ANNONS
Annons

EOS 550D - oskarpa bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Oskarp Bild

Kan hålla med dig att den ser suddig ut.
Lägg gärna upp ytterligare nåt exempel.
Tid och bländare helt ok för att få en skarp bild dessa är inte problemet
om du inte har skakat kameran väldigt mycket.
Kan du ta en bild där du har kameran stående på
fast underlag och gärna med manuell fokusering.
Tallgrenen till vänster är det enda som ser någorlunda skarpt ut.
Använder du alla fokuspunkter ? Byt till den i mitten och fokusera med den.
 
Senast ändrad:
Håller med - nu ser jag att fokus verkar vara mer på tall-grenen till vänster. Men den befinner sig en bra bit utanför AF-punkterna som finns, så det är lite underligt. Enligt DPP så är AF-punkten ungefär mitt under balkongen.
Jag provar ta ett nytt foto imorgon och ställer kameran på stadigt underlag med manuell fokus.
Hoppas ni är kvar då :) Och tack för ert engagemang
 
Nä, furugrenarna är inte heller riktigt skarpa. Men biltaket, eller vad det nu är, i bildens nederkant är skarpt. Verkar vara ett rätt kraftigt fall av frontfokus, tycker jag.

Kontrastfokusera med liveview istället, så får vi se vad som händer. Eller fokusera manuellt, också med hjälp av liveview och förstorad ruta, så får vi se hur bilden blir.
 
Instämmer, det där ser inte normalt ut.

Gör flera tester och gör som Persson föreslår, fota både med AF och kontrastfokus i Liveview och jämför resultaten.

När du testar, se till att bara använda mittersta fokuspunkten, one shot så att man kan utesluta att fokus låser på något perifert.
 
Man skall naturligtvis också stanna till när halva avtryckaren är intryckt för att kameran skall hinna ställa in fokus. Det billiga kitobjektivets mekaniska utförande är inte det bästa, så man får inte vidröra yttersta ringen efter och under den automatiska fokuseringen. Glappet kan få det att bli fel.
 
Blev upptagen med annat....
Men det verkar som att om jag bara använder fokuspunkten i centrum så blir det bra skärpa varje gång. Har jämfört att ställa in skärpan med liveview och AF och kan faktiskt inte se någon större skillnad - båda blir skarpa.
Verkar som om AF (ibland) inte låser på fokus-punkterna när jag använder alla, även fast kameran indikerar det. Lurigt!
 
Då man använder alla fokuspunkter får man skarp förgrund. Fokuspunkterna på förgrunden blinkar till och gör förgrunden skarp medan det egentliga motivet blir oskarpt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.