Annons

EOS 550D - oskarpa bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

JonnySthlm

Medlem
Hej!
Köpte min första systemkamera i julklapp till mej själv En EOS 550D, som skulle vara en bra instegskamera. Använder medföljande objektiv - en Canon EFS 18-55.
Tycker kameran verkar super, men är lite missnöjd med bilderna då dom inte direkt blir dåliga men lite oskarpa.
Har visat bilderna för en kollega på jobbet som är hyfsad inom foto, och han håller med mej.
Jämför jag med min 4Mpixel kompaktkamera så upplever jag faktiskt att dessa bilder blir skarpare i dagsljus. Har provat både med AF och manuell inställning.

Nu är frågan; är det jag som gör något fel, är det ett dåligt objektiv eller kan det vara så att det är fel på kameran.

Förstår att frågan är svår men kanske det finns någon där ute som upplevt samma sak och kan ge något tips.

Tack på förhand / Jonny
 
Om du fotograferar jpg så kanske du inte ställt in tillräcklig hög grad av skärpning av bilderna?
 
Som sagt jag är lite ny i området och försöker lära mej hur allt hänger ihop genom att inte bara köra på full automatik.
De flesta bilder tar jag med tidsautomatik, men även med full automatik. Ser ingen direkt skillnad på skärpan i bilderna. Brukar försöka få tiden på 1/125 genom att ändra ISO och bländare.
Har förstått att man inte ska ha objektivets zoom i ändlägena då detta kan påverka bilden också.

Jag fotar mest i RAW eller högsta JPEG-upplösning, så det borde inte bero på det.
 
Om du fotograferar i RAW, hur skärper du upp bilderna?
Du ska definitivt efterskärpa bilderna om du inte gör det redan.
Det är en viktig del av att ta skarpa bilder.
 
Aha - nu fattar jag! Ni menar att jag ska öka skärpan i Digital Photo Professional efteråt.
Förstod inte att det skulle göras. Kan det vara så enkelt. Det vore ju super!
 
Aha - nu fattar jag! Ni menar att jag ska öka skärpan i Digital Photo Professional efteråt.
Förstod inte att det skulle göras. Kan det vara så enkelt. Det vore ju super!

Läs gärna på lite om skärpning och varför det behövs.
Här kan du läsa mer om det även om verktyget är Photoshop och du inte gör på samma sätt i DPP så ger det mer förståelse:

http://www.fotosidan.se/cldoc/skarpning-4.htm
 
skärpa

Aha - nu fattar jag! Ni menar att jag ska öka skärpan i Digital Photo Professional efteråt.
Förstod inte att det skulle göras. Kan det vara så enkelt. Det vore ju super!

Du kan också prova att höja skärpan lite direkt i kameran. Dessa inställningar följer sedan med till Digital photo Prof. Sedan kan du ju förstås höja eller sänka som du vill i DPP ändå. Vill du att dina JPG bilder ska se skarpare ut direkt från kameran så är det bara att höja några snäpp i kameran. Det känns som om du skulle ta och bekanta dig lite med din manual...
 
Att lägga på slutskärpning ska du alltid göra om du sparar bilder på webben där de visas i mindre format. Du kan som nämnts ovan lägga på mer skärpning direkt i kameran, men gör det inte för hårt där, det blir alltid bättre om du lägger på lite skärpning från början, (antingen i kameran eller direkt när du gör din rawkonvertering), därefter gör du de andra förbättringar du vill i redigeringsprogrammet och så lägger du på lite skärpning det allra sista du gör.
 
Senast ändrad:
Du kan också prova att höja skärpan lite direkt i kameran. Dessa inställningar följer sedan med till Digital photo Prof. Sedan kan du ju förstås höja eller sänka som du vill i DPP ändå. Vill du att dina JPG bilder ska se skarpare ut direkt från kameran så är det bara att höja några snäpp i kameran. Det känns som om du skulle ta och bekanta dig lite med din manual...

Haha - jag har lusläst den några gånger!! Men som du säkert förstår så har inte allt fastnat riktigt ännu ;-) Jag får nog plöja den ett par gånger till .....
 
fokus

Tänkte lite på det... Vad har du autofokusen inställd på? One shot eller AI eller va det nu heter. Om du fotar stilla saker så ska du ha kameran inställd på One shot AF, jag gjorde själv det felet, så det kanske kan vara samma för dig. Fokusen brukar hoppa lite fram och tillbaka när man fokuserar om man inte har den på one shot. Men one shot så sitter fokus direkt.
 
Du kan också prova att höja skärpan lite direkt i kameran. Dessa inställningar följer sedan med till Digital photo Prof.

stämmer men dom följer inte med till camera raw.
varför vet jag inte.
jag kör alltid i camera raw så egentligen behövs inga ändringar på kameran.
ändrar det som behövs i camera raw.

jag använder standard picture style men med 0 på skärpa på 60Dn.
har fått för mig att skärpningen blir bättre om man fixar det i post.

skarpa upp raw bilder är ett måste!
man kan skarpa upp ordentligt innan det börjar förstöra bilden.

jag ändrar följande:
Sharpening Amount: + 60 (20 standard)
Radius: 1
Detail: +25
Masking: 0

här är ett exempel från ett utklipp från en större bild.
http://privat.bahnhof.se/wb192876/sharp60.jpg
 
Tänkte lite på det... Vad har du autofokusen inställd på? One shot eller AI eller va det nu heter. Om du fotar stilla saker så ska du ha kameran inställd på One shot AF, jag gjorde själv det felet, så det kanske kan vara samma för dig. Fokusen brukar hoppa lite fram och tillbaka när man fokuserar om man inte har den på one shot. Men one shot så sitter fokus direkt.

Jag har bara använt One Shot det jag har fotat så här långt.
Men saken är den att om den ställer in fokus lite fel, så borde fokus finnas någon annan stans i bilden. Jag har tagit bilder längs med husväggen och den skarpaste punkten på bilden upplever jag fortfarande som oskarp.
 
Jag har bara använt One Shot det jag har fotat så här långt.
Men saken är den att om den ställer in fokus lite fel, så borde fokus finnas någon annan stans i bilden. Jag har tagit bilder längs med husväggen och den skarpaste punkten på bilden upplever jag fortfarande som oskarp.

Då är det inte fokusfel!
Bra att kunna sortera bort felkällor.

Petter ...
 
Jag har bara använt One Shot det jag har fotat så här långt.
Men saken är den att om den ställer in fokus lite fel, så borde fokus finnas någon annan stans i bilden. Jag har tagit bilder längs med husväggen och den skarpaste punkten på bilden upplever jag fortfarande som oskarp.

Lägg upp ett bildexempel så kan du nog få bättre råd.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.