5D Mark III är en betydligt bättre och tåligare kamera än 5D Mark II. Autofokus, hastighet och byggkvalitet har fått ett rejält lyft.
 
Modellen blev väl mer eller mindre "dödad" av Canon i December 2012. Modellen i sig lanserades september 2008.

Så modellen i sig närmar sig 14 år i ålder. Det är ganska synd att det inte ska gå att få en så pass påkostad produkt lagad ändå, även om priset för att laga den troligtvis överstigit kostnaden för att hitta en ersättare.

Det är en fråga för framtiden egentligen då det är sådan här som skapar all "e-waste" som är ett globalt problem. Det finns inget incitament för att göra det lönsamt att laga produkterna för producenterna till ett pris som är attraktivt för konsumenter. Vi lever i en värld där allting måste vara vinstdrivande. I slutändan troligtvis på bekostnad av miljön vi lever i, vilket är en dold kostnad. En ingen vill se.
 
Även om du skulle hitta någon hemmafixare som kan laga kameran så tror jag att det blir för dyrt. Med tanke på vad kameran är värd.
Även hygglige händige Harry vill väl ha betalt om han kan laga kameran, reservdelar tillkommer.
 
På youtube finns filmer som visar hur man plockar ner en 5D mk2
Med lite tur kan det ju vara något lättfixat fel typ strömbrytare, batteribleck eller någon kontakt som glidit ur..
Du har förstås redan provat med annat batteri?

 
Senast ändrad:
Efter att kameran åkt som incheckat baggage på en flygning så slutade den att fungera.
( vem vet vad den varit med om! :) )

Jag mejlade canon servicecenter i mölndal om att få den undersökt - deras respons var " Vi har inte reservdelar kvar till den kameran!"

Det är ju lite tråkigt att att en annars perfekt kamera för mina behov ska sluta sina dagar för att det inte finns reservdelar.

Finns det andra som lagar Canon kameror som man kan rådfråga?

PS
Blir det att byta kamera så ser jag chansen att byta märke till något som håller längre service-tider på sina produkter än 7år...
DS
Jag tror att de flesta tillverkarna håller samma tidsperiod med lagerhållning av reservdelar så det hjälper inte märkesbyte. Samma gäller för biltillverkare.
 
Åtminstone en del biltillverkare vet med sig att deras produkter håller mer än sju år, så de brukar ha reservdelar längre än så. Men sju år är en vanligt tidsrymd, från det att produkten slutar säljas ny.
 
Det är en fråga för framtiden egentligen då det är sådan här som skapar all "e-waste" som är ett globalt problem.

Det är väl knappast bristen på reparationsmöjligheter som gör att vi slänger bort gamla elektronikprylar? Faktum är väl att just elektronik har en fysiskt livslängd som nästan alltid är lång.

Det är att de nya produkterna är så oerhört mycket bättre än de som är 15 år gamla som gör att vi köper nytt.

Jag har säkert 10 fungerande system- och kompaktkameror i mina lådor. De tar fortfarande bra bilder men min nuvarande utrustning tar ännu bättre bilder så då blir det gamla "skräpet" liggande.

(detta sagt, just fotoprylar har väl rätt lång användarlivslängd och dessutom en fungerande begagnat marknad)
 
Jo, du har inte fel. Det är mer att det göder en mentalitet där "det inte är värt det" och därför accepteras det rakt av att om något är trasigt så är det bättre att köpa något nytt även om det var en produkt för 25000 kr ursprungligen i det här fallet. Eftersom allt idag är så mycket bättre än det från igår behöver det inte erbjudas någon möjlighet till att reparera det i många fall. Det är både skrämmande och spännande hur fort utvecklingen går.

Det är lite intressant att följa med hur det verkar bli ett "svart hål" av elektronik från runt 2010 och framåt inom den omedelbara framtiden där troligtvis nästan inget kommer vara brukbart för framtida användare pga mjukvara eller hårdvara som innehåller för komplext eller ömtåligt innehåll. Saker ska förbrukas och köpas nytt.

Min förstärkare jag lyssnar på när jag skriver detta är från 60-talet. Kondensatorerna hade hade torkat ut men kunde bytas av mig själv för att renovera den och återställa funktionen så att den är användbar 60 år senare.

En 5DII saknar en enorm mängd hjälpmedel och tekniska funktioner som idag är standard på en instegskamera. Men skulle man vilja ta ett foto och ta det med manuella inställningar skulle den nog ta bra foton även om 20 år till om inte längre.

Precis som att min förstärkare inte har Dolby Digital eller HDMI ingång. Men den ger fortfarande en bra ljudupplevelse, så länge den ger det så behåller jag den för det är allt jag behöver av den.
 
Jag jobbar med elektronikkonstruktion och är djupt bekymrad över hur miniatyrisering och prispress på komponenter nu börjar gå ut över tillförlitlighet och livslängd. Det ser faktiskt ut som vi har passerat tidpunkten då grejerna var som bäst..
För att inte tala om komponentbristen som tvingar fram desperata nödlösningar för att hålla produktionen igång.
 
Senast ändrad:
När Volvo slutade hålla reservdelar till P1800 skänkte man stora mängder av restlagren till P1800-klubben.

Vi kanske får lov att starta entusiastklubbar för våra älskade gamla kameror?
 
Det är också mjukvaran som utvecklas oerhört snabbt.
Gamla komponenter och prylar blir gamla innan de ens hinner bli gamla egentligen.
Vad jag förstår så är det bristen på halvledare och ädelmetaller typ kobolt och liknande som ställer till det. De som lyckas uppfinna lösningar med andra ämnen i chips, batterier och kretsar har framtiden för sig.
Min gamla 5D Mark III går som tåget, hon fick ett nytt spegelhus för några år sedan. Det kostade ca. 5000 kr. Idag vet jag inte om det är lönt att skicka en sådan kamera på reparation för mindre fel även om Canons verkstad tar emot henne.
Men många har nog liksom jag införskaffat nyare och modernare kameror än 5D Mark II/III. Väldigt många andra nöjer sig med mobilkameran för foto och video.
Förmodligen står det en hel del "halvgamla" fullt fungerande kameror på hyllor och samlar damm. Det tar emot att kassera dem och det är ingen idé att försöka sälja dem heller.
 
Jag har en 5d mk2, den tar otroligt bra bilder. Videokvaliteten är suverän i kameran.
Det enda är att jag använder mycket manuella objektiv, så jag sätter en lupp över displayen. Sen är autofocusen ungefär lika kass som på 400d. Hade kameran varit spegellös så skulle detta ha ordnat sig utan luppen.
Jag funderar på spegellöst av den anledningen i framtiden.
Annars är 5d mk2 en suverän kamera
 

Förresten, har inte 5D2 ett litet minnesbatteri gömt någonstans?
Det lär väl ta slut förr eller senare..

Googlade lite på canon 5d mark ii won't turn on, det finns mer! :p
Switchen vid batteriluckan kan vara värt att kolla!




 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.