Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Eos 50E???

Produkter
(logga in för att koppla)

terese

Ny medlem
Hejsan!
jag funderar på att köpa en begagnad canon eos 50E. Men jag kan INGENTING om kameror, än.

Vad kan man säga om en sån kamera?
Ingår även : optik 28-80 III USM 3,5-5,6
optik 75-300 II USM 4-5,6
Blixt: Canon 540 EZ
Polfilter, skylightfilter och fjärrutläsare.

Pris 5000 kr!!
 
En bra kamera som har många funktioner för dig som nybörjare att växa i. Har ögonstyrd autofokus (som man nog bör stänga av som nybörjare, för att inte förrvirra sig), Optiken är en standard-budget historia, som duger gott åt en nybörjare. Blixten är Canons toppmodell i den gamla serien. Dock lite märkligt val, då denna inte stödjer kamerans blixtsystem fullt ut (Kameran klarar något som heter E-TTL, medans blixten inte klarar det). Dock fungerar den utmärkt i vanligt läge.

Priset är väl rätt okej, om man ser till vad man får. Det vimlar av olika paket och kameror ute på begagnatmarknaden och det kan vara svårt att säga vad som passar just dig.
 
Jag har haft en EOS 50E. Nackdelen med den är att den exponerar lite konstigt. Bilderna blir genomgående mörka. På Canons märkliga vis använder den fokuseringen för att bestämma exponeringsvärde.

Jag skulle välja en annan kamera om jag vore som du.

Vill tillägga att blixtfotografering är ett skämt med EOS 50E
 
För 5000 tusen kan du få riktigt bra grejor .
ett fint paket med en eos 5:a ligger inom ramen .
Femman är en betydligt bättre kamera .
Sedan finns eos 50e faktiskt på ebay ny i ett liknande paket för ca 2400 med frakten (beroende på dollarkursen )
Dock kommer svenska avgifter till tull mm .
om jag räknat rätt så blir slutpriset ca 3000 tusen , dock utan blixt men nytt !
Jag tycker nog att fem tusen är i överkant för det paket du tittat på , blixten är nog den som är den dyraste enskilda delen .
Eos50e heter eos elan IIe i staterna .
 
Senast ändrad:
Asson skrev:
På Canons märkliga vis använder den fokuseringen för att bestämma exponeringsvärde.
Vill tillägga att blixtfotografering är ett skämt med EOS 50E

Njaaa.. inget konstigt med detta. Kameran tar hänsyn till val fokuseringspunkt vid exponeringen, detta kan ju vara bra om man vill ha motivet i bilden, korrekt exponerad...Den använder ju inte själva fokuseringen till att bestämma exponeringen ;)

Vad är det som är skämt med blixtfotograferingen med EOS 50? Den har E-TTL (första modellen som hade det).
 
Jeppe skrev:
Njaaa.. inget konstigt med detta. Kameran tar hänsyn till val fokuseringspunkt vid exponeringen, detta kan ju vara bra om man vill ha motivet i bilden, korrekt exponerad...Den använder ju inte själva fokuseringen till att bestämma exponeringen ;)
Det funkar säkert bra på dagens kameror. Med EOS 50E får man tänka till, bilderna, med diafilm blir lätt ganska underexponerade med det systemet.Kopplingen till aktuell fokuspunkt med matrixmätaren fungerar inte bra på den modellen. Det som är tänkt som en finess, blir i själva verket en begränsning.

Vad är det som är skämt med blixtfotograferingen med EOS 50? Den har E-TTL (första modellen som hade det).
Samma sak där, den underexponerar för mycket. Ialla fall med den blixt jag hade, speedlight 380EX. Framtagen för just EOS 50E och E-TTL.

Nej, det finns bättre modeller att välja. T.ex EOS 5. EOS 50e är rejäl och skön att hålla i. Men den funkar inget bra. Speciellt inte om man som Terese är nybörjare.
 
Japp.. visst finns det bättre.. EOS 50 är ju dessutom känd för att underexponera, varför många ägare alltid har kompensatinonen inställd på +..

EOS 50 fungerar bra, om man känner till kamerans små egenheter. Men som du säger så finns det andra modeller. Varför inte en EOS 33 t.ex.
 
Då vill jag ge ett tips.

Det finns ganska många paket med Canon Eos 5 och 28-105 3.5-4.5 USM.

Jag har haft en sån och skulle fortfarande ha haft den om det inte vore att jag behövde pengar och tjejen har en Eos 300:a .

Eos 5 tycker jag är en trevlig kamera med en väldigt kraftfull blixt (för att vara intern). Enda nackdelen jag hittade med den var att den inte hade en enkom knapp för nerbländning av objektivet. Man måste binda det till exponeringslåsknappen så då tappar man möjligheten att kunna använda den knappen till zoomknapp vilken är jätteskönt när man har full time manual (eller vad det heter) på objektivet. Grovzoomar med autofokusen på knappen sen finzoomar man manuellt. OJ jobbig mening.

Zoomen tycker jag är ett jättebra objektiv som man klarar sig väldigt bra med tills man vet om man vill börja köpa fast optik eller liknande.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.